1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Joga kundalini jako profilaktyka choroby Alzheimera? Obiecujące wyniki badań

Praktyka jogi kundalini może wpływać na spowolnienie przebiegu choroby Alzheimera. (Fot. Getty Images)
Praktyka jogi kundalini może wpływać na spowolnienie przebiegu choroby Alzheimera. (Fot. Getty Images)
Choroba Alzheimera i demencja to schorzenia, których boimy się, myśląc o starości. Bezradność, zagubienie, splątanie, utrata pamięci, całkowita zależność od innych to przerażająca wizja. Wszelkie sposoby zapobiegania degeneracji mózgu i osłabienia funkcji poznawczych są na wagę złota.

Alzheimer to jedna z najczęstszych chorób otępiennych. Chorobę opisał Alois Alzheimer w 1907 roku, określając ją „wielkim zapominaniem”. To trafna definicja, jako że chodzi w niej nie tylko o utratę pamięci i problemy z wykonywaniem codziennych czynności, lecz także o istotne zmiany osobowości, prowadzące do „zapomnienia” tożsamości.

Na początku XX wieku choroba Alzheimera była rzadkością, niewielu ludzi bowiem dożywało sędziwego wieku w dzisiejszym tego słowa znaczeniu. Wraz z wydłużeniem życia Alzheimera rozpoznaje się coraz częściej (dwukrotnie większe ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera dotyczy kobiet ze względu na przewidywaną długość życia, zmiany poziomu estrogenów w okresie menopauzy i uwarunkowania genetyczne).

Obecnie na świecie na chorobę Alzheimera choruje ok. 40 milionów ludzi, a szacuje się, że w 2050 r. dotknie ona 100 milionów. Ta perspektywa skłania badaczy na całym świecie do poszukiwania metod leczenie tej choroby. A jak na razie lekarstwo na Alzheimera nie istnieje. Można tylko farmakologicznie łagodzić jego objawy i opóźniać rozwój choroby.

Z tego względu niezwykle ważna jest profilaktyka, czyli mówiąc wprost dbanie o kondycję mózgu.

Joga kundalini – wymierne korzyści dla mózgu

„Lekarstwa” na chorobę Alzheimera szuka się w wielu obszarach, również tych mniej oczywistych. Przykładem są przeprowadzone niedawno badania na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, które wykazały, że wiele wymiernych korzyści w zakresie funkcji poznawczych i pamięci dojrzałym kobietom z grupy ryzyka, u których potencjalnie mogłaby się rozwinąć choroba Alzheimera, przynosi praktyka jogi kundalini.

Nowe badanie prowadzone pod kierunkiem dr Helen Lavretsky, psychiatrki z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, dopełniają dzieła naukowców z UCLA Health, którzy już od piętnastu lat prowadzą badania porównawcze wpływu jogi i tradycyjnego treningu poprawiającego pamięć na spowalnianie procesu degeneracji funkcji poznawczych i eliminowanie innych czynników ryzyka demencji.

Tym razem postanowiono sprawdzić, na ile joga kundalini może opóźnić przebieg choroby Alzheimera u kobiet po menopauzie. Przebadano grupę 60 kobiet w wieku 50+, które zgłaszały problemy z pamięcią i były obarczone ryzykiem epizodu naczyniowo-mózgowego. Badane zostały podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa uczestniczyła przez 12 tygodni w cotygodniowych sesjach jogi kundalini, podczas gdy druga grupa przechodziła cotygodniowy trening poprawiający pamięć, opracowany przez centrum długowieczności UCLA. Naukowcy ocenili funkcje poznawcze badanych kobiet, pamięć subiektywną, stany lękowe i depresyjne po pierwszych 12 tygodniach i ponownie 12 tygodni później, aby określić, czy poprawa była stała.

Mierzono również markery starzenia oraz parametry stanu zapalnego, które są czynnikami przyczyniającymi się do rozwoju choroby Alzheimera. Wybrane pacjentki poddano także rezonansowi magnetycznemu, aby określić stan struktur mózgu.

Wyniki badań są obiecujące: w grupie kobiet praktykujących jogę kundalini zauważono znaczną poprawę pamięci i funkcji poznawczych w porównaniu do uczestniczek klasycznego treningu pamięci.

– Joga ma działanie przeciwzapalne, redukujące stres i przeciwdziałające starzeniu się neuroplastycznego mózgu, może być doskonałym uzupełnieniem treningu pamięci dla osób starszych – twierdzi dr Lavretsky.

Joga kundalini – co to za metoda?

Joga Kundalini to odłam jogi, która kładzie szczególny nacisk na medytację i pracę z oddechem. Jest nazywana jogą świadomości. Nazwa „kundalini joga” nawiązuje do procesu rozbudzania energii kundalini. Podczas praktyki śpiewa się mantry (wypowiadając konkretne sylaby, dotyka się językiem podniebienia, co stymuluje układ nerwowy), układa ramiona, ręce, dłonie i palce w mudry, stosuje ćwiczenia oddechowe działające na układ nerwowy i wykonuje specjalne zestawy ćwiczeń, tak zwane kriye.

Osoby praktykujące jogę kundalini często ubierają się na biało i noszą na głowie turbany. Biały kolor, który jest mieszanką wszystkich kolorów, oczyszcza i wzmacnia aurę, a turban ma zapobiec nadmiernej utracie energii poprzez osłonięcie czakry korony, która znajduje się na czubku głowy.

Źródło: „Yoga provides unique cognitive benefits to older women at risk of Alzheimer's disease”, sciencedaily.com [dostęp: 29.02.2024]

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze