Ostatniego dnia sierpnia startuje 79. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji – jedna z najstarszych i najbardziej prestiżowych imprez branżowych na świecie. W tegorocznym programie wydarzenia znalazły się pokazy produkcji, które choć swoje oficjalne premiery kinowe mają jeszcze przed sobą, to już teraz skupiają na sobie całą uwagę mediów. Sprawdźcie, czyje obrazy powalczą w tym roku o słynnego Złotego Lwa.
Tegoroczną edycję weneckiego święta kina otworzy pokaz dramatu „White Noise” Noaha Baumbacha. Twórca głośnej „Historii małżeńskiej” przeniósł na ekran powieść „Biały szum” autorstwa Dona DeLillo, która opowiada historię wykładowcy uniwersyteckiego, który panicznie boi się śmierci. W obsadzie znaleźli się m.in. Adam Driver i Greta Gerwig.
Produkcja znalazła się w Konkursie Głównym festiwalu, w którym o Złotego Lwa, czyli nagrodę dla twórców najlepszego obrazu, powalczą w sumie 23 filmy. Konkurentami „White Noise” będą m.in. muzyczny dramat „Tar” z Cate Blanchett, kontrowersyjna biografia Marilyn Monroe „Blondynka” oraz romantyczny horror „Bones And All” Luki Guadagnino („Tamte dni, tamte noce”).
Na uczestników czekają również liczne pokazy pozakonkursowe, w tym światowa premiera thrillera psychologicznego „Nie martw się, kochanie” w reżyserii Olivii Wilde z Florence Pugh i Harrym Stylesem w rolach głównych.
O tym, kto zdobędzie w tym roku Złotego oraz Srebrnego Lwa (dla najlepszego reżysera), zadecyduje jury pod przewodnictwem aktorki Julianne Moore. Nagrodę za życiowe osiągnięcia odbiorą natomiast Catherine Deneuve i Paul Schrader. Poniżej prezentujemy pełną listę nominowanych.
- „Il Signore Delle Formiche”, reż. Gianni Amelio
- „White Noise”, reż. Noah Baumbach
- „The Whale”, reż. Darren Aronofsky
- „L’Imensita”, reż. Emanuel Crialese
- „Saint Omer”, reż. Alice Diop
- „Blondynka”, reż. Andrew Dominik
- „Tar”, reż. Todd Field
- „Love Life”, reż. Koji Fukada
- „Bardo, False Chronicle Of A Handful Of Truths”, reż. Alejandro G. Inarritu
- „Athena", reż. Romain Gavras
- „Bones And All”, reż. Luca Guadagnino
- „The Eternal Daughter”, reż. Joanna Hogg
- „Beyond The Wall”, reż. Vahid Jalilvand
- „The Banshees Of Inisherin”, reż. Martin McDonagh
- „Argentina 1985”, reż. Santiago Mitre
- „Chiara”, reż. Susanna Nicchiarelli
- „Monica”, reż. Andrea Pallaoro
- „No Bears”, reż. Jafar Panahi
- „All The Beauty And The Bloodshed”, reż. Laura Poitras
- „A Couple”, reż. Frederick Wiseman
- „The Son”, reż. Florian Zeller
- „Our Ties”, reż. Roschdy Zem
- „Other People’s Children?”, reż. Rebecca Zlotowski
Nagrody przyznane zostaną również w sekcji „Horyzonty”, która prezentuje produkcje niestandardowe, pokazujące najnowsze trendy i poszerzające język filmu. W tym roku znalazł się w niej polski film – „Chleb i sól” w reżyserii i według scenariusza Damiana Kocura. Częściowo inspirowany prawdziwymi wydarzeniami obraz to opowieść o Tymku, młodym pianiście i studencie Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, który na wakacje wraca do swojej prowincjonalnej miejscowości. Tam czekają na niego matka, młodszy brat i kumple z osiedla. Centralnym punktem spotkań lokalnej młodzieży jest nowo otwarty bar z kebabem. Tymek staje się świadkiem nakręcającej się spirali napięć między pracownikami lokalu pochodzenia arabskiego a jego kolegami. Jej finał może okazać się tragiczny w skutkach. Film jest pełnometrażowym debiutem fabularnym reżysera, a na ekranie zobaczymy w głównej mierze naturszczyków.
79. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji 2022 odbędzie się w dniach 31 sierpnia–10 września.