fbpx

Stan zapalny w organizmie – co jeść, a czego unikać?

Stan zapalny w organizmie - co jeść, a czego inikać
Najlepsze dla zdrowia zawsze będą produkty pochodzące z natury, a nie z fabryki. (Fot. Getty Images)

Krótkotrwały stan zapalny jest korzystny dla organizmu i mobilizuje go do procesów naprawczych, natomiast długotrwały osłabia organizm i prowadzi do wielu chorób.

Stan zapalny to stres dla organizmu. Oczywiście oddziałuje na nas znacznie więcej stresorów i o nich wspomnę w dalszej części. Stan zapalny może być wywoływany przez wiele czynników. Jeśli jest ich kilka lub kilkanaście, w dodatku działają przez długi czas, a do tego organizm nie ma możliwości na odpoczynek czy szansy na naprawę uszkodzonych struktur – to zaczynają rozwijać się choroby.

Zgodnie z definicją medyczną wyróżniamy następujące źródła stanu zapalnego:

● chemiczne (dodatki do żywności, leki, substancje, kwasy, zasady),
● fizyczne (mechaniczne: uraz, promieniowanie jonizujące, pole magnetyczne, fale ultradźwiękowe),
● biologiczne (bakterie, wirusy, grzyby, pierwotniaki, pasożyty, egzotoksyny, endotoksyny),
● wewnętrzne (zatory, zawały, nowotwory)

Coraz częściej się mówi, że nawet otyłość i miażdżyca są efektem przewlekłego stanu zapalnego. Spożywanie żywności przetworzonej, „śmieciowej”, z ogromną liczbą sztucznych dodatków również wywołuje stan zapalny w organizmie. Często niestety w wyborach żywieniowych wpadamy z przysłowiowego deszczu pod rynnę. Myślimy na przykład, że gluten jest szkodliwy, i kupujemy żywność bezglutenową, ale za to bardzo przetworzoną i wzbogaconą ulepszaczami. Z powodu takich produktów dieta bezglutenowa, jak pokazują badania, zwiększa ryzyko cukrzycy typu 25.

Problemem jest to, że nie staramy się zrozumieć wpływu jedzenia na zdrowie i często ślepo kupujemy to, co podsuwają nam reklamy w mediach. Często nie gluten sam w sobie jest szkodliwy, lecz zmodyfikowana pszenica lub po prostu zboża, które nie zawsze są dobrze tolerowane przez organizm. Produkty bezglutenowe nie rozwiązują więc problemu (chyba że masz celiakię), a mogą spowodować nowy, ponieważ wiele z nich zawiera szkodliwe dodatki do żywności, a tym samym są mocno przetworzone.

Jedz to, co urosło lub się urodziło, zgodnie ze swoimi przekonaniami. Jeśli to, co jesz, powoduje gazy i przelewanie się, nie jest to produkt dobry dla ciebie. Są osoby, które nie mogą jeść wszystkiego, bo na przykład mają alergię, nietolerancję lub chorobę autoagresywną i wiele produktów im szkodzi. W ich przypadku znalezienie dobrych rozwiązań żywieniowych jest trudniejsze – pozostaw je dietetykowi.

Nie wszystko, co jest dopuszczone do spożycia, służy naszemu zdrowiu. Najlepsze dla zdrowia zawsze będą produkty pochodzące z natury, a nie z fabryki. W diecie kieruj się jedną z najważniejszych zasad: jedz to, co cię odżywia. I oceń, czy to, co jesz, ci służy.

Natomiast zdecydowana większość osób ozdrowieje, jeśli zacznie się kierować podanymi niżej zasadami. Możesz powiesić je na lodówce. Możesz codziennie czytać na głos jako afirmację, co zdecydowanie ułatwi wdrożenie w życie.

1. Jem prawdziwą żywność.
2. Jem, kiedy jestem naprawdę głodny.
3. Jem to, co mi służy (intuicyjnie).
4. Jem to, co ma składniki odżywcze.
5. Nie liczę kalorii (kieruję się odżywczością i uczuciem sytości).
6. Jem produkty mało przetworzone.
7. Nie smażę.
8. Unikam słodyczy.
9. Nawadniam się wodą.
10. Karmię mój mózg dobrymi informacjami.

W dalszej części książki (w trzecim rozdziale) omówię najbardziej odżywcze produkty w diecie, a teraz wspomnę tylko, dlaczego nie jestem zwolenniczką liczenia kalorii.

 

Jak wzmocnić odporność
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze