Gesty, które towarzyszą naszym wypowiedziom, są naturalne
i niezależne od nas. Można je jednak w pewnym stopniu
kontrolować, a przynajmniej świadomie unikać tych źle
odbieranych, agresywnych, a wzmacniać gesty pozytywne,
zachęcające do kontaktu. Po co? By jednać sobie ludzi
i łatwiej się z nimi dogadywać. Zwłaszcza gdy czeka nas
ważne wystąpienie, przemówienie lub sytuacja, w której
będziemy skupiać na sobie uwagę grupy.
Postaw na wysokie gesty
123rf.com
Czyli takie, które są widoczne, aktywne, pozytywne i „ku górze”. W praktyce oznacza to, że powinny być wykonywane powyżej pasa. Może to być kciuk skierowany ku górze, ręka na wysokości głowy, wewnętrzną stroną zwrócona do odbiorców lub lekko uniesiona głowa.
Zmieniaj ukierunkowanie ciała
Jeśli zwracasz się do kilku osób równocześnie, kolejno kieruj spojrzenie na każdą z nich, by wszyscy poczuli się ważni. Twoje ciało i gesty pójdą za spojrzeniem.
Kontroluj ruchy
Jeśli na chwilę powstrzymasz gesty, pierwsze ruchy rąk lub ciała będą energiczne i podkreślą twoje argumenty. Ale uwaga: nadmiar gestów może zaszkodzić komunikacji, sugerując, że jesteś wzburzona.
Wykonuj gesty otwarte, skierowane do innych
Dzięki temu będziesz postrzegana jako osoba nastawiona na porozumienie i współpracę. I rzeczywiście taka się staniesz. Nie wierzysz? Według embodimentu, nauki, która bada wpływ ułożenia ciała na emocje, określone gesty lub zachowania potrafią aktywować konkretne emocje. Stąd nawet wymuszony uśmiech może poprawić samopoczucie.
Źródło: Jean-Claude Martin, „Komunikacja niewerbalna, czyli mowa ciała od A do Z”, wyd. Jedność 2012