Zminimalizuj lęk przed egzaminem – 5 rad

egzaminy
123rf.com

Sesje na studiach czy zaliczanie egzaminów na szkoleniach to czas wysiłku intelektualnego, korzystania z umiejętności organizowania czasu oraz sięgania po moc psychiczną. Głównym naszym przeciwnikiem jest lęk przed porażką. Jak go zminimalizować? Oto 5 praktycznych podpowiedzi.
1. Zacznij już teraz! Lęk nasila się, kiedy oddajemy się bezczynności. Gdy po prostu nic nie robimy w kierunku, w którym mamy działać. Unikamy, odwlekamy, odkładamy. Umysł zyskuje wówczas przestrzeń, żeby zamartwiać się i nakręcać spiralę czarnych scenariuszy. To lęk przed porażką skłania nas do tego, żeby nie zabieramy się za naukę. Jednak, gdy wreszcie zaczniesz coś robić w tym kierunku, poczujesz natychmiastową ulgę. Lęk dojdzie do wniosku, że tak naprawdę to ty się wcale go nie boisz. Ta zasada odnosi się nie tylko do nauki przed egzaminami. Kiedy zaczniesz robić to, czego się lękasz, automatycznie obniżasz poziom strachu.

2. Ustal plan działania. Spisz listę tematów i zagadnień, które masz znać na egzamin. Gdy zrobisz taki zarys, zyskasz przyjemne poczucie kontroli nad sytuacją. Będziesz wiedziała na czym stoisz.

3. Powtórz znany materiał. Od tego zacznij naukę – od utrwalenia wiadomości, które już masz w głowie. Zajrzyj do testów, które już rozwiązałaś, napisanych prac, zaliczonych spraw. Sprawdź na ile pamiętasz przerobiony materiał.

4. Zacznij od rzeczy prostych. Po odświeżeniu materiału, czas na rzeczy nowe, których jeszcze nie opanowałaś, ale te prostsze, takie, których mniej się obawiasz. Takie rozegranie nauki, daje na początku poczucie zadowolenia. Zaczynamy bardziej w siebie wierzyć, a uczenie się wydaje nam się łatwiejsze. Pamiętaj jednak, żeby nie przedłużać nadmiernie tego etapu. Kiedy już podniesiemy się na duchu, nadchodzi czas na zadania trudniejsze. My mamy w sobie wówczas dobre myśli na swój temat i nauka lepiej nam idzie.

5. Poproś o wsparcie przyjaciół. Podczas stresu towarzyszącemu nauce do egzaminu wsparcie bliskich osób jest bardzo cenne. Zwróć się z prośbą do przyjaciół, żeby w tym czasie nie kusili cię towarzyskimi propozycjami, ewentualnie wyciągali cię z domu, kiedy już przesadzasz z nauką. Poproś swojego partnera, żeby odciążył cię w obowiązkach domowych i zaproponował przepytanie z materiału. Dobrze, jeśli bliscy wierzą w ciebie i dodają ci otuchy. Wyraź swoje zapotrzebowanie na taką ich postawę.