fbpx

Czego spodziewać się po psychoterapii? (cz. 1)

psychoterapia
123rf.com

Amerykańscy psychoterapeuci obserwują, że ludzie cały czas jeszcze mają błędne przekonania o psychoterapii. Wyjaśniają najczęstsze mity funkcjonujące na ten temat.
1. Każdy ma problemy

Psycholog kliniczny Christina G. Hibbert uważa, że ważne jest, żebyśmy wiedzieli, że nie jesteśmy sami w swoich zmaganiach się z problemami. Najczęściej człowiekowi, który siedzi w fotelu w gabinecie terapeutycznym wydaje się, że jest jedynym, który potrzebuje pomocy. To nieprawda, uświadomienie sobie tego faktu pomaga. Z tą opinią zgadza się terapeutka Joyce Marter, który uważa, że nasze zmagania są częścią ludzkiej egzystencji, każdego bowiem dotyczą problemy związane z: samooceną, tożsamością, relacjami, zarządzaniem stresem. Nie ma od tego wyjątku.

2. Każdy może skorzystać z terapii

Psychoterapia jest aktywnym podejściem do radzenia sobie z wyzwaniami życia, twierdzi, Joyse Marter. Terapeutę należy potraktować po prostu jak osobistego trenera, który znajduje się w twoim mózgu, tylko że nie zawsze go słyszysz. Kiedy zobaczysz go siedzącego naprzecie siebie, nie masz już wyjścia – musisz go wysłuchać. To naprawdę to twój własny głos.

3. Szukanie pomocy w terapii to odwaga

Nieprawdą jest, że terapia jest dla słabych ludzi, którzy nie potrafią samodzielnie rozwiązać swoich problemów. Zdaniem psychologa i autora poradników psychologicznych Johna Duffy’ego terapia to narzędzie do zarządzania negatywnymi emocjami, narzędzie które ma pomóc sięgnąć po swoją siłę i spełnienie. Jeśli ludzie za jego pomocą chcą zagłębić się w swojej psychice, są odważni.

4. Terapia pomaga świadomie kierować życiem

Debora Serani, psycholog kliniczny, specjalistka od leczenia depresji uważa, że bez znaczenia jest, czy idziemy na terapię z powodu lęku, który przeżywamy, jakiejś obsesji, chęci rzucenia palenia czy kompulsywnego objadania się. Niezależnie od przyczyny sam krok podjęcia terapii skłania do autorefleksji, a to prowadzi do świadomego kierowania swoim życiem. Po takim wglądzie w siebie, stary sposób życia w końcu przestaje funkcjonować.

5. Terapia to proces samopoznania

Jeśli psychoterapię traktujemy w sposób zadaniowy, kiedy wydaje nam się, że ona ma coś nam załatwić, pozbawiamy się radości, płynącej z samopoznania. Bo terapia, według Johna Duffy’ego, to przede wszystkim proces poznawania siebie. Jeśli podejdziemy do niego z ciekawością, będzie bardziej przyjemny niż bolesny.

6. W psychoterapii nie chodzi o obwinianie innych

Niektórzy uważają, terapia to obwinianie rodziców za wszystkie swoje nieszczęścia, zauważa Joyce Marter. A jest inaczej – psychoterapia to uznanie trudnych doświadczeń za fakt i wzięcie odpowiedzialności za poradzenie sobie z nimi, żeby pójść do przodu bez ich bolesnego bagażu. Wszystko, co robisz, jest twoim wyborem. Ani rodzice, ani pogoda czy kryzys ekonomiczny nie są tu winni.

7. Terapia jest miejscem, by wyrazić się w pełni

Ryan Howes, psycholog kliniczny i autor poczytnego bloga „W terapii” uważa, że gabinet psychoterapeuty to przestrzeń, by poczuć swoją autentyczność. To jest bezpieczne miejsce , by poczuć swoje marzenia, fantazje, odważne poglądy i niekonwencjonalne, prawdziwe uczucia. To nie jest tak, że terapeuta odpowie na wszystkie pytania, on poprowadzi cię , żebyś w sobie znalazł na nie odpowiedź. Terapia jest relacją, dlatego jest nieprzewidywalna.

8. Terapia nie kończy się wtedy, gdy poczujesz się lepiej

Jeffrey Sumber, psychoterapeuta i wykładowca, zauważa, że istotne jest, żeby ludzie wiedzieli, że poprawa nie sygnalizuje końca terapii. Zmiana samopoczucia na lepsze jest wspaniałą oznaką postępu. Jednak psychika ludzka jest wielowarstwowa, po uzdrowieniu jednej warstwy, pojawia się po jakimś czasie następna, która wymaga uwagi. Dobrze jest wiedzieć, ze to pewien proces, który ma swoją dynamikę.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze