Torba, która wygląda jak wyjęta z talerza ze spaghetti. Sukienka ze wzorem słodkiej chałki. T-shirt z owsianką. To, co masz na co dzień na talerzu, teraz znajdziesz w kolekcjach modowych marek.
Moda i kulinaria flirtują od dekad. Przykład? Choćby słynna jedwabna sukienka Elsy Schiaparelli z nadrukiem gigantycznego homara autorstwa samego Salvadora Dalí. Suknia powstała w 1930 roku dla Wallis Simpson i do dzisiaj uważana jest za dzieło sztuki.
Trzydzieści lat później stworzono słynną „The Souper Dress” – sukienkę mini z nadrukiem wyglądającym jak kultowe opakowania zupy pomidorowej Campbell’s, zaprojektowane przez mistrza pop-artu Andy’ego Warhola. Dziś można ją obejrzeć w nowojorskim Metropolitan Museum of Art.
W latach 80. włoski dom mody Fendi wypuścił kolekcję biżuterii inspirowanej makaronem. Były tam m.in. kosztujące tysiące dolarów złote naszyjniki, które wyglądały jak te robione przez nas w przedszkolu.
Karl Lagerfeld poszedł o krok dalej – w 2014 roku zaprezentował jesienną kolekcję ready-to-wear w wyimaginowanym supermarkecie. Modelki przechadzały się pomiędzy półkami, na których stały takie produkty jak w prawdziwym sklepie, tylko – oczywiście – marki Chanel.
W tym sezonie prawdziwą furorę robi luksusowa torebka w kształcie pomidora, którą Jonathan Anderson stworzył dla domu mody Loewe pod wpływem… internetowego mema. Szczęśliwcy, którym uda się ją kupić, muszą na nią wyłożyć prawie 4 tys. dolarów. Fendi, włoska marka, która przed laty zasłynęła modelem torebki nazwanym „bagietką” (do noszenia pod pachą), w tym sezonie ma w kolekcji torebkę w kształcie prawdziwej bagietki – tyle że wykonanej z pluszu. W Nowym Jorku sfotografowano z nią Rihannę. U Balenciagi można z kolei znaleźć torebki wyglądające jak torebki po chipsach. Najwięcej jedzeniowych odniesień ma jednak Moschino. Ta włoska marka, znana z tworzenia zabawnych kolekcji z przymrużeniem oka, wypuściła i broszki w kształcie sadzonych jajek, i swetry w grzanki. Bestsellerem jest jednak torebka, która wygląda, jakby wpadła do… spaghetti.
(Fot. materiały prasowe)
Jedzeniowe wzory można w tym sezonie znaleźć także w sieciówkach i w polskich markach. Reserved ma wiele modeli T-shirtów inspirowanych włoskim jedzeniem, m.in. pomidorami i popularnym deserem panna cottą. W She is Sunday króluje polskie jedzenie – ma T-shirtach znalazły się kiszone ogórki i swojski chlebek. Elementy kilka dni temu pokazały swoją nową kolekcję Plony, w której są m.in. sukienka i koszula z nadrukiem chałki oraz T-shirt z masłem, które w tym sezonie lansuje także Jacquemus. W Le Petit Trou printy z warzywami: pomidorami, bakłażanem i ogórkiem (a wkrótce także z sadzonym jajkiem i owsianką) można znaleźć na T-shirtach, czapce z daszkiem i na bieliźnie. Chylak ma całą kolekcję toreb i dodatków z motywem… sękacza – tradycyjnego ciasta ze wschodniej Polski. A jeśli ktoś szuka owocowej biżuterii – znajdzie ją w Berries & Co. Są tu naszyjniki i bransoletki na nogę z owocami lata: limonkami, truskawkami, malinami i jeżynami.
Galeria
(9 zdjęć)
(Fot. materiały prasowe)
1/9
Le Petit Trou, T-shirt z jajkiem sadzonym
(Fot. materiały prasowe)
2/9
Elementy, T-shirt Boy z masłem, 199 zł
(Fot. materiały prasowe)
3/9
Reserved, bluzka z baskinką w pomidory, 139,99 zł
(Fot. materiały prasowe)
4/9
She is Sunday, T-shirt Chlebek, 249 zł
(Fot. materiały prasowe)
5/9
Berries & Co, naszyjnik Raspberry z malinką, 240 zł
(Fot. materiały prasowe)
6/9
The Odder Side, T-shirt z siatką pomarańczy Moods Oranges, 299 zł
(Fot. materiały prasowe)
7/9
Chylak, torebka z ozdobną klamrą
„Sękacz”, 2090 zł
(Fot. materiały prasowe)
8/9
Elementy, sukienka Plony ze wzorem chałki, 599 zł
(Fot. materiały prasowe)
9/9
Le Petit Trou, T-shirt z pomidorem Tomate, 390 zł; czapka z daszkiem, 249 zł