Niezwykła wystawa prac Wojciecha Fangora na 42 piętrze Cosmopolitan!

Ponad 11 tysięcy osób obejrzało wyjątkową wystawę prac Wojciecha Fangora w apartamentowcu Cosmopolitan Twarda 4. Ekspozycję „FANGOR: Poza płaszczyzną wizualną” zorganizowano w 60 rocznicę powstania przełomowej instalacji artysty „Studium Przestrzeni”.

Na wystawie prezentowane były głównie obrazy z lat 60. i 70., czyli najważniejszego okresu twórczości Wojciecha Fangora, w których powstawały wielobarwne, abstrakcyjne kompozycje budowane z okręgów, fal oraz amorficznych kształtów. Idea, która przyświecała organizatorom wystawy, to pokazanie dzieł artysty w sposób, w jaki on sam chciał je prezentować. Obrazy nawiązują dialog z otaczającą je przestrzenią, także tą, widzianą z okien 42 piętra Cosmopolitan.

– Planując wystawę chcieliśmy nawiązać do przełomowej idei Wojciecha Fangora, który w „Studium przestrzeni” oderwał obrazy ze ścian, aby mogły wchodzić we wzajemne relacje ze sobą i z widzami, którzy stawali się integralną częścią instalacji. 60 lat później ten sposób pokazywania obrazów nadal zaskakuje widzów, którzy dzięki takiemu sposobowi ekspozycji odczytują sztukę abstrakcyjną w zupełnie nowy, indywidualny sposób, poszerzając swoje pole percepcji – mówi kuratorka wystawy Katarzyna Wąs.

Wojciech Fangor, to obok Magdaleny Abakanowicz, Romana Opałki i Tadeusza Kantora, jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów na świecie. Jest uznawany za twórcę „polskiej szkoły plakatu”, był także autorem pierwszej na świecie instalacji przestrzennej zatytułowanej „Studium Przestrzeni” przygotowanej wraz ze Stanisławem Zamecznikiem. Drogę do oszałamiającej kariery otworzyła mu słynna wystawa z 1965 roku – „Responsive Eye” w nowojorskiej MoMA. Pięć lat później artysta – jako jedyny dotychczas Polak – miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Zaprezentował na niej 37 prac będących rozwinięciem jego poszukiwań w obrębie sztuki minimal. W Polsce jego dzieła są obecnie niesłychanie popularne, cieszą się również wielkim zainteresowaniem kolekcjonerów na rynkach światowych. W ubiegłym roku ceny jego 4 dzieł przekroczyły poziom 1 miliona złotych. Ostatnim najważniejszym dziełem artysty był projekt wejść oraz identyfikacja 7 stacji dla II linii metra warszawskiego.

– Ponadczasowa sztuka Fangora a także światowej klasy architektura, to odrębne światy, które mają jednak wiele wspólnego. Jednym z takich elementów jest inżynieria, którą widać w niesamowicie konsekwentnych pracach Fangora. Drugi to detal, który jest szalenie ważny, zarówno w pracach artysty, jak i w dobrej, ponadczasowej architekturze. Nie da się stworzyć takich obrazów, bez analizy każdego milimetra przenikających się barw. Gra kolorów na obrazach i świateł na budynku Cosmopolitan, to właśnie połączenie architektury i sztuki na najwyższym poziomie – mówi Karolina Kaim, prezes Tacit Investment.

***********************************

Jankilevitsch Collection jest prywatnym zbiorem sztuki nowoczesnej i współczesnej. Kolekcja budowana już od ponad dwudziestu lat, skupia się na twórcach pracujących w obrębie sztuki abstrakcyjnej, przede wszystkim okresu awangardy powojennej. Główny trzon stanowią artyści tworzący w latach 50., 60. i 70. – Magdalena Abakanowicz, Jan Berdyszak, Kajetan Sosnowski, Henryk Stażewski, czy Ryszard Winiarski oraz oczywiście Wojciech Fangor. Kolekcja poszerzana jest również o starsze wątki artystyczne, z których wynikała późniejsza sztuka awangardowa, takie jak chociażby konstruktywizm. W Kolekcji znajdują się również prace artystów młodszego pokolenia, którzy w swoich działaniach sięgają po sztukę mistrzów awangardy, przekładając je na język współczesności.

***********************************

Tacit Investment oraz Cosmopolitan Twarda 4 od lat promują kulturę i sztukę na najwyższym poziomie. Niepowtarzalna przestrzeń 42 piętra apartamentowca wielokrotnie była scenerią dla spektakularnych wystaw i koncertów. Jesienią 2017 roku 42 piętro Cosmopolitan zmieniło się w wyjątkową galerię prezentującą najważniejsze dzieła jednej z najznakomitszych polskich artystek XX wieku – Meli Muter. Wiele z jej portretów, pejzaży i martwych natur zostało wtedy pokazanych w Polsce po raz pierwszy. Wystawa okazała się wielkim sukcesem, odwiedziło ją blisko 9 tysięcy osób.

Latem ubiegłego roku Cosmopolitan połączył twórczość Radzimira Dębskiego (JIMKA) oraz Młodej Polskiej Filharmonii. JIMEK po kilku dniach prób na 42 piętrze wyszedł z muzyką „do miasta”. Kilkudziesięcioosobowa orkiestra zagrała 2 koncerty, pierwszy na patio Cosmopolitan, a drugi, na pobliskim Placu Grzybowskim. Spontaniczny koncert, o którym poinformowano tylko w mediach społecznościowych zgromadził blisko tysiąc widzów.