1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Generacja Z chce mniej seksu w mediach – tak wynika z najnowszych badań

Generacja Z chce mniej seksu w mediach – tak wynika z najnowszych badań

Hunter Schafer i Zendaya w serialu „Euforia” (Fot. materiały prasowe HBO)
Hunter Schafer i Zendaya w serialu „Euforia” (Fot. materiały prasowe HBO)
Przedstawiciele generacji Z, tj. urodzeni od drugiej połowy lat 90. do roku 2010, mają dość seksu w mediach i chcą, aby w filmach i serialach więcej czasu poświęcano przyjaźniom i związkom platonicznym – tak wynika z badania przeprowadzonego na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Czy to oznacza koniec ery seriali skąpanych w seksie i narkotykach, takich jak „Euforia” czy „Idol”?

Przeprowadzone przez ośrodek Center for Scholars & Storytellers (CSS) na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles badanie „Teens and Screens” dotyczy podejścia nastolatków do treści serwowanych im w mediach tradycyjnych i społecznościowych. Jego celem jest sprawdzenie, co młode pokolenie tak naprawdę chciałoby oglądać w mediach oraz które treści wydają się mu najbardziej interesujące. W ramach projektu przebadano 1500 osób w wieku od 10 do 24 lat reprezentujących różne płcie, rasy i mniejszości. Co zatem wynika z badania? Młodzi chcą bardziej wiarygodnych treści w mediach oraz takich, które odzwierciedlają ich prawdziwe życie. Zamiast seksu i relacji romantycznych na ekranie chcą więcej przyjaźni i związków platonicznych. Uważają też, że seks zbyt często pojawia się w filmach i serialach i że wcale nie jest potrzebny. Zetkom znudziły się również treści poświęcone stereotypowym relacjom miłosnym. Warto zaznaczyć, że o treści związane z seksem zapytano jedynie respondentów w wieku od 13 do 24 lat.

Przyjaźnie i związki platoniczne zamiast seksu

Aż 48 proc. nastolatków uważa, że ​​seks i treści o charakterze seksualnym nie są potrzebne w fabule większości seriali i filmów. Większość nastolatków, bo aż 51,5 proc., przyznała, że chciałaby oglądać w mediach treści skupiające się wokół przyjaźni i związków platonicznych. Jedynie 15,2 proc. badanych nie zgodziło się z tym przekonaniem. Co ciekawe, aż 56 proc. zetek odnotowało, że „coraz więcej młodych osób decyduje się na bycie singlem”, a 44 proc. stwierdziło, że „wolałoby zająć się sprzątaniem łazienki, niż pójść na kolejną randkę online”. Dodatkowo 44,3 proc. badanych twierdzi, że romans jest zbyt częstym tematem w mediach, a 39 proc. chce, aby na ekranie częściej pojawiały się postacie aromantyczne i aseksualne. Młodzież odrzuca też dominujący w mediach obraz tradycyjnych związków heteronormatywnych i apeluje o pokazywanie bardziej zróżnicowanych typów relacji.

– Chociaż nastolatki chcą mniej seksu w telewizji i filmach, badanie tak naprawdę pokazuje, że chcą, aby oglądane przez nich media pokazywały więcej różnego rodzaju relacji – mówi dr Yalda T. Uhls, założycielka i dyrektorka CSS oraz współautorka badania. – Wiemy, że młodzi ludzie cierpią z powodu epidemii samotności i szukają wzorców w sztuce, którą konsumują. Choć niektórzy twórcy używają seksu jako skrótu do połączenia postaci, dla branży filmowej ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że nastolatki chcą historii odzwierciedlających pełne spektrum relacji – dodaje. Uhls zwróciła również uwagę na fakt, że współcześni młodzi ludzie uprawiają mniej seksu niż ich rodzice w ich wieku, a spora część woli pozostać samotna. Czy zatem ewentualny trzeci sezon „Euforii” spotka się z taką samą akceptacją publiczności jak kiedyś? Być może kluczem jest mniej seksu.

Źródło: Samanta Bergeson, „UCLA Study: Gen Z Wants Less Sex Onscreen, Prefers Platonic Relationships Depicted to Romantic Rollercoasters”, indiewire.com [dostęp: 30.10.2023]

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze