1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Getsemani

Getsemani

fot. Ireneusz Sobieszczuk/TVP
fot. Ireneusz Sobieszczuk/TVP
Zakulisowe działania brytyjskiej Partii Pracy i ekipy Tony’ego Blaira to temat, który zainspirował Davida Hare do napisania „Getsemani”. Jednak jego opowieść można odczytać także uniwersalnie, w końcu polityk to też człowiek, który ma swoją osobistą hierarchię wartości. I nawet, gdy nosi się w eleganckim garniturze, zdejmuje czasem nienagannie wypastowane buty pozostając w samych skarpetach.

Tak jak premier, który rozmawiając pół-prywatnie z panią minister, sugeruje jej co ma zrobić by utrzymała dotychczasowe stanowisko, choć jak twierdzi jest to niezgodne z jego kodeksem moralnym, spostrzega, że stoi w samych skarpetach. „Getsemani” można zrozumieć jako ukazanie mechanizmów, które kierują ludźmi, dla których dążenie do władzy za wszelką cenę jest priorytetem. Ukazany jest tu też dramat ludzi uwikłanych w politykę jakby pośrednio, nie sprawujących funkcji na wysokich szczeblach. Stoją oni przed wyborami osobistymi i nierzadko sami się oszukują. W jakiś sposób odpowiadają na pytanie o to, co jest ważne. A jaka jest cena tych wyborów? Odpowiedzią jest tytułowe biblijne Getsemani -  metafora zwątpienia, momentu decyzji i wyboru. Mówi o tym wierna sobie i swoim wyborom, nauczycielka muzyki,  która jak się okazuje na końcu, rozumie „Getsemani” inaczej niż przekaz zawarty w Biblii. Jest ona chyba najciekawszą postacią tej sztuki i jakby się wydawało najważniejszą. Z jednej strony odmawia współpracy z partyjnym zapleczem premiera, które zdobywa finanse hochsztaplerskimi metodami, z drugiej ratuje sytuację, gdy pani minister nie potrafi rozmawiać ze swoją nastoletnią córką, której zachowanie wymyka się spod kontroli i grozi utratą dobrego wizerunku partii. Także rozmowa nauczycielki muzyki z córką pani minister wydaje się najbardziej prawdziwa, gdzie, w kontraście do innych „politycznych” dialogów, brak manipulacji jest wartością. Jednak nie przynosi ulgi, może raczej ukazuje zagubienie ich obu i niepewność.

Getsemani, autor: David Hare; reżyseria: Waldemar Krzystek. Obsada: Magdalena Cielecka, Agata Buzek, Przemysław Bluszcz, Antoni Pawlicki, Mariusz Bonaszewski, Emilia Nagórka, Agnieszka Grochowska, Maciej Zakościelny, Piotr Adamczyk.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze