1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Malarstwo Beksińskiego w multimedialnej oprawie? Tej wiosny projekt „Beksiński.Live” odwiedzi kolejne miasta

Malarstwo Beksińskiego w multimedialnej oprawie? Tej wiosny projekt „Beksiński.Live” odwiedzi kolejne miasta

Zdzisław Beksiński (Fot. Piotr Cieśla/RSW/Forum)
Zdzisław Beksiński (Fot. Piotr Cieśla/RSW/Forum)
Projekt „Beksiński.Live” wciąż się rozwija. Za nami już cztery multimedialne spektakle. Jeśli je przegapiliście – nic straconego. Tej wiosny twórczość legendarnego artysty w nowatorskiej oprawie zawita do kolejnych polskich miast.

Zdzisław Beksiński należy do najważniejszych przedstawicieli sztuki współczesnej w Polsce. Jego przesiąknięta apokaliptycznymi wizjami twórczość nieustannie intryguje, wzbudzając wielkie emocje. Artysta nigdy nie analizował jednak swoich dzieł publicznie, pozostawiając widzowi szerokie pole do interpretacji. Projekt „Beksiński.Live” jest odzwierciedleniem tej myśli zamkniętym w formie widowiska multimedialno-muzycznego, w którym biorą udział goście ze świata muzyki, sztuki i nowych technologii.

„Beksiński.Live” to pierwszy spektakl inspirowany twórczością Zdzisława Beksińskiego, w którym sztuka cyfrowa łączy się ze sztuką dźwięku i obrazu na tak spektakularną skalę. W efekcie możemy podziwiać wprawione w ruch i przepuszczone przez filtr nowoczesnych technologii malarstwo mistrza – a wszystko to w przestrzeniach wielkich hal i w odświeżonej, inspirującej formule. Co więcej, każde przedstawienie okraszone jest muzyką na żywo w wykonaniu największych gwiazd polskiej sceny muzycznej.

W ramach projektu cyfrowe alter ego artysty zabiera widzów w audiowizualną, wielozmysłową podróż po zakamarkach ludzkiej duszy i w świat wyobraźni. Cała pulsująca i autorska forma, wykorzystująca różne środki wyrazu, brzmienia i gatunki muzyczne, prowadzi nas przez interpretacje ludzkiego losu w świetle malarstwa Beksińskiego. W centrum spektaklu stoi natomiast współczesny człowiek, który konfrontuje się m.in. z własnym przeznaczeniem, lękami i śmiercią.

Beksiński w muzycznej oprawie

– W ciągu dnia ciszy wręcz nie cierpię. Mogę malować wyłącznie przy muzyce, ale mogę słuchać muzyki też wyłącznie przy malowaniu – mówił Beksiński, który był wielkim melomanem, a dźwięki stanowiły nieodłączny element jego procesu twórczego. Ta relacja znajduje swoje odzwierciedlenie podczas wyjątkowych spektakli. Za warstwę muzyczną projektu odpowiadają Michał Wasilewski oraz Kamil Zawiślak Wishlake, którzy stworzyli niezwykle poetycką, wrażeniową interpretację malarstwa Beksińskiego.

Najpierw trudnej sztuki przełożenia obrazów na dźwięki, głównie w oparciu na muzyce elektronicznej, dokonał Michał Wasilewski. W kolejnym etapie do monumentalnych kompozycji dodano słowa Wishlake’a, co dodało utworom głębi i znaczenia. Do projektu zaproszono także największe gwiazdy polskiej sceny muzycznej, m.in. Nosowską, Błażeja Króla, Natalie Szroeder i Fisza, którzy podczas spektakli wykonują utwory w aranżacjach przygotowanych specjalnie na potrzeby wydarzenia. I tak rodzi się nowa artystyczna rzeczywistość, która zaciera granice między jawą a snem, przenosząc widzów w inny wymiar.

Twórczość Beksińskiego wprawiona w ruch przez AI

Podczas wydarzenia niezwykle ważną rolę odrywają także sztuczna inteligencja i animacje przygotowane przez Mariusza Kulmę. Zdzisław Beksiński zawsze przesuwał granice swojego medium, a teraz – za pomocą sztucznej inteligencji – organizatorzy postanowili kontynuować tę misję, sięgając po nowe środki wyrazu. Wykorzystując AI, udało się przetworzyć dzieła Beksińskiego, uzyskując intrygujące, dynamiczne obrazy, które pulsują i transformują w inny wymiar. Sztuczna inteligencja, ucząc się z obrazów mistrza, generuje zaskakujące formy, które zdumiewają swoją autentycznością i płynnością przemian. Narzędzie to pozostaje jednak pod ścisłą kontrolą człowieka i jego wizji twórczej, tak by nie zatracić estetyki charakterystycznej dla sztuki Zdzisława Beksińskiego.

Najbliższe spektakle w ramach projektu „Beksiński.Live” odbędą się w Trójmieście (2 marca, Ergo Arena Gdańsk/Sopot) i Krakowie (26 kwietnia, Tauron Arena Kraków), Lublinie (22 maja, Hala Globus), Olsztynie (13 czerwca, Hala Urania), a także Szczecinie (28 września, Netto Arena). Organizatorami wydarzenia są Live2Listen oraz endorfina events. Projekt powstaje w partnerskiej współpracy z Muzeum Historycznym w Sanoku.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze