1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Jak mieć świadomy sen? 4 ćwiczenia dla początkujących

fot.123rf
Shachar Caspi to nauczyciel medytacji oraz tego, jak mieć świadomy sen. Pochodzi z Izraela, warsztaty z wchodzenia w sen kontrolowany prowadzi na całym świecie. Swoją wiedzę zdobywał w The Las Pyramids Del Ka, szkole specjalizującej się w technikach świadomego śnienia.

Shachar Caspi to nauczyciel medytacji, świętej seksualności i świadomego śnienia. Uczy jak mieć świadomy sen. Pochodzi z Izraela, warsztaty z wchodzenia w sen kontrolowany prowadzi na całym świecie. Swoją wiedzę zdobywał w The Las Pyramids Del Ka, szkole specjalizującej się w technikach świadomego śnienia.

Ćwiczenia na świadomy sen:

1. Zamiast zastanawiać się, jak mieć świadomy sen za pierwszym razem, najpierw powinnaś nauczyć się wchodzenia w stan medytacji. Siadasz wygodnie, wyprostowując linię kręgosłupa. Robisz długi, 7-sekundowy wdech i trzymasz go przez kolejne 3 sekundy, potem wydech (także przez 7 sekund) i 3 sekundy bezdechu. Ten schemat powtarzasz wielokrotnie przez kilka minut. Jeśli potrafisz, to możesz przejść na system 9 + 3 + 9 + 3 s. Wentylacja organizmu powoduje, że zmniejsza się natłok myśli w głowie, a ty skupiasz się na tu i teraz. Pytasz siebie: Jaka pierwsza myśl pojawi się w mojej głowie? A kiedy się pojawi, dziękujesz za nią i spokojnie wracasz do stanu „bez myśli”. Stopniowo odstęp między pytaniem a myślą się wydłuża. Staraj się coraz bardziej wydłużać tę przestrzeń, wejdź w nią głębiej, sprawdź, czym ona jest, jaka jest jej jakość.

2. Jeśli nie pamiętasz swoich snów, musisz wyrobić w sobie tę umiejętność, aby nauczyć się wchodzenia w świadomy sen. Załóż zeszyt, w którym będziesz je notować. Połóż go blisko swojej głowy, tuż przy łóżku, byś łatwo mogła go znaleźć, gdy się obudzisz. Przyda się także mała latarka i ołówek lub długopis. Przed snem zapisz datę i godzinę, o której kładziesz się spać. Napisz też w czasie teraźniejszym intencję: „Pamiętam wszystkie moje sny”. Zrób długi wdech, spinając wszystkie mięśnie, następnie rozluźnij je podczas wydechu. Wróć do zapisanej intencji i powtórz na głos: „Pamiętam wszystkie swoje sny”. Odpręż się i idź spać. Jeśli obudzisz się w ciągu nocy – a robi tak każdy z nas średnio co 90 minut – zapisz w pamiętniku to, co pamiętasz ze snu. Gdy się wybudzisz całkowicie nad ranem, przytrzymaj przez chwilę oczy zamknięte – to ułatwi ci kontakt ze światem snu i pomoże też wprowadzać się w świadomy sen. W trakcie powolnej pobudki postaraj się nie ruszać – to zmieniłoby fale w twoim mózgu. W takim stanie sprawdzasz, czy pamiętasz swoje sny. Gdy sobie je przypomnisz, zapisz je w pamiętniku, podając konkretną godzinę.

Jeśli mimo to masz trudność z przypomnieniem sobie, o czym śniłaś, możesz zastosować technikę zwaną „łowieniem ryb”. Zamykasz oczy, nie ruszasz się i myślisz o tych snach, które zwykle miewasz. Inna opcja – zapisujesz w pamiętniku całkowicie wymyślony sen.

Po tygodniu ćwiczeń powinnaś już pamiętać swoje sny. Wtedy dołączasz do ćwiczeń kolejną intencję, wypowiadając ją na głos i zapisując: „Jestem świadoma swoich snów”. Zapisuje się ona w twojej podświadomości, dzięki czemu będzie ci łatwiej wchodzić w stan świadomego śnienia.

3. Kolejny etap w pracy nad tym, jak mieć świadomy sen, to nauka wchodzenia w stan świadomego śnienia. Usiądź wygodnie gdzie chcesz, możesz ćwiczyć nawet w miejscu publicznym – w parku, na lotnisku czy w autobusie – i zacznij medytować. W tym stanie dokonaj techniki sprawdzenia rzeczywistości. Ta weryfikacja ma 4 etapy. 1. Zadaj sobie pytanie: „Czy śnię?”, zawsze odpowiadając: „tak”. W ten sposób kwestionujesz rzeczywistość. 2. Pomyśl o lataniu i zadaj pytanie: „Czy ja latam?”. Jeżeli tak się dzieje, a nie jesteś mistrzem jogi z Tybetu, to już prawdopodobnie śnisz. 3. „Gdzie jest moje ciało fizyczne?” – Odpowiadasz sobie, że jesteś we śnie, ale ciało fizyczne jest tam, gdzie faktycznie jest. Opisujesz to miejsce. – Dokonując takiego rozdzielenia między ciałem i duchem, jesteś bardziej pewna tego, że to świadomy sen – tłumaczy Shachar Caspi. 4. „W jaki sposób się tutaj dostałam?” – Jeśli nie wiesz, to jesteś we śnie, jeżeli wiesz, to nadal nie śnisz.

Możesz zastosować inny sprawdzian rzeczywistości, np. próbując wniknąć dłonią w ścianę. W świadomym śnie to się uda. Albo spójrz na usta otaczających cię ludzi – w snach ludzie mówią, nie poruszając nimi. Ewentualnie popatrz na jakieś litery i cyfry, spójrz na chwilę gdzie indziej i wróć do liter i cyfr. Jeśli to świadomy sen to już będą inne. Możesz też wymyślić własny sposób sprawdzania rzeczywistości (np. w „Incepcji” główny bohater kręcił w tym celu bączkiem na stole). Tego typu weryfikację trzeba przeprowadzać siedem razy dziennie przez trzy tygodnie. Twoja podświadomość będzie się karmić tymi intencjami, sugestiami i łatwiej będzie ci wchodzić w stan świadomego śnienia. Standardowa weryfikacja rzeczywistości to nie tylko technika świadomego snu, lecz także świetne ćwiczenie na poprawę jakości naszego codziennego życia. – Bo tyle razy w ciągu dnia zadajesz sobie istotne pytania. Gdzie jestem? Kim jestem? Co tutaj robię? – tłumaczy Caspi.

4. Jeśli pierwszy raz uda ci się wprowadzić w świadomy sen, staraj się jak najmniej działać. Popatrz na swoje dłonie, oddychaj powoli i podnoś równie powoli oczy. Dopiero wtedy możesz zacząć badać tę nową rzeczywistość, w której się znalazłaś. Jeśli ktoś oferuje ci we śnie jedzenie, to przyjmij je. – Żywność w snach oznacza wiedzę – tłumaczy Caspi. Podczas kolejnego razu możesz spróbować wyfrunąć ze swojego snu. Sprawdzaj rzeczywistość, oddziel ciało od ducha, i zadaj sobie pytanie: „Co wydarzy się po mojej śmierci?”. Zapamiętaj to, co się stanie. – Gdy pierwszy raz zadałem sobie to pytanie, miałem dziwne odczucie, jakby schodziła ze mnie skóra. Jak z węża – opowiada Shachar Caspi. Odpowiedź na to pytanie pozwoli doświadczyć ci siebie jako czystej świadomości, która czuje się wolna. To ćwiczenie zmienia też nasze podejście do śmierci.

 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze