Chciałabyś zwrócić koleżance lub koledze z pracy uwagę, dotyczącą ich wyglądu lub zachowania, ale boisz się, że to ich urazi. Co zrobić?
Chcesz delikatnie zwrócić uwagę koleżance z pracy, że ubiera się zbyt wyzywająco, co nie zgadza się z panującym dress codem, albo, że za głośno rozmawia czy używa wulgaryzmów, co wszystkim dookoła przeszkadza? A może chcesz doradzić jej jak rozmawiać z klientem, żeby nie popełniała tych samych błędów, których świadkiem jesteś na co dzień?
Oto kilka wskazówek, które mogą przydać się. Pamiętaj, że zanim odważysz się na rozmowę z koleżanką lub kolegą z pracy, zastanów się, jak przedstawić problem, jak ty byś zareagowała na taką rozmowę i jak upewnić rozmówcę, że masz dobre intencje.
- zaufaj wewnętrznej intuicji. Jeśli wiesz, że taka rozmowa pomogłaby tobie, jako pracownikowi, śmiało poproś o nią swoją współpracowniczkę.
- zanim z nią porozmawiasz, zastanów się nad najgorszym scenariuszem. Co może się stać? Koleżanka może się obrazić, może przestać z tobą rozmawiać, może też zacząć się na tobie mścić. Jeśli tak się zachowa, będziesz wiedziała, że nie ma sensu więcej z nią szczerze rozmawiać. Jeśli się przejmie - pocieszysz ją. To jak się zachowa, będzie nie tyle sygnałem, czy dobrze zrobiłaś, ile informacją o jej charakterze.
- zanim przejdziesz do konkretów, poproś o rozmowę i na wstępie zaznacz, że chciałaś jej zwrócić na coś uwagę, po czym poproś o zgodę. Upewnij ją też, że nie chcesz jej urazić.
- gdy wyrazi zgodę, w prostych, klarownych, ale nie dosadnych słowach, wytłumacz jej, o co ci chodzi. Powiedz jej, że mówisz jej coś, co reszta też zauważyła i że zależy ci na jej komforcie. jeśli chcesz jej zwrócić uwagę na błędne metody pracy, zaproponuj jej lepsze rozwiązanie. Niech słowa krytyki zrównoważy pozytywne wsparcie i chęć pomocy.
- jeśli reakcja będzie negatywna i współpracowniczka odrzuci twoją pomoc, uwagi czy opinię, nie przejmuj się. Ona ma do tego prawo, a ty starałaś się pomóc. Nie udało się, trudno. Ale nadal bądź dla niej miła i uprzejma, twój stosunek do niej nie powinien ulec zmianie.