Naucz się odpuszczać dzięki tym kilku prostym ćwiczeniom!

fot. iStock

Pamiętaj, że w chwili, gdy zamykają się jedne drzwi, otwierają się nowe. Jeśli coś w życiu tracimy, to znaczy, że nie wspiera to już naszego rozwoju albo po prostu przyszedł czas pożegnania. Nie ma sensu przytrzymywać tego na siłę, lepiej pozwolić mu odejść. Oto kilka ćwiczeń, które pomogą ci oswoić stratę, niezależnie od tego, czy dotyczy związku, pracy czy przyjaźni

ZWIĄZEK

ĆWICZENIE: TRANSFORMUJĄCE PYTANIA ZNAD KRAWĘDZI

Osoba, z którą jesteś w związku, chce odejść, ponieważ kogoś poznała? Przeżywasz to i nie możesz się z tym pogodzić? Doświadczasz huśtawki emocjonalnej? Obwiniasz za tę sytuację siebie, partnera, albo nową kobietę? Spróbuj rozszerzyć perspektywę widzenia. A co jeśli partner nie pasuje już do twojej ścieżki rozwoju? Być może gdzieś czeka osoba, z którą stworzysz bardziej satysfakcjonujący związek? Oto kilka pytań, które pomogą ci lepiej zrozumieć obecną sytuacją:

  • Czy chcę pozwolić mojemu partnerowi decydować o sobie?
  • Czy szanuję jego wolną wolę?
  • W ilu procentach mogę się teraz pogodzić z tym, że mój partner zdecydował się odejść?
  • Co jest dla mnie najtrudniejsze w tej sytuacji?
  • Czy dopuszczam do siebie myśl, że jego odejście oznacza dla mnie coś dobrego?
  • Czy potrafię dostrzec światło w tunelu i cieszyć się z tej sytuacji, mimo że nadal jest trudna?
  • Co dobrego może się wydarzyć w moim życiu, po zakończeniu tego związku?
  • Czy sądzę, że mogłabym wejść w nową relację?

ĆWICZENIE: KIEDY TO TY CHCESZ ODEJŚĆ

Jesteś w wieloletnim związku i czujesz, że nadszedł czas rozstania, ale nie potrafisz zerwać? Boisz się poważnej zmiany życiowej albo zranienia partnera? Oto kilka pytań, które pomogą ci rozjaśnić sytuację.

  • Co trzyma mnie nadal przy osobie, z którą nie łączy mnie już silne uczucie? Przywiązanie, wspólny kredyt, a może zainteresowania?
  • Czy obawiam się, że jeśli zrezygnuję z tego związku, to będę przez dłuższy czas sama?
  • Czy wydaje mi się, że mogę wpaść w depresję, jeśli się rozstanę z partnerem?
  • Czy boję się nieodwołalności swojej decyzji?
  • Czy obawiam się wzięcia odpowiedzialności za swoją decyzję?
  • Czy boję się, że mogę skrzywdzić partnera?
  • Co mogę stracić, jeśli nadal będę pozostawać w tym związku?
  • Czy boję się skoku w nieznane i wejścia w nową sytuację życiową
    po rozstaniu z partnerem?

ĆWICZENIE: POZYTYWNE AFIRMACJE

Jeśli obawiasz się zakończenia relacji, wypróbuj pracę z następującymi stwierdzeniami. Sprawdź, jak się poczujesz, kiedy zaczniesz wypowiadać je na głos.

„Mogę wziąć odpowiedzialność tylko za swoje życie i własne decyzje”.
„Nie mogę brać odpowiedzialności za reakcje emocjonalne drugiej osoby”.
„Jeśli czuję w sercu, że nadszedł czas, by zakończyć związek, to znaczy, że ten wybór jest dla mnie dobry”.
„Podjęcie decyzji o rozstaniu oznacza, że biorę odpowiedzialność za własne życie i postępuję zgodnie z moimi wartościami oraz intuicją”.
„Każda nowa decyzja otwiera drzwi do czegoś nowego i wartościowego”.
„Odwaga oznacza, że mimo lęku, rozpoczynam nowy rozdział mojego życia”.

PRACA

ĆWICZENIE: KIEDY ZOSTAJESZ ZWOLNIONA

Przepracowałaś w swojej pracy wiele lat, a teraz otrzymałaś informację o zwolnieniu? Pomyśl o tym, co konstruktywnego może to oznaczać. Prawdopodobnie praca w tym miejscu nie wspiera już twojej ścieżki życiowej. Być może życie ma dla ciebie lepszą i ciekawszą propozycję. Oto zdania, które mogą ci pomóc w czasie przechodzenia przez tę życiową zmianę:

„Czas pracy w tym miejscu właśnie minął. Trzeba się z tym pogodzić”.
„Mój opór nie przynosi żadnych pozytywnych rezultatów”.
„Kiedy opieram się zmianom, tracę energię życiową”.
„Pozwalam odejść staremu i pojawić się nowemu”.

Teraz zrób listę swoich mocnych stron, umiejętności i talentów. Zapytaj siebie, co tak naprawdę chciałabyś robić. Jaka praca byłaby dla ciebie najlepsza? Być może będą to dwa zajęcia, które będziesz mogła twórczo połączyć? A może zupełnie nowa dziedzina?

ZAMKNIĘCIE PEWNEGO ROZDZIAŁU W ŻYCIU

ĆWICZENIE: TWÓRCZA KONTEMPLACJA

1. Weź kawałek ładnego materiału i połóż go na stole lub na ziemi. Ustaw na nim świeczkę oraz kilka przedmiotów, które symbolizują dla ciebie jesień i przemijanie. Możesz położyć tam również zdjęcie osoby, z którą się rozstałaś lub która odeszła; coś, co symbolizuje pracę, z której odchodzisz, a może mieszkanie, z którego się wyprowadzasz.
2. Zapal świeczkę w intencji akceptacji przemijalności i zmian w twoim życiu.
3. Bądź świadoma myśli, jakie przepływają teraz przez twój umysł. Być może są to wspomnienia związane ze stratą, jakiej doświadczasz; historie, które mogą wywołać w tobie różne emocje.
4. Uświadom sobie te emocje i nazwij je. Czy odczuwasz smutek, żal, a może gniew i frustrację? Nie podsycaj emocji, po prostu je obserwuj.
5. Przypomnij sobie teraz pozytywne wspomnienia związane z osobą lub miejscem, które opuszczasz. Czy możesz w duchu podziękować za nie? A teraz pomyśl o wyzwaniach, jakie były związane z tym, co teraz odchodzi. Jakie lekcje wynosisz z tego, co się właśnie zmieniło?
6. Zapytaj siebie w myślach: czy jest we mnie gotowość na pełne pożegnanie się z tą sytuacją, z tą osobą? Skieruj te pytanie do swojego serca i czekaj przez chwilę na odpowiedź.

ĆWICZENIE: KIEDY PRZYJACIÓŁKA SIĘ ODDALA

Znacie się wiele lat, macie wspólne doświadczenia z czasów szkoły albo studiów. Doświadczyłyście wielu podróży i spotkań towarzyskich. Znacie swoje słabe strony i miłosne historie. Mimo to pewnego dnia twoja przyjaciółka przestaje być ci tak bliska jak wcześniej.

A może oddaliła się, ponieważ poznała kogoś albo założyła rodzinę? Możliwe, że skończył się już czas tej relacji i trzeba pozwolić jej odejść. Aby to sprawdzić, warto zainicjować kontakt, spotkać się i szczerze porozmawiać. Czasami jednak więź na tyle słabnie, że jedyne, co możesz zrobić, to podziękować tej osobie za dotychczasową przyjaźń. Jej odejście oznacza, że w twoim otoczeniu pojawi się niebawem nowa osoba, z którą być może się zaprzyjaźnisz. Ludzie, których spotykamy na pewnym etapie życia, w naturalny sposób oddalają się od nas, jeśli nasze światy już do siebie nie pasują.

ĆWICZENIE: UTRATA ZŁUDZEŃ

Wierzyłaś w związek, ale nie sprostał twoim oczekiwaniom? Miałaś nadzieję, że nowa praca okaże się tą właściwą dla ciebie? Marzyłaś o wspaniałym wyjeździe, ale okazało się, że w tym roku to będzie niemożliwe? Utrata złudzeń wiąże się z doświadczeniem smutku, bezradności, złości czy frustracji. Jeśli bardzo w coś wierzyłaś, a życie napisało inny scenariusz, zamiast rozpamiętywać tę sytuację, warto podejść do niej konstruktywnie. Może powinnaś pozwolić sobie na więcej spontaniczności w życiu? Spróbuj wziąć przykład z podróżników i poddać się bardziej prowadzeniu drogi, jaką jest życie.

 

Artykuł pochodzi z archiwum magazynu SENS

ZOBACZ AKTUALNE WYDANIE »