1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Jesteś osobą wysoko wrażliwą? Sprawdź czego potrzebujesz, by czuć się lepiej

Jesteś osobą wysoko wrażliwą? Sprawdź czego potrzebujesz, by czuć się lepiej

Osoby wysoko wrażliwe przetwarzają informacje „głębiej” niż inni, a co za tym idzie doświadczają świata trochę inaczej. (Fot. iStock)
Wrażliwość przechodzi dzisiaj rewolucję. Cecha ta, jeszcze niedawno uznawana za oznakę niedojrzałości i egzaltacji, rozumiana jest już znacznie szerzej – jako wyjątkowy dar czucia więcej i głębiej

Usłyszałaś nieraz od swojego otoczenia, że jesteś „przewrażliwiona” czy „dziwna”? Bo nie możesz znieść hałasu, który panuje w biurze, bo płaczesz, kiedy widzisz w filmie cierpiące zwierzę, bo potrzebujesz czasu, by podjąć decyzję, co kupić: brokuły czy brukselkę? Oto trzy dobre wiadomości! Po pierwsze, nie jesteś „dziwolągiem” jest wielce prawdopodobne, że jesteś WWO, czyli osobą wysoko wrażliwą, po drugie, nie jesteś sama – według badań wysoka wrażliwość to cecha aż 20 procent społeczeństwa i w końcu, po trzecie, jest szansa, że już wkrótce przestaniesz być traktowana jak „dziwak”, bo – jak pisze w swojej książce „Kobiety, które czują za bardzo” psycholożka i psychoterapeutka, Katarzyna Kucewicz – „Wrażliwość przechodzi dzisiaj rewolucję. Cecha ta, jeszcze niedawno uznawana za oznakę niedojrzałości i egzaltacji, rozumiana jest już znacznie szerzej – jako wyjątkowy dar czucia więcej i głębiej”.

Rzeczywiście, osoby wysoko wrażliwe przetwarzają informacje „głębiej” niż inni, a co za tym idzie doświadczają świata trochę inaczej niż pozostałe 80 procent społeczeństwa. Hałas, intensywne światła czy napięty grafik bardzo źle na nich wpływają. Ale jest jeszcze jedna dobra informacja: jeżeli wiesz, że jesteś WWO, możesz – dzięki kilku ruchom – spróbować zapewnić sobie warunki, które pozwolą Ci czuć się zdecydowanie bardziej komfortowo.

Daj sobie czas

Przez to, inaczej, głębiej przetwarzasz wszelkie informacje, siłą rzeczy, potrzebujesz więcej czas na dokonanie każdego, nawet najdrobniejszego, wyboru – dłużej szykujesz się rano przed wyjściem z domu, dłużej robisz zakupy, itd. By czuć się spokojniej, potrzebujesz czasu – daj go sobie, uwzględnij swoje tempo podejmowania decyzji planując dzień.

Znajdź swoją jaskinię

Znalezienie swojego „miejsca odosobnienia” to dla WWO bardzo ważny element odzyskiwania równowagi. Dlaczego? Bo „zwykła” wizyta w centrum handlowym, czy spotkanie ze znajomymi w kawiarni to dla WWO natężenie emocji i przebodźcowanie porównywalne do tego jakie wywołuje w „zwykłym” człowieku na przykład cały dzień spędzony w parku rozrywki, w którym gra głośna muzyka, migają światła i krzyczą dzieci. WWO potrzebuje regularnie czasu spędzanego w trybie „slow” – w ciszy, samotności, najlepiej tam, gdzie jest też ładnie i estetycznie. Bo estetyka to dla osób wysoko wrażliwych także istotny element komfortu. Tacy ludzie dobrze czują się w „pięknych” miejscach, które są dla nich źródłem inspiracji.

