Olej lniany LenVitol przyjacielem zgrabnej sylwetki

Tegoroczne lato, czas, kiedy z dumą prezentowaliśmy wypracowaną miesiącami figurę, bezpowrotnie się skończyło. Jednak nadejście chłodniejszych dni nie musi kojarzyć się z przybieraniem na wadze. Szczupłą sylwetką możemy cieszyć się przez cały rok. Wystarczy wypracować kilka prostych nawyków. Jednym z nich jest wprowadzenie do diety oleju lnianego LenVitol.

Od czego zacząć?

O aktywności fizycznej powiedziano już wiele. Znany jest jej zbawienny wpływ na organizm człowieka. Kondycja fizyczna, energia, piękne ciało, świetne samopoczucie – to tylko niektóre pozytywne strony uprawiania sportu. Warto jednak pamiętać, że istotnym uzupełnieniem codziennej aktywności jest zbilansowana dieta, dzięki której efekty ćwiczeń będą widoczne szybciej, a co najważniejsze – będą trwalsze.

Powszechnie wiadomo, że utracie masy ciała sprzyja ograniczenie w diecie określonych grup węglowodanów i tłuszczu. Jednak całkowita eliminacja ostatniego z tych makroskładników nie do końca niesie za sobą korzyści – jeśli wraz z pożywieniem nie zostaną dostarczone niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) omega-3 i omega-6, w które obfituje olej lniany, organizm sam ich nie wytworzy, a to oznacza otwartą drogę do wielu schorzeń wynikających z niedoborów witamin i minerałów.

Lniana dieta

Len zawdzięcza swoją karierę szerokiemu spektrum zastosowań i bogatej zawartości składników odżywczych. Obfituje w roślinne białko, witaminy B1, B6, E oraz minerały – cynk, magnez, potas, fosfor, wapń i żelazo. Poprawia kondycję skóry i włosów, pomaga walczyć z nieżytami i wrzodami żołądka, łagodzi objawy menopauzy, redukuje stany zapalne gardła i trudno gojące się rany. Sprzyja także utracie zbędnych kilogramów.

Obecność omega-3 i omega-6 w diecie działa korzystnie na obniżenie masy ciała i pomaga spalać tłuszcz – głównie ten zgromadzony w okolicach brzucha. Dzieje się tak, gdyż NNKT ulegają przemianie w tzw. eikozanoidy – grupę mediatorów lipidowych, które wpływają na regulowanie czynności układu sercowo-naczyniowego, a także trawienie, magazynowanie tłuszczu i produkcja insuliny. Ostatnia z tych substancji sprzyja gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, natomiast obniżenie poziomu jej produkcji pozwala przyśpieszyć proces zamiany tłuszczu w energię. Dodatkowo unikanie skoków insulinowych umożliwia walkę z napadami głodu, co pozwala bardziej konsekwentnie trzymać się diety.

Wszechstronne właściwości lnu

Korzyści wynikające z zastosowaniu lnu w diecie wynikają z bogactwa zawartych w nim wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza kwasu alfa-linolenowego (ALA). Wykazują one pozytywny wpływ na wiele procesów fizjologicznych, między innymi, pracę serca, mózgu czy układu odpornościowego, nawilżenie skóry, a także gospodarkę lipidową i przemianę materii. Ponadto nasiona lnu to cenne źródło błonnika, który zapobiega zaleganiu treści pokarmowych w jelitach, a zatem redukuje problemy związane z wypróżnianiem. Zaparcia często towarzyszą osobom, które cierpią z powodu nadwagi. Prowadzą do uczucia ociężałości, wzdęć i gazów, a nawet ogólnego osłabienia, przez które rezygnujemy z aktywności fizycznej.

Dieta lniana w praktyce

Włączanie oleju lnianego do dietetycznych dań nie powinno sprawiać trudności. Świetnie sprawdza się jako dodatek do sałatek, warzyw gotowanych na parze (np. brokułów, kalafiora, brukselki) czy zup. Można go spożywać razem z pastą twarogową, którą przygotowuje się z chudego białego sera, oleju lnianego oraz opcjonalnie szczypiorku, rzodkiewki czy papryki. W diecie lnianej nie powinno zabraknąć też ryb morskich, które stanowią bogate źródło kwasów omega-3, np. łososia, tuńczyka, sardynek czy makreli (zalecane ich spożycie to do 200 g dziennie). Podczas stosowania diety lnianej trzeba wykluczyć z tłuste menu mięso, cukier, słodycze i słodzone soki. Należy też ograniczyć nabiał. Dwutygodniowa kuracja z zastosowaniem oleju lnianego pozwala na utratę zbędnych kilogramów.