Tytuł „Królowej Zbrodni” bezdyskusyjnie należy się kobiecie. Liczby 2 mld sprzedanych przez Agathę Christie, bo o niej mowa, egzemplarzy powieści kryminalnych nie przebił dotąd żaden mężczyzna. 48 lat po śmierci legendarnej autorki pałeczkę przejmują podcasterki true crime.
Statystyki i rankingi sprzedaży są jednoznaczne. Zbrodni pożądamy jeszcze bardziej niż romansu. Ale spokojnie, o seryjnych morderstwach, tajemniczych zniknięciach i zagadkowych porwaniach wolimy – zgodnie z badaniami – czytać. Czytać i słuchać. Co dość nieoczywiste, kryminalne opowieści fascynują przede wszystkim kobiety. Dominujemy w grupie słuchaczy, ale i wśród twórców. I mamy na to dowody. Oto 7 kobiecych podcastów true crime, które warto znać.
Domeną Justyny Mazur jest dbałość o detale, dzięki czemu nagrywane przez nią średnio trzy razy w miesiącu odcinki podcastu „Piąte: Nie zabijaj” wybrzmiewają precyzją i profesjonalizmem. Skrupulatność i dociekliwość wyniosła zapewne ze studiów psychologicznych i dziennikarskich. Nad researchem dotyczącym określonej sprawy potrafi spędzić długie godziny. Gdy już zaś przychodzi co do czego, dogłębnie przeanalizowane historie, najczęściej z kraju, opowiada ze spokojem niepozbawionym emocji (a to nie lada sztuka) oraz ogromnym szacunkiem dla ofiar przywoływanych zbrodni, ich rodzin i bliskich. O miano najpopularniejszego podcastu kryminalnego po polsku „Piąte: Nie zabijaj” konkuruje jedynie z rekordowym pod kątem odsłuchań „Kryminatorium” Marcina Myszki.
Czy o zbrodni można opowiadać w sposób lekki? Dla dwóch Karolin z Wrocławia nie stanowi to żadnego problemu. Z dystansem, przymrużeniem oka oraz rozluźniającą atmosferę dygresją na wstępie opowiadają zarówno o tych głośnych, jak i tych zupełnie nieznanych sprawach kryminalnych ze świata. To ultradziewczyński podcast dla wszystkich, których fascynuje true crime, ale mrok już niekoniecznie. W bonusie do trzymających w napięciu opowieści kryminalnych dostaniecie od dziewczyn garść popkulturowych smaczków oraz książkowych, filmowych i serialowych rekomendacji.
Olga Herring to posiadaczka najbardziej aksamitnego głosu w polskiej podcastosferze kryminalnej, którym krajobrazy prezentowanych opowieści maluje tak plastycznie, że już po kilku sekundach od wciśnięcia „play” poczujecie się, jakbyście sami znajdowali się na miejscu zbrodni. Szczegółowym opisom mrożących krew w żyłach wydarzeń towarzyszy tu pogłębiony wgląd w cały kontekst sytuacyjny, co sprawia, że publikowane na wszystkich popularnych platformach odcinki są długie (nie mylić z za długimi) i wysycone szczegółami.
W centrum zainteresowań Moniki Prześlakowskiej, autorki „Kryminalnych Historii”, od zawsze stoi człowiek. Zanim jednak zajęła się ona zgłębianiem mrocznej strony natury ludzkiej w roli podcasterki, pracowała jako dietetyczka biorąca pod lupę nawyki żywieniowe swoich pacjentów. Wciąż zresztą wykonuje na co dzień wyuczony zawód. Najbardziej interesuje ją jednak analizowanie oraz rekonstruowanie portretów psychologicznych seryjnych morderców. I tę pasję słychać. Możecie wierzyć nam na słowo, choć serdecznie polecamy sprawdzić we własnym zakresie.
„Posłuchaj, jak wyglądają prawdziwe zło i zbrodnie. Nie oszczędzę Ci makabrycznych szczegółów. Pokazuję zagadnienia z kryminologii i historii bez zabobonów, legend i domysłów, wzbogacone o badania naukowe i statystyki” – tak o swoim podcaście pisze sama Renata Kuryłowicz, znawczyni gatunku z krwi i kości. Przez lata wydawała w Polsce powieści Stephena Kinga, po czym otworzyła pierwszy w Polsce dom kultury kryminału i burleski. I taki pakiet informacji powinien chyba wystarczyć, aby zachęcić do przesłuchania „Zbrodni Bez Cenzury”. Zgadza się?
Podcast dla wzrokowców – choć sformułowanie to bez dwóch zdań nosi znamiona wewnętrznej sprzeczności – w nagraniach Karoliny Anny nabiera całkowitego sensu. Jej kanał na YouTubie, gdzie publikuje wzbogacone o materiały wizualne odcinki „Zagadek Kryminalnych”, subskrybuje już ponad 530 tys. użytkowników. Nie bez powodu. Oddziałujący na wiele zmysłów podcast wciąga i pochłania bez reszty.
Aga Rojek to kolejny przykład podcasterki, która opowiadane historie uzupełnia o warstwę wizualną. Mieszkająca na co dzień w Kanadzie Polka ma również smykałkę do wyszukiwania spraw, o których z dużym prawdopodobieństwem nie usłyszycie nigdzie indziej. Dodatkowy plus za sumienność. Nowe odcinki trafiają do sieci regularnie. Na YouTube'a w każdą niedzielę, na pozostałe platformy do słuchania podcastów – w kolejne dni tygodnia.