Regularne wyciszanie

Umiejętność wyciszania się, dobrana odpowiednio do indywidualnych potrzeb, to „zbawienie” dla WWO. Każdy sposób jest dobry, jeśli tylko przynosi efekt. Katarzyna Kucewicz tłumaczy: „Nie dla każdego idealne są joga i medytacja. Niektórym osobom zupełnie nie odpowiadają te sposoby wyciszenia, choć są naprawdę skuteczne. Jeśli nie ciągnie nas do popularnych praktyk, to możemy skorzystać z innych metod wyciszenia, na przykład słuchania spokojnych dźwięków, treningu uważności (mindfulness), kąpieli leśnych, treningu autogennego albo treningu neuromięśniowego. Pomocne są liczne aplikacje są liczne aplikacje dostępne w internecie – znajdziesz tam i biały szum, i czytanie baśni na dobranoc. Sporo osób docenia relaksującą moc „kolorowanek dla dorosłych”. A może wycisza cię spacer z psem? Czesanie kota grzebieniem? Warto znaleźć coś odpowiedniego dla siebie, nie dla sąsiadki czy koleżanki; coś, co będzie relaksem kojącym nasze nerwy. Prostym, niewyszukanym, ale skutecznym”.

Wentyl dla emocji

Ludzie wysoko wrażliwi są wrażliwi nie tylko na to, co w otoczeniu, ale także na emocje. Według Elaine Aron, psychoterapeutki zajmującej się WWO, takie osoby mają na przykład większą tendencję do płaczu niż reszta – po prostu potrzebują wyrazić, to co czują, zarówno swój gniew, jaki i wzruszenie czy radość. Nie duś emocji – daj im się wydobyć.

Spokojnie ze zmianami

Zmiany bywają trudne dla wielu, ale dla osób wysoko wrażliwych są zawsze ogromnym wyzwaniem, powodują stres i poczucie przytłoczenia. Nawet te pozytywne, jak na przykład nowa wymarzona praca, nowy dom czy nowa miłość – to po prostu duża porcja „innych” bodźców – wystarczy, by czuć obciążenie. WWO potrzebuje więcej czasu, by przystosować się do nowego, móc się tym cieszyć.

Bliskość

Osoby wysoko wrażliwe bardzo potrzebują i pragną bliskich, głębokich więzi. Według Elaine Aron potrafią szybko znudzić się lub zniecierpliwić relacją, w której brakuje głębszych interakcji. Ale to wcale nie znaczy, że chcą „skakać z kwiatka na kwiatek”. Przeciwnie – jesteś gotowa, by wkładać jeszcze więcej wysiłku po to, by rozpocząć głęboką rozmowę z partnerem, budować intymność. To dlatego bardzo ostrożnie wybierasz tych, których wpuszczasz do swojego życia, to zapewni ci względne bezpieczeństwo. Nie interesują cię powierzchowne relacje.

Kłótnia musi być łagodna

Kłótnia z bliskim człowiekiem jest przykra dla każdego, ale osoba głęboko wrażliwa przeżywa ją jeszcze intensywniej, toczy bowiem także wewnętrzną bitwę. Może mieć silne przekonanie o swojej racji, ale nie wyrazi jej tylko dlatego, by nie zdenerwować partnera. Bo dla WWO radzenie sobie z rozgniewaną osobą jest ogromnym obciążeniem, to nadmierna stymulacja. Ponadto osoby wysoko wrażliwe mają zwykle mocno rozwiniętą empatię – rozumieją jak bardzo raniące może być ich zachowanie dla drugiej osoby. Niestety, często z tego powodu ukrywają swoje prawdziwe potrzeby. Potrzebują „łagodnego” sposobu radzenia sobie w obliczu konfliktu, bez krzyku, i robienia „scen”.

Sen i posiłki

Brak snu nie służy nikomu. Jednak dla osoby wysoko wrażliwej jest podwójnie obciążający, bo to właśnie sen pozwala WWO ukoić nadmiernie wyczulone zmysły, umożliwia przetworzenie emocji. Osoby wysoko wrażliwe są także w sposób szczególny wyczulone na efekty głodu. Jego odczuwanie w dużym stopniu wpływa na ich nastrój i koncentrację.

Sens życia

Niektórzy z nas „płyną” przez życie bez kierunku i konkretnego celu. Dla osoby wysoko wrażliwej jest to nie do przyjęcia. WWO potrzebuje wiedzieć kim jest, dlaczego tu jest, co ma do zrobienia w świecie, łaknie poczucia sensu, znaczenia.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze