1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Książki do słuchania – wybieramy ciekawe audiobooki

Książki do słuchania – wybieramy ciekawe audiobooki

Fot. iStock
Fot. iStock
Świat się zmienia, a popularność audiobooków z roku na rok tylko rośnie. Podpowiadamy, na które tytuły warto zwrócić uwagę i dlaczego. W końcu tu liczy się nie tylko autor i sama książka, ale też kto i jak ją czyta.

Częściej, lepiej, ciekawiej

Im bardziej jesteśmy wielozadaniowi, tym więcej słuchamy audiobooków, tak sprawę widzi Filip Kosior. Nie ma bardziej zapracowanego i rozchwytywanego lektora w naszym kraju. Sam właśnie tak o sobie mówi – „lektor”, choć wie, że niektórzy wolą inne określenia: „aktor głosowy” czy „aktor czytający”. Dodaje też: „Nie dziwi mnie, że rynek audiobooków tak się rozrasta. Na co dzień próbujemy wykorzystywać czas maksymalnie, potrzebujemy nowych bodźców, chcemy poszerzać swoje horyzonty. A skoro możemy czytać, jednocześnie biegając, sprzątając, gdzieś się śpiesząc, dlaczego z tego nie korzystać? Nie znam dokładnych statystyk, ale domyślam się, że grupa odbiorców, którzy parzą sobie herbatę i zasiadają w fotelu, żeby kontemplować czas, jaki mają na wysłuchanie jakiejś książki, jest stosunkowo mała”.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Najnowsza produkcja, w której usłyszycie głos Filipa Kosiora, to czwarty już tom kryminalnej serii autorstwa Katarzyny Wolwowicz, czyli przygód komisarz Olgi Balickiej, policjantki z Jeleniej Góry. Historia zbrodni na terenie dawnej bursy, przerażająca do samego końca.

Filip Kosior (Fot. Anna Limanowicz) Filip Kosior (Fot. Anna Limanowicz)

Na własnych zasadach

Ognisty romans podwładnej z szefem nie jest szczególnie oryginalnym pomysłem na książkę, a tu niespodzianka! W tej komedii erotycznej i romantycznej, w której poruszony został temat związku z osobą neuroatypową, nie brakuje dobrych narracyjnych pomysłów (nie dajcie się zwieść pseudonimowi autorki Marissy Darwood, rzecz się dzieje w Polsce). Ale przede wszystkim powieściowa Maryśka nie daje się nikomu wyzwalać, słucha swoich potrzeb, wybiera, z kim i jak chce uprawiać seks.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

No i jak to jest przeczytane! Magda Karel – zwróćcie uwagę na to nazwisko, bo to nie tylko świetna lektorka i aktorka, ale i obiecująca, nagradzana scenarzystka.

Magda Karel (Fot. Paweł Paprocki) Magda Karel (Fot. Paweł Paprocki)

Powrót do przeszłości

Historyczno-przygodowe superprodukcje na podstawie książek Brytyjczyka Kena Folletta to już klasyka. Przypominają dawne radiowe słuchowiska, w których oprócz świetnej gry aktorskiej można było posłuchać też odgłosów codzienności, specjalnie skomponowanej na tę okoliczność muzyki czy – jak w wypadku choćby „Filarów Ziemi” – chóru gregoriańskiego.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

W obsadzie między innymi: Danuta Stenka, Krzysztof Gosztyła, Michał Żurawski, Katarzyna Herman i Piotr Cyrwus.

Porozmawiajmy

Wielkim, jeśli nie największym, atutem książek psycholożki Natalii de Barbaro jest język, jakim są napisane. Sprawia on, że zarówno bestsellerową „Czułą przewodniczkę”, jak i najnowszą „Przędzę. W poszukiwaniu wewnętrznej wolności” czyta się nie jak poradnik psychologiczny, ale jak list od przyjaciółki. W interpretacji Mai Ostaszewskiej tekst wznosi się na jeszcze wyższy poziom. Zamienia się w intymną rozmowę z kimś bliskim i życzliwym.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Oko w oko, ucho w ucho

Wywiad rzeka, jakiego dotąd nie było. Córka przepytuje ojca, który właśnie („Naku*wiam zen” składa się z ich rozmów przeprowadzanych w latach 2017–2019) przeszedł zawał. Jan i Maria Peszkowie dyskutują o sprawach, o których zwykle w wywiadach rzekach się nie mówi. Na przykład o pożyciu seksualnym Jana, fizjologii, decyzji Marii o nieposiadaniu dzieci, omawiają też kwestię swojego przyszłego pochówku.

Jan i Maria Peszkowie (Fot. Dawid Grzelak) Jan i Maria Peszkowie (Fot. Dawid Grzelak)

Są tu opowieści z przeszłości, wspomnienia śmieszne, straszne, tkliwe. Jeśli dodamy do tego ładunku szczerości głosy dwójki bohaterów, czytających własne wypowiedzi, robi się z tego ciekawy performance.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Słowa i dźwięki

Niezwykłe międzypokoleniowe spotkanie. Krystyna Miłobędzka, rocznik 1932, wybitna poetka, tak naprawdę doceniona dopiero w XXI wieku, choć debiutowała na początku lat 60. I najbardziej znana współczesna polska pianistka i kompozytorka Hania Rani, rocznik 1990.

Krystyna Miłobędzka i Hania Rani (Fot. Igor Zieliński) Krystyna Miłobędzka i Hania Rani (Fot. Igor Zieliński)

Wydanemu tomikowi „ciebie ode mnie” (brak wielkiej litery w tytule nie jest tu przypadkowy) towarzyszy płyta, na której wierszom czytanym przez autorkę jej delikatnym, naznaczonym wiekiem głosem towarzyszą skomponowane specjalnie na tę okazję utwory Rani.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze