1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Seks
  4. >
  5. Praktyka uważności a związek

Praktyka uważności a związek

123rf.com
Wyzwania życiowe mogą nie sprzyjać harmonijnemu życiu w związku. Program praktycznej uważności opracowany przez Jona Kabata - Zinna redukuje stres, uczy życia w teraźniejszości. W konsekwencji zyskujemy cenny wgląd w nasze uczucia w relacjach z innymi.

Istnieją trzy sposoby praktyki uważności, które prowadzą do poprawy wzajemnych relacji w związku.

1. Medytacja uważności sprzyja relaksacji i neutralizuje reakcję stresową. Uważność na oddech i reakcje w ciele emocjonalnie i fizycznie relaksują. Jest to ochrona przed doświadczaniem skutków przewlekłego stresu. Jesteśmy wówczas spokojni, żyjemy w tu i teraz, dzięki czemu kontrolujemy przepływ myśli. Pozwala nam to na spokojne podejście do emocjonalnego pobudzenia, które następuje w relacjach. Nie jesteśmy już tak otwarci na przyjęcie niepokoju, związanego z konfliktem z drugą osobą. Reagujemy mniej emocjonalnie.

2. Dzięki praktyce uważności wzrasta współczucie i akceptacja partnera. Nawyki drugiej osoby nie są już tak denerwujące. Zyskujemy dobroczynną perspektywę wobec drugiego człowieka. Jesteśmy bardziej elastyczni i mniej powodów prowadzi nas do niezgody. Nie zauważamy błahych problemów, bo jesteśmy bardziej obiektywni.

3. Uważność poprawia zdolność do radzenia sobie i funkcjonowania w różnych dziedzinach życia. Uważność to „sposób bycia” w przeciwieństwie do tylko konkretnych umiejętności. Kiedy filozofia ta jest stosowana codziennie sprawia, że bardziej angażujemy się w przyjemności życia, wyraźniej je czujemy. Niektóre techniki praktyki uważności koncentrują się na lojalnej życzliwości wobec partnera oraz dotyku jako drogi do intymności. Dlatego praktykowanie tej metody może pomóc wzmocnić związek.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze