1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Jak zachować równowagę emocjonalną - ćwiczenia

Jak zachować równowagę emocjonalną - ćwiczenia

123rf.com
Ważne, żeby na bieżąco uwalniać trudne emocje, jednak nie zawsze okoliczności temu sprzyjają. Czasem musimy zachować „zimną krew”. Warto mieć kilka strategii, jak sobie radzić w takich sytuacjach.

Psycholog kliniczny Beth Jacobs w książce „Writnig for Emotional Balance: A Guided Journal to Help You Manage Overwhelming Emitions" podaje kilka sposobów, jak zachować równowagę w sytuacjach, kiedy silne emocje przejmują nad nami kontrolę. Czujemy się okropnie - zdezorientowani i rozproszeni. Trudno nam wówczas podejmować mądre decyzje.

Miejscem w mózgu, które zawiaduje naszymi emocjami, jest ciało migdałowate. Jacobs wyjaśnia, że sygnały czuciowe mogą iść prosto do niego i wtedy jesteśmy stymulowani do działania pod wpływem emocji. Natomiast kora przedczołowa, czyli „intelektualna część mózgu” „na zimno” przetwarza informacje, ona reaguje na rzeczywistość, gdy jestesmy spokojni. Te dwie części mogą być aktywne w tym samym czasie. Żeby kora przedczołowa pomagła uspokoić emocje, należy odpowiednio skoncentrować uwagę.

Ćwiczenie 1 Użyj swoich zmysłów, by skupić się na otoczeniu. Możesz:

  • przyjrzeć się, jakie jest światło,
  • wsłuchać się w dźwięki,
  • poczuć ciężar swojego ciała,
  • poszukać najjaśniejszego koloru w zasięgu wzroku,
  • dotknąć swojego ubrania, by wyczuć jego powierzchnię
  • użyć swojego węchu, by wczuć się w otaczające zapachy,
  • poczuć smak w ustach.
Ćwiczenie 2 - skoncentruj się na przyjemnych doznaniach

Zwracaj szczególną uwagę na to, co sprawia ci przyjemność: obrazy, dźwięki, zapachy, smaki itd. Na przykład, jeśli kochasz światło poranka, poświęć kilka chwil, żeby rano się nim napawać. Potem, w trudnej chwili, przypomnisz sobie to doznanie.To będzie znak, na który twój mózg, się uspokoi, odwracając uwagę od emocji. Możesz nosić przy sobie ulubione zdjęcie czy perfumowany kawałek tkaniny. Możesz również mieć z zanadrzu swojego umysłu krótką wizualizację, która natychmiast działa na twoje zmysły, na przykład widok plaży, lasu, jakiegoś kochanego miejsca. Niech to będzie prosta, krótka wizualizacja, możesz po prostu zobaczyć siebie, jak siedzisz w miękkim fotelu w deszczowy dzień. Poszukaj, co natychmiast koi twoje emocje.

 

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze