fbpx

Menopauza – nowe spojrzenie na kobiecość. Jak zadbać o siebie w tym czasie?

Menopauza - nowe spojrzenie na kobiecość. Jak zadbać o siebie w tym czasie?
O przekwitaniu nie należy myśleć w kategoriach choroby czy ograniczeń. To przecież nie koniec naszego życia, a wprowadzenie w kolejny etap, w którym pojawiają się nowe możliwości. (Fot. Getty Images)

Okres menopauzy to naturalny etap życia kobiety. Zwykle przed 50-tym rokiem życia miesiączka ustaje, jajniki ostatecznie przestają wytwarzać komórki jajowe, a ciało zaczyna się zmieniać. Czy to definitywny koniec młodości? Nic bardziej mylnego.

Menopauza, czyli ostateczne ustanie miesiączkowania, pojawia się zwykle pomiędzy 45. a 55. rokiem życia. O wchodzeniu w ten okres kobiety myślą raczej ze strachem. Przekwitanie kojarzy się bowiem z pewnym końcem, schyłkiem młodości. Czy słusznie? Wraz z wejściem w okres menopauzy kobieta fizycznie i psychicznie rozpoczyna zupełnie nowy etap życia. Ciało i skóra zaczynają reagować na niechciane zmiany hormonalne w naszym organizmie, który co rusz przypomina nam o przemijaniu – to budzi niepokój i uderza w nasze poczucie wartości. Pojawia się pewna dysharmonia z własnymi procesami chemicznymi. W głowie wybrzmiewają pytania: „Czy jestem stara?”, „Czy zdołam utrzymać pracę?”, „Czy jeszcze mogę być atrakcyjna?”. Karuzela przeróżnych, często sprzecznych odczuć i zmieniających się nastrojów staje się codziennością. Do tego dochodzi cała masa innych nieprzyjemnych objawów: uderzenia gorąca, zimne poty, kłopoty z pamięcią, zaburzenia koncentracji, bezsenność, migreny, nieustanne zmęczenie, uczucie przygnębienia, nerwice, a nawet depresja będąca pochodną hormonalnej burzy – to tylko niektóre z nich. Pojawia się poczucie zagubienia i strach, że właśnie wypadamy z gry zwanej życiem.

Brzmi strasznie? Nie zupełnie. Chcesz na nowo spojrzeć na swoją kobiecość i odpowiednio o nią zadbać? Do menopauzy podejdź z pozytywnym nastawieniem. Pomocna będzie również zdrowa dieta, aktywność fizyczna, pielęgnacja skóry oraz zachowanie równowagi ducha i ciała.

Zdrowa dieta

Podczas menopauzy tempo przemiany materii drastycznie spada, dlatego kobiety w okresie przekwitania często przybierają na wadze. Dodatkowe kilogramy (zazwyczaj 0,5-0,7 kg rocznie, niezależnie od masy ciała sprzed menopauzy) pojawią się nagle i niezwykle ciężko się ich pozbyć, nawet za pomocą sprawdzonych metod. Zmienia się również rozłożenie tkanki tłuszczowej w ciele – jej nadmiar gromadzi się w okolicach brzucha, otacza narządy wewnętrzne i tworzy tzw. oponkę. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być m.in. spadek poziomu estrogenu w organizmie, zaburzenia snu, insulinoodporność lub cukrzyca typu 2. Warto zatem pomyśleć o odpowiedniej diecie, indywidualnie dostosowanej do naszej masy ciała, wzrostu, wieku oraz stylu życia.

W okresie menopauzy najlepiej sprawdzi się dieta bogata w wapń i witaminę D. Postaw na nienasycone kwasy tłuszczowe, kwasy omega-3 (tłuste ryby morskie, oleje roślinne, orzechy) oraz estrogeny roślinne. Jedz warzywa i pełnoziarniste pieczywo, a oprócz tego spożywaj przynajmniej jedną łyżkę oleju z nasion wiesiołka dziennie – reguluje gospodarkę hormonalną i wpływa na dobry nastrój. Z powodu wzrastającego ryzyka chorób sercowo-naczyniowych oraz nadciśnienia tętniczego ogranicz sól, nasycone kwasy tłuszczowe oraz izomery trans kwasów tłuszczowych (tłuste mięso i nabiał, produkty przetworzone, słodycze i słone przekąski). Unikaj też kofeiny i alkoholu, które powodują wspomniane wcześniej uderzenia gorąca. Ograniczenie napojów procentowych pomoże również zniwelować występujące często w okresie menopauzy obrzęki.

Aktywność fizyczna

U kobiet w okresie menopauzy spada również poziom aktywności fizycznej, dlatego niezwykle ważny jest regularny ruch. Przynosi on wiele korzyści – wpływa zbawiennie na układ krążenia, serce, ogólną sprawność, a także figurę. Ponadto zapobiega rozwojowi osteoporozy, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy. Zachowując aktywność fizyczną, poprawiamy również swoje samopoczucie, redukujemy napięcie i lęk. Dobrze jest zatem znaleźć codziennie ok. 10-20 minut na łagodne ćwiczenia (również oddechowe), a co najmniej 3 razy w tygodniu wykonać ok. 30-minutowy wysiłek, który wyzwala endorfiny, zwane hormonami szczęścia.

Rodzaj ćwiczeń powinien być oczywiście dostosowany do kondycji kobiety, jej stanu zdrowia, a także preferencji, jednak najpopularniejsze formy aktywności fizycznej dla kobiet dojrzałych to: aerobik (np. szybki spacer, marsz, jogging lub jazda na rowerze), trening siłowy, streching lub ćwiczenia równowagi. Już 10 minut dziennie robi różnicę i pozwala przyzwyczaić się do sportu. Forma nie jest jednak najistotniejsza. Najważniejsze, aby dbać o siebie i o własne zdrowie.

Pielęgnacja skóry

Spadek ilości żeńskich hormonów (estrogenu i progesteronu) przyczynia się nie tylko do zmian psychicznych, ale także nagłych procesów starzenia się skóry. Zmarszczki pojawiają się więc praktycznie z dnia na dzień. A że kontrola nad swoim wyglądem w dużej mierze przekłada się na nasze samopoczucie, dobrze jest wiedzieć, jak obchodzić się ze swoją cerą w trakcie przekwitania.

Skóra dojrzała, a w szczególności wrażliwa, wymaga kompleksowej i specjalistycznej pielęgnacji, która widocznie opóźni i złagodzi objawy starzenia. Potrzebuje więc preparatów, które nie tylko intensywnie ją nawilżą i natłuszczą, ale też odbudują lipidową warstwę ochronną oraz skutecznie zatrzymają wilgoć w jej komórkach. Innowacyjne, olejowe receptury produktów Dermedic Oilage odwracają proces okołomenopauzalnego starzenia się skóry, odżywiają ją, regenerują oraz chronią przed szkodliwym wpływem zanieczyszczeń.

W pielęgnacji menopauzalnej kluczowe są składniki (takie jak kwas hialuronowy, gliceryna, ceramidy, retinol, witamina C czy probiotyki) oraz zróżnicowanie kremów na dzień i na noc. O czym jeszcze należy pamiętać? Po pierwsze: Dokładnie oczyszczaj skórę. Codzienne oczyszczanie skóry twarzy jest podstawą pielęgnacji skóry, nie tylko dojrzałej. Ze względu na przywieranie drobnych cząsteczek zanieczyszczeń do skóry bardzo ważne jest dokładne mycie zaraz po przyjściu do domu. W tym celu warto wybierać delikatne preparaty, np. olejowy syndet do twarzy Dermedic Oilage, który skutecznie zmyje makijaż i wszelkie zanieczyszenia, a przy tym nie podrażni i nie naruszy bariery hydrolipidowej skóry.

Pielęgnacja, ochrona i wzmocnienie skóry dojrzałej
Olejowy syndet do mycia twarzy Dermedic Oilage z nowoczesną formułą anti-pollution stymuluje odporność naskórka oraz jego funkcje obronne. (Fot. materiały prasowe)

Po drugie: Zabezpiecz swoją skórę przed uderzeniami gorąca. Do pielęgnacji dziennej wybierz np. odżywczy krem na dzień Dermedic Oilage, który zapewnia termoregulację skóry. Zastosowana w preparacie formuła CollPoint chłodzi nadmiernie rozgrzaną skórę, oraz chroni ją przed wzrostem temperatury podczas uderzeń menopauzalnych. Zregenerowana i odpowiednio nawilżona skóra o zagęszczonej strukturze jest bardziej odporna na wahania temperatury.

Pielęgnacja, ochrona i wzmocnienie skóry dojrzałej
Odżywczy krem na dzień Dermedic Oilage zapewnia ochronę anti-pollution. (Fot. materiały prasowe)

Po trzecie: Nocą wzmacniaj barierę ochronną i wybieraj produkty z antyoksydantami. Szczelność naskórka poprawisz stosując kosmetyki, które zawierają substancje uzupełniające lipidy i wzmacniające połączenia między komórkowe w skórze. Bogactwo witamin A, E i D zawiera naprawczy na noc krem przywracający gęstość skóry Dermedic Oilage. Preparat dzięki innowacyjnemu kompleksowi TriOleum, który łączy izoflawony sojowe z olejami z wiesiołka, awokado i soi, regeneruje i wzmacnia skórę, opóźniając jej starzenie.

Menopauza - nowe spojrzenie na kobiecość. Jak zadbać o siebie w tym czasie?
Naprawczy krem na noc przywracający gęstość skóry Dermedic Oilage zawiera m.in. nienasycone kwasy tłuszczowe oraz niacynamid – składniki, które uzupełniające barierę lipidową i pobudzające produkcję ceramidów. (Fot. materiały prasowe)

Równowaga umysłu i ciała

Zachowanie równowagi ciała i umysłu, a także dbałość o zdrowy styl życia, sprawiają, że przejście menopauzy staje się o wiele mniej uciążliwe. Pomocne jest również pozytywne nastawienie do życia i akceptacja porządku natury. Gdy okres przekwitania dostarcza wielu niejasności i lęków, kobieta odczuwa głęboką potrzebę koncentracji na sobie. Czas ten można zatem wykorzystać na rozwój osobisty, przeniesienie uwagi z bycia dla rodziny na bycie dla siebie. Bądź aktywna umysłowo, realizuj pasje, ucz się języków, zdobywaj nowe umiejętności, zwiedzaj świat – choćby najbliższą okolicę. Odpoczywaj, relaksuj się – szukaj spokoju, regeneruj się i wysypiaj (na lepszy sen pomoże ciepła kąpiel z dodatkiem soli i masaż stóp). Przede wszystkim – myśl o sobie dobrze i dbaj o siebie!

To nie koniec

Strach przed wejściem w menopauzę wydaje się być uzasadniony, jednak nie należy skupiać się tylko na złych stronach. Warto pamiętać też o tych dobrych. O przekwitaniu nie należy myśleć w kategoriach choroby czy ograniczeń. To przecież nie koniec naszego życia, a wprowadzenie w kolejny etap, w którym pojawiają się nowe możliwości. Nie trzeba się go obawiać. Wystarczy nieustannie słuchać swojego ciała i na bieżąco reagować na jego potrzeby. Wtedy ułatwimy swojemu organizmowi funkcjonowanie w nowych warunkach. Menopauza to twój czas. Czas, aby podarować sobie to, co najlepsze.