1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Święta w dobie inflacji – mniej kupować, mniej marnować

(Ilustracja: iStock)
(Ilustracja: iStock)
Marnowanie jedzenie to plaga. Produkujemy za dużo, kupujemy za dużo, nie umiemy rozsądnie gospodarować tym, co mamy w lodówce. Czy wraz z rosnącą inflacją sytuacja się zmieni? Postawy Polaków w tej kwestii zbadała firma Kantar na zlecenie organizacji Too Good To Go.

„Jedzenie nie wyrzucamy! – to grzech” – tak mawiały nasze mamy i babcie. I rzeczywiście dawniej podchodzono do jedzenia z dużo większym szacunkiem. Moja mama wyczarowywała z resztek wspaniałe zapiekanki, farsze do pierogów i pasztecików, a czerstwe pieczywo przemieniała w bułkę tartą. Ja już nie jestem tak gospodarna ani tak pomysłowa. I choć bardzo się staram, zdarza mi się wyrzucać produkty, które zaplątały się gdzieś się w lodówce.

Problem marnowania żywności wychodzi jak na dłoni po każdych świętach. W tym okresie marnujemy aż 30 proc. więcej jedzenia niż pozostałych miesiącach. Aż 46 proc. ankietowanych przyznaje, że przygotowuje więcej jedzenie, niż jest to potrzebne na trzy dni. Już drugiego dnia świąt w pojemnikach na śmieci piętrzą się kilogramy chleba i sałatki jarzynowej. Z badań wynika, że to właśnie te produkty wyrzucamy po świątecznej biesiadzie najczęściej.

Skromniej i rozsądniej

Czy i tak będzie w tym roku, skoro jedzenie drożeje w galopującym tempie (najnowszy szybki odczyt inflacji pokazał, że w listopadzie jedzenie podrożało o 22,3 proc.)? Wyniki raportu z badań Kantar Public dla Too Good To Go* (organizacji walczącej z marnowaniem żywności) pokazują, że prawie dla wszystkich badanych (93 proc.) tegoroczne święta będą inne niż w poprzednich latach. Wszędzie szukamy oszczędności: prawie połowa z ankietowanych (47 proc.) szuka promocji, 33 proc. wybiera tańsze zamienniki produktów, 29 proc. badanych przeznaczy mniejsze kwoty na prezenty, a 17 proc. z nich zmniejszy porcje przygotowanych potraw. Wiele osób odmówi sobie dań, bez których wcześniej nie wyobrażało sobie wigilijnego stołu, jak choćby karpia czy ryby po grecku.

Większość Polaków, jak wynika z opracowanego raportu, planuje w trakcie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia zwracać większą uwagę na kwestię wyrzucania jedzenia – deklaruje to 61proc. ankietowanych. Najważniejszymi powodami takiej decyzji są rosnące ceny (69 proc.) oraz coraz większa świadomość Polaków (48 proc.). Nie bez znaczenie na tę decyzję mają kwestie związane ze zmianami klimatu: 28 proc ankietowanych wskazuje na zły wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne. W tym temacie edukacja jest nadal bardzo potrzebna, podobnie jak w kwestii możliwości dzielenia się nadwyżką jedzenia z osobami potrzebującymi. Jeśli o to chodzi, to wsparcie inicjatyw charytatywnych specjalizujących się w dystrybucji jedzenia dla potrzebujących deklaruje zaledwie 27 proc. Polaków.

Świąteczne tipy – propozycje wykorzystania niezjedzonego jedzenia

  • Z wędlin przygotuj zapiekankę;
  • Ziemniaki w mundurkach wykorzystaj w sałatce kartoflanej;
  • Susz z kompotu dodaj do ciasta z owocami;
  • Czerstwe pieczywo zetrzyj na panierkę;
  • Nadmiar kapusty wigilijnje zamroź, będzie jak ulał na długie zimowe miesiące, które jeszcze przed nami.

Too Good To Go zrzesza użytkowników we wspólnej walce z marnowaniem żywności, łącząc klientów z miejscami, w których zostało nadwyżkowe jedzenie. Aplikacja wystartowała w Danii w 2016 roku i od tamtej pory zyskała ponad 49,6 milionów użytkowników w 17 krajach. Wśród partnerów Too Good To Go w Polsce są m.in.: Carrefour, Lindt, Starbucks, Costa, Bakalland, Gastromall, Pizza Hut, A. Blikle, North Fish, Massolit, Natura Cold Press, MOD Donuts i wiele innych. Misją Too Good To Go jest inspirowanie społeczeństwa i udostępnienie narzędzi do walki z marnowaniem jedzenia poprzez budowanie Ruchu Przeciw Marnowaniu Jedzenia, stworzonego, by wywrzeć wpływ na czterech płaszczyznach: Gospodarstw domowych, Przedsiębiorstw, Edukacji i Polityki.

* Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go w listopadzie 2022 roku na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze