1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Uruchom zmianę! 10 kroków

Uruchom zmianę! 10 kroków

Jeśli często przychodzi ci do głowy, że zaczniesz żyć inaczej, ale najpierw uporasz się z tym projektem, twoje dzieci wyprowadzą się z domu lub schudniesz 15 kilogramów, to powiedz sobie: stop! Życie dzieje się tu i teraz. (Fot. iStock)
Jeśli często przychodzi ci do głowy, że zaczniesz żyć inaczej, ale najpierw uporasz się z tym projektem, twoje dzieci wyprowadzą się z domu lub schudniesz 15 kilogramów, to powiedz sobie: stop! Życie dzieje się tu i teraz. (Fot. iStock)
Stagnacja? Nuda? Katastrofa! Pora z tym skończyć!

Wstajesz rano i myślisz: „byle dotrwać do wieczora”? Jeśli często przychodzi ci do głowy, że zaczniesz żyć inaczej, ale najpierw uporasz się z tym projektem, twoje dzieci wyprowadzą się z domu lub schudniesz 15 kilogramów, to powiedz sobie: stop! Życie dzieje się tu i teraz. Nie odkładaj go na później! Zaakceptuj to, co dobre, a resztę zacznij zmieniać. Krok po kroku.

1. Pierwsza rzecz, to ogląd obecnej sytuacji. Musisz przyjrzeć się sobie i wyrazić zgodę na miejsce, w którym jesteś. Bez tego ani rusz. Weź kartkę i narysuj drogę swojego życia. Zaznacz na niej kluczowe momenty, które wydarzyły się do tej pory. Wypisz też ważne osoby. Zwróć uwagę na punkt, w którym obecnie się znajdujesz. Co cię otacza, z kim jesteś blisko, a z kim masz słabszy kontakt.

2. Nazwij istotne obszary swojego życia, np: praca, mąż, żona, dziecko, przyjaźń, rozwój, ciało. Określ poziom satysfakcji w każdym z nich w skali od 1 do 10. Następnie wybierz ten, którym chcesz się zająć na początek.

3. Połóż się wygodnie, zamknij oczy i wyobraź sobie, że w danym obszarze uzyskałeś 10. Co teraz czujesz? Jak to widzisz? Postaraj się, by wizja była jak najbardziej konkretna. Skup się na niej przez kilka minut. Gdy otworzysz oczy, weź kartkę. Namaluj lub opisz tę scenę. Teraz wiesz, czego się trzymać.

4. Pamiętaj, że każda zmiana zaburza dotychczasowy układ. Przygotuj się na to, że twoja metamorfoza (np. to, że staniesz się bardziej pewny siebie lub zaczniesz regularnie uprawiać sport) może wywołać niepokój u innych. Dlatego mów otwarcie o swoich planach i potrzebach. Poproś o wsparcie bliskich. Jeśli zmiana wpływa także na nich, poświęć czas na wypracowanie rozwiązań odpowiadających wam wszystkim.

5. Zastanów się nad coachingiem. To efektywna metoda wprowadzania zmian, zarówno w obszarze zawodowym, jak i osobistym. Znajdź ludzi, którzy mogą cię wesprzeć – np. mają podobne doświadczenia lub udało im się dokonać tego, co chcesz osiągnąć.

6. Zmiany, nawet te na lepsze, nierozerwalnie wiążą się ze stresem. Nie bez powodu na liście najbardziej stresujących wydarzeń znajduje się tak radosne wydarzenie jak ślub. Każda zmiana to podróż w nieznane. A to wywołuje lęk. Łatwiej jest sobie z nim poradzić, gdy się go nazwie. Jeśli stany lękowe towarzyszą ci zbyt często, pomyśl o skorzystaniu z pomocy psychoterapeuty.

7. Nie zawsze jesteśmy gotowi na nowe. Sprawdź to tak: Wyobraź sobie, że dziś rano otworzyłeś butelkę mleka, z której nieoczekiwanie wyskoczył dżin. Poprosiłeś go o to, co chcesz, ale on postawił warunek: dostaniesz to, o co prosisz, już jutro rano. I co, czy jesteś na to gotowy?

8. Nie trzymaj się planu zbyt kurczowo. Czasem warto być elastycznym. Życie to nie tylko wypełnianie harmonogramu. Otwieraj się na to, co zdarza się niespodziewanie. Inaczej po drodze możesz zgubić radość.

9. Pracuj z afirmacjami. Wymyśl zdanie, które ci pomoże (powinno mieć pozytywny przekaz), np. „śmiało dążę do celu” albo „realizuję moje marzenia”. Powtarzaj je sobie kilkakrotnie rano i wieczorem, zapisz i powieś w widocznym miejscu.

10. Stwórz plastyczną wizję przyszłości. Wykorzystaj do tego metodę kolażu. Wyklej, narysuj, dopisz hasła. Wystarczy odrobina fantazji. Do zabawy zaproś najbliższych.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze