1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA
  4. >
  5. Podcasterką może zostać każda z Was

Podcasterką może zostać każda z Was

Marcin Łukasik i Krzysiek Rzyman ze Studia Plac (Fot. Monika Osińska)
Marcin Łukasik i Krzysiek Rzyman ze Studia Plac (Fot. Monika Osińska)
Obecny boom podcastowy to nie przypadek. Na platformach streamingowych karierę może zrobić każda twórczyni, która dobrze potrafi opowiedzieć historię. Słuchacze cały czas szukają nowych, wciągających i wartościowych treści, uciekając przed zalewem click-baitów. Wywiad z Marcinem Łukasikiem i Krzyśkiem Rzymanem ze Studia Plac, z którymi współtworzymy nasze podcasty.

Z czego wynika fenomen popularności podcastów?
Marcin Łukasik: Z pewnością sprzyja im niedobór jakościowej treści w Internecie i natłok szybkich pigułkowych informacji. W podcastach twórca ma przestrzeń. Niezależnie od tematu gwarantują wysoki poziom merytoryczny. Drugim elementem, który stoi za popularnością podcastów, są historie, które się w nich pojawiają – chętnie słuchamy różnego rodzaju opowieści. W podcastach odpowiedź na pytanie nie musi być zamknięta w dwóch zdaniach. Jest też miejsce na dygresje i przestrzeń do wielowymiarowego spojrzenia na temat. Istotna jest jeszcze relacja na linii podcaster – odbiorca. Jakościowa treść buduje więź i zaufanie do twórców.

Krzysiek Rzyman: Przestrzeń, którą zajęły podcasty, pojawiła się wraz z upadkiem publicznego radia. Mieliśmy Trójkę, mieliśmy Teatr Polskiego Radia, które opowiadały nam różne historie. Dla tych z nas, którzy wychowali się na radiu mówionym, podcasty są naturalnym przejściem i pewnego rodzaju kontynuacją. My doskonale to rozumiemy, bo mamy za sobą przeszłość radiową, ja pracowałem w Jedynce Polskiego Radia, a Marcin w RMF FM i Zetce.

M.Ł.: Polacy po prostu kochają świat audio. Nasz rynek podcastów jest w pierwszej dziesiątce najszybciej rozwijających się na świecie. Jeśli wykluczymy kraje anglojęzyczne, które mają globalny zasięg, zostajemy w pierwszej trójce. Te dane szokują, ale oczywiście pozytywnie. Widać, że podcasty mamy w genach i od lat kochamy słuchowiska radiowe czy reportaże.

Jaka przyszłość czeka podcasty?
M.Ł.: Zdecydowanie będzie ich coraz więcej, bo szybko rośnie grono nie tylko twórców, ale przede wszystkim słuchaczy. Dodatkowo, żeby zacząć robić podcast, nie trzeba wielkich inwestycji, co często przekonuje osoby z ciekawym pomysłem na nowy format.

K.R.: Podcasty są bardzo demokratyczną formą przekazu, mogą łatwo znaleźć się na platformie, dzięki której dotrą do wszystkich potencjalnych odbiorców. Znajdą się w jednym katalogu z największymi i najpopularniejszymi produkcjami. Mają dużo szerszy zasięg niż na przykład treści publikowane wyłącznie na kanałach w mediach społecznościowych, gdzie zasięgi cały czas spadają. Świetnym przykładem z ostatnich miesięcy był produkowany u nas podcast „Sztuka poza ramami” Mai Michalak, który szybko znalazł się w rankingu najpopularniejszych.

Podcasty w dobie krytyki wielkich platform cyfrowych są jasną gwiazdą w świecie Internetu. Z tego szumu informacyjnego przynoszą najwięcej treści. Pojedyncze podcasty nie staną się produktem masowym, nie w tym kierunku pójdzie ich rozwój, choć oczywiście zawsze będą istniały rozpoznawalne duże tytuły. Będzie za to powstawało wiele formatów skierowanych do konkretnych grup odbiorców.

Jak rozwija się polski rynek podcastów?
M.Ł.: Z naszego badania i raportu „Rynek podcastów w Polsce”, przygotowanego wspólnie z „Wprost”, wynika, że aż 85 proc. internautów wie, czym jest podcast. Dodatkowo dwie trzecie użytkowników deklaruje, że słucha podcastów, a jedna trzecia z nich robi to raz w tygodniu. Cieszy nas również wzrost słuchalności nie tylko w dużych aglomeracjach, ale również w niewielkich miejscowościach i na wsiach, gdzie podcastów słucha już 59 proc. osób.

Jeśli chodzi o tematykę, na pierwszym miejscu znajdują się newsy. Chętnie włączamy podcasty poruszające tematy edukacyjne, lifestylowe oraz zdrowotne. Natomiast bezapelacyjnie w kategorii rozrywka wygrywają formaty kryminalne. Historie, emocje oraz przygoda, jaką możemy przeżyć, wchodząc w ten magiczny świat audio, sprawiają, że tego rodzaju treści pojawia się coraz więcej.

Jakie miejsce w tych trendach zajmują podcasty „Zwierciadła”?
M.Ł.: Nie ukrywam, że rewelacyjnie współpracuje się nam z redakcjami. Łączymy naszą wiedzę produkcyjną i podcastowe know-how z wartością merytoryczną doświadczonych dziennikarzy. Dzięki naszym narzędziom pomagamy tę treść odpowiednio„zapakować”, wyprodukować i sprawić, żeby dotarła do jak największej liczby odbiorców. Współpracując ze „Zwierciadłem”, wiemy, że powstanie coś, z czego my też będziemy dumni, bo będzie miało to wartość dla słuchaczek i słuchaczy.

K.R.: Dzisiaj trudno wyobrazić sobie media bez obecności na platformach podcastowych, to jest naturalna droga, żeby być w kontakcie z czytelnikami i czytelniczkami, wszędzie tam, gdzie oni i one są. Podcast „Przerwa na kawę” Kasi Miller i Joanny Olekszyk odniósł zresztą sukces nie tylko w aplikacjach streamingowych, ale też na YouTubie. To nie dziwi, bo jak wynika z badania, uwielbiamy słuchać podcastów właśnie tam.

M.Ł.: Pierwszy sezon wspólnie stworzonej „Przerwy na kawę” zdobył ponad 400 tysięcy odsłuchań przy utrzymaniu uwagi słuchaczy na poziomie 70 proc., czyli aż tyle słuchaczek zostało z podcastem do końca. Dobrze słuchają się też podcasty z serii „W czułym zwierciadle” Małgorzaty Serafin, które w przystępny sposób poruszają istotne tematy związane ze zdrowiem psychicznym.

Jakie znaczenie ma to, że są one dziełem kobiet – jak sądzicie jako mężczyźni i profesjonaliści od podcastów?
K.R.: Tak się składa, że w większości współpracujemy z kobietami i wiemy, że jesteście świetnymi narratorkami i doskonale prowadzicie rozmowy. Najważniejsza w tym przypadku jest wrażliwość. W przypadku „Zwierciadła” niezwykle istotny jest też profesjonalizm, wasza marka i jej wiarygodność. W waszych opowieściach są szczerość i dociekliwość, ale też profesjonalizm i doskonały warsztat. W obecnym zalewie fake newsów oraz natłoku treści marketingowych potrzebujemy wiarygodnego przewodnika po Internecie gwarantującego nam dobrą jakość treści, na które poświęcamy uwagę i czas. To zawsze będzie przewaga redakcji nad indywidualnymi podcasterkami.

M.Ł.: Kobiety bardziej się angażują w swoje projekty, są bardziej konsekwentne, chcą, żeby wszystko było dopięte na ostatni guzik. Badania i nasze doświadczenie jasno pokazują, że chętniej tworzą społeczność wokół podcastów, dlatego radzą sobie na rynku coraz lepiej. W związku z tym, jeżeli ta rozmowa dla kogoś jest pewnego rodzaju inspiracją, zapraszamy do wspólnego tworzenia podcastów. Do usłyszenia!

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze