1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Wychowanie
  4. >
  5. Półroczny lingwista

Półroczny lingwista

123RF.com
Już 6-9 miesięczne dzieci rozumieją znaczenie nazw wielu przedmiotów codziennego użytku, mimo że same ledwie zaczynają wymawiać sylaby. Nowe badania psychologów przeczą dotychczasowej opinii, że tego typu umiejętności dzieci nabywają w około pierwszego roku życia.

Do tej pory sądzono, że półroczne dziecko jedynie rozróżnia i rozumie część dźwięków, jednak nie chwyta jeszcze w pełni znaczenia słów. Ta zdolność, zdaniem wielu psychologów, miała się pojawiać dopiero po 12 miesiącach. To przekonanie ugruntowywał fakt, że młodsze dzieci najczęściej nie mówią pełnymi słowami ani nawet nie wykonują zrozumiałych gestów (do 10 miesiąca).

Psycholodzy Elika Bergelson and Daniel Swingley z University of Pensylvania przeprowadzili eksperyment, w którym poddali dzieci specjalnym testom. Wzięło w nim udział 33 dzieci w wieku od 6-9 miesięcy oraz 10-20 miesięcy, które wykonywały to samo zadanie, by porównać ich umiejętności z młodszą grupą.

W jednym z testów dziecko, siedząc na kolanach rodzica, patrzyło na monitor, na którym pojawiały się obrazki przedstawiające różne rodzaje pokarmu i części ciała. Dorosła osoba, mając zasłonięte oczy daszkiem, powtarzała głośno zdanie, które usłyszała przez słuchawki.

Na przykład: Patrz jabłko! Gdzie jest jabłko? Czy widzisz nos?

W innym teście przedmioty pojawiały się w naturalnych sytuacjach, tak więc jedzenie leżało na stoliku lub dziecko patrzyło na żywego człowieka, a rodzic zadawał pytania.

Kamera śledziła ruchy oczu dziecka.  Okazuje się, że dzieci dłużej zatrzymywały wzrok na obiektach, które były nazywane przez rodzica. To pierwszy eksperyment tego typu. Do tej pory sprawdzano jedynie rozumienie w różnym wieku takich słów jak mama i tata. Naukowcy zauważyli, że zdolność do rozumienia słów pozostaje na podobnym poziomie do 14 miesiąca życia, po czym szybko wzrasta.

 

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze