Odczuwanie samotności

6 rad dla introwertyków
123rf

Czujemy się samotni w wielu różnych sytuacjach i z różnych powodów. Zawsze jest jednak sposób, żeby wykorzystać to doświadczenie dla rozwoju osobistego.
 

Kiedy możemy odczuwać samotność?

1. Samotność z powodu braku partnera. To najczęstszy powód czucia się samotnym. Wydaje się, że ludzie stworzeni są do tego, żeby doświadczać bliskości. Bez dotyku, przepływu uczuć, seksu nasz organizm wydziela zbyt mało oksytocyny i endorfin, żeby czuć się w pełni szczęśliwymi. I wtedy dokucza samotność odczuwana bardziej jako bolesne osamotnienie.

2. Samotność w swojej rodzinie. Niektórzy ludzie nie czują, że są częścią rodziny. Mają poczucie głębokiej odmienności i tego, że nie pasują. Przeżywają wyobcowanie a nawet traumę z powodu wykluczenia. Wówczas może pojawić się lęk, że nie są wspierani przez system rodzinny oraz poczucie winy, z powodu tego, że zasłużyli na ostracyzm.

3. Samotność w małżeństwie. To też się zdarza i wcale nie rzadko. Ludzie są razem, ale tak naprawdę żyją w znacznym oddaleniu od siebie. Brakuje między nimi bliskości a pojawia się wrogość albo obojętność.

4. Samotność w grupie społecznej lub w pracy. Zwłaszcza introwertycy i wrażliwcy nie potrafią odnaleźć się w grupach. Nie ma w nich poczucia przynależności do tych ludzi. W ich towarzystwie tracą oni dobre samopoczucie, komfort oraz poczucie bezpieczeństwa.

Jak pozytywnie transformować samotność?

1. Przełącz się na czucie wewnętrzne. Pierwszym krokiem w kierunku radzenia sobie z samotnością jest uświadomienie sobie jej. Dlatego zbadaj swoje osamotnienie i to, co w związku z nim czujesz. Najczęściej jest to lęk lub depresyjne nastroje. Każde z uczuć przyjmij i uszanuj.

2. Nie oceniaj źle swojej samotności. Najczęściej krytykujemy się za to, że czujemy się samotni. „Jestem nieudacznikiem” – mówimy sobie. „Coś musi być ze mną nie tak” – zastanawiamy się. „Widać zasługuję na takie doświadczenie” – wydajemy na siebie wyrok. Tymczasem doświadczanie samotności nie ma nic wspólnego z twoją wartością jako osoby. Tego typu negatywne myśli zamykają cię w bolesnych uczuciach, które nie mogą znaleźć dobrego ujścia. Katujesz się tylko krzywdzącymi myślami i niewiele czujesz.

3. Popatrz na samotność jak na informację. Jeśli czujesz się samotna w związku, zobacz co się pod tym kryje. Jaka jest kondycja tej relacji, gdzie ty w niej jesteś a gdzie partner. Uświadomienie sobie takiej samotności może być pierwszym krokiem do potrzebnych zmian. Czujesz się samotna w jakiejś grupie ludzi? Nie obwiniaj siebie za to, tylko pomyśl wśród jakich ludzi poczułabyś się dobrze. Poszukaj ich. Zmień swoje życie.

4. Podejdź do samotności jak do etapu. Kiedy jest nam źle w danej chwili, trudno nam zobaczyć większy plan tego, co się dzieje. Podejdź do samotności jako do pewnego etapu w twoim życiu, który minie. Wykorzystaj tą ciszę na introspekcję i regenerację sił. Zasil swoje źródło energii.

5. Wykorzystaj samotność dla siebie. To najlepszy czas, żebyś zajęła się rozwojem osobistym i wreszcie zaczęła robić to, na co zawsze miałaś ochotę. Naucz się czegoś nowego, zacznij uprawiać sport, popracuj nad swoją atrakcyjnością. Poczuj się ze sobą lepiej. Dzięki samotności można połączyć się ze sobą i własną siłą witalną. Ostatecznie właśnie samotność może doprowadzić do znaczącego związku.