1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Praca
  4. >
  5. Jak szukać pracy, kiedy nie sprzyja nam metryka? 10 rad rekruterki i mentorki kariery

Jak szukać pracy, kiedy nie sprzyja nam metryka? 10 rad rekruterki i mentorki kariery

(Fot. Halfpoint Images/Getty Images)
(Fot. Halfpoint Images/Getty Images)
Jesteś koło pięćdziesiątki, tracisz pracę, a wraz z nią nie tylko źródło utrzymania, ale także poczucie własnej wartości. Jak się odnaleźć na rynku pracy i poszukiwać nowej drogi zawodowej? Oto rady rekruterki i mentorki kariery Anny Jarzębskiej.

Poszukiwanie nowej pracy, zwłaszcza w dojrzałym wieku, to proces, dzięki któremu można na nowo określić swoje życiowe cele, potrzeby i priorytety. Wbrew pozorom to może być świetna okazja ku temu, aby dogłębnie zastanowić się nad tym, jak, gdzie i z kim chcemy pracować przez kolejne lata. Wiadomo, że życie zmusza nas często do kompromisów, ale warto dać sobie szansę na nowe otwarcie. Z pozytywnym nastawieniem łatwiej przystępować do procesu rekrutacji: stworzyć dobre CV, aplikować we właściwe miejsca i przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej. W tym czasie cenna może być pomoc osób znających aktualny rynek pracy i mechanizmy procesów rekrutacyjnych. O to, jak zabrać się za poszukiwanie nowej pracy, kiedy metryka nam nie sprzyja, zapytaliśmy byłą rekruterkę i mentorkę kariery.

Jak szukać pracy po pięćdziesiątce? 10 rad rekruterki i mentorki kariery

1. Przeprowadź audyt swoich kompetencji i wartości

Zanim zaczniesz tworzyć aktualne CV i aktywnie poszukiwać pracy, zastanów się, jakie masz kompetencje i doświadczenie. Odpowiedz sobie także na ważne pytanie: czy i na ile nadal chcesz robić to, co do tej pory robiłaś? Być może pragniesz wykorzystać swój czas i umiejętności w innym obszarze, o którym już wcześniej myślałaś. Może to właściwy moment, aby przekierować tory kariery zawodowej.

2. Zaktualizuj CV i dopasuj je do oczekiwanej roli

Dostosowuj swoje Curriculum Vitae do wytycznych, które podaje w ogłoszeniu pracodawca. Nie prezentuj w nim wszystkich życiowych dokonań, tylko wymień te, które pasują do roli, na którą aplikujesz (to może być trudne, ale uwierz mi: długa lista dokonań może odwrócić uwagę od kluczowych kwestii).

Wczytaj się w ogłoszenie, wychwyć informacje, które znajdują się między wierszami, na przykład to, co jest kluczowe na tym stanowisku, co pracodawca ceni najbardziej w kandydatach. Ogłoszenie w języku angielskim to z reguły sygnał, że pracodawca wymaga biegłej znajomości angielskiego, a praca odbywa się w środowisku międzynarodowym, skomplikowana nazwa stanowiska może być zaś magnesem wyłącznie dla osób, które znają je ze swoich doświadczeń.

3. Wesprzyj się w swoim procesie zmiany sztuczną inteligencją

Skorzystaj z chata GPT lub innych modeli sztucznej inteligencji, aby jak najlepiej dopasować swoje CV do wymagań zawartych w ogłoszeniu o pracę. Zaznacz w wytycznych, aby chat dopasował twoje CV, uwypuklając pożądane przez potencjalnego pracodawcę kompetencje, ale nie przekłamując rzeczywistości. Pamiętaj, że swoje dokonania i umiejętności trzeba udowodnić w czasie rozmowy rekrutacyjnej i mieć na nie realne przykłady z twojego życia zawodowego.

4. Przygotuj się do rozmowy rekrutacyjnej

Przed rozmową rekrutacyjną dowiedz się jak najwięcej o firmie, do której aplikujesz. Poznaj nie tylko zakres jej działania, zrealizowane projekty, ale także kulturę organizacji. Zajrzyj na profil firmy w social mediach, podejrzyj obowiązujący dress code, sprawdź, czy panuje oficjalny czy bezpośredni styl komunikacji. Przygotuj się do rozmowy, zastanów się, jakie pytania mogą podczas niej paść i jak na nie odpowiedzieć. W przypadku rozmowy rekrutacyjnej nie warto iść na żywioł.

5. Bądź otwarta i elastyczna

Przywiązanie do rodzaju wykonywanej dotychczas pracy to problem wielu dojrzałych osób. Zdobyły określone kompetencje, mają doświadczenie w danej branży i trudno im się rozstać z dotychczasową pozycją i swoimi dokonaniami, a konieczność zmiany traktują jak porażkę.

Aktualnie na rynku pracy ceni się otwartość, zwłaszcza na nowe technologie. Chęć poznania nowych narzędzi, takich jak różnorodne przydatne do pracy systemy, modele sztucznej inteligencji czy umiejętność poruszania się po platformach społecznościowych, np. LinkedIn, to duży atut i często papierek lakmusowy pożądanej przez pracodawców elastyczności i otwartości. Warto być również otwartym nie nienormowany czas pracy i różne formy zatrudnienia.

6. Pielęgnuj markę osobistą, nie trać relacji

Aż 70% procesów rekrutacyjnych opiera się na rekomendacjach. Siła networkingu to specyfika polskiego rynku pracy, dlatego warto pielęgnować dotychczasowe relacje i nawiązywać nowe. Aktywność na platformie LinkedIn i uczestnictwo w grupach branżowych na Facebooku budują markę osobistą. Gdy stracisz pracę, nie wahaj się prosić o rekomendację i dać sygnał, że jesteś gotowa na nowe wyzwania.

7. Pokonaj syndrom oszusta

Syndrom oszusta łatwo dopada osoby, którym utrata pracy nadszarpnęła poczucie własnej wartości. „Nic nie umiem”, „Do niczego się nie nadaję”, „Jestem na to za stara” to zdania, które kołaczą się w głowie, blokując działanie. Wiele osób, zwłaszcza kobiet, mimo lat doświadczeń i wielu umiejętności wciąż boi się spróbować czegoś nowego. Ciągle czują się „nie dość gotowe”. W takiej sytuacji warto spojrzeć obiektywnie na swoje dokonania, poczuć moc doświadczenia, wypisać swoje mocne strony, a także poprosić bliskich i znajomych z pracy o feedback dotyczący twoich kompetencji zarówno tych merytorycznych, jak i wynikających z cech twojej osobowości.

8. Mów o sobie dobrze, pisz językiem korzyści

Pracując z kobietami, widzę, jak często umniejszają swoją rolę w kontekście pracy. Swoje dokonania opisują słowami: „pomagałam”, „wspierałam”, „brałam udział”, zamiast: „zarządzałam”, „koordynowałam”, „przeprowadziłam” „projektowałam”. Nie używają języka sprawczości. Tymczasem język w procesie zmiany ma ogromne znaczenie. To, jak do siebie i o sobie mówimy, może odegrać kluczową rolę w procesie rekrutacji.

9. Wykaż gotowość do zdobywania nowych kompetencji

Myślisz, że w swojej dziedzinie wiesz już wszystko? Takie przekonanie może być pułapką. W dzisiejszych, szybko zmieniających się czasach podstawą jest aktualizacja wiedzy i chęć zdobywania nowej. Inwestuj w siebie – korzystaj z webinarów, kursów i podcastów, szukaj mentorów i osób uznanych w branży, śledząc ich dokonania (pomocne mogą być takie portale jak Coursera, Udemy, EDX czy LinkedIn Learning). Dzięki temu będziesz mogła z czystym sumieniem wykazać w procesie rekrutacji, że jesteś w procesie uczenia się i ciągle zdobywasz nowe umiejętności.

10. Bądź dla siebie życzliwa, dbaj o siebie

Utrata pracy bardzo często uruchamia wewnętrznego krytyka, który bezlitośnie rozprawia się z naszymi dotychczasowymi osiągnięciami. Podważa kompetencje, umniejsza dokonania i wbija w poczucie niskiej wartości. W tym czasie szczególnie ważne jest bycie dla siebie wyrozumiałą i bardzo życzliwą. Aby nie popaść w marazm, pamiętaj o dawce codziennego ruchu, śnie i dobrym nawadnianiu i odżywianiu, a także podtrzymywaniu relacji z bliskimi i znajomymi. Jeśli twój stan ducha pogarsza się, a zły nastrój utrzymuje się przez dłuższy czas – nie wahaj się skorzystać z profesjonalnej pomocy psychologicznej.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze