79. edycja weneckiego festiwalu filmowego dobiegła końca, a to oznacza, że znamy już zwycięskie filmy i nagrodzonych reżyserów i aktorów. O Złotego Lwa walczyły aż 23 filmy, a chociaż nie było wśród nich polskiego reprezentanta, to jedna z nagród na Lido trafiła w ręce polskiego reżysera – Damiana Kocura.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji uznawany jest za najstarszą imprezę filmową na świecie. Po raz pierwszy odbył się w 1932 roku i od tego czasu co roku wzbudza niemałe emocje. Tegoroczna edycja właśnie dobiegła końca – w sobotę 10 września odbyła się ceremonia wręczenia nagród.
Tym razem Złoty Lew, czyli najważniejsza nagroda festiwalu dla najlepszego filmu, trafiła w ręce Laury Poitras za dokument „Całe to piękno i krew”, który przedstawia życie Nan Goldwin – fotografki i aktywistki walczącej z farmaceutyczną dynastią Sacklerów odpowiedzialną za dużą liczbę ofiar epidemii opioidów. Laura Poitras to trzecia z rzędu kobieta ze Złotym Lwem – w 2021 roku otrzymała go Audrey Diwan („Zdarzyło się”), a w 2020 roku Chloé Zhao („Nomadland”).
Z kolei druga najważniejsza nagroda festiwalu – Wielka Nagroda Jury – trafiła w ręce Alice Diop za „Saint Omer”. To historia procesu Laurence Coly, młodej kobiety, która została oskarżona o spowodowanie śmierci swojej 15-miesięcznej córeczki.
Srebrnego Lwa – czyli nagrodę dla najlepszego reżysera – otrzymał Luca Guadagnino za „Bones and All”, czyli opowieść o dwójce młodych kanibali będąca filmowym połączeniem horroru, romansu i filmu drogi.
Natomiast Nagrodą Specjalną Jury w konkursie głównym został uhonorowany irański reżyser Jafar Panahi za film „No Bears”. Mężczyzny nie było jednak na ceremonii, ponieważ w lipcu został aresztowany za protesty przeciwko ograniczaniu wolności filmowców w jego kraju. W celu okazania wsparcia 9 września – w dniu światowej premiery „No Bears” – na festiwalu zorganizowano demonstrację, okazując wsparcie filmowcom, którzy byli aresztowani lub więzieni w ciągu ostatniego roku.
Za najlepszą aktorkę jury uznało Cate Blanchett (TÁR), z kolei za najlepszego aktora – Collina Farrella („Duchy Inisherin”), który niestety nie był obecny podczas ceremonii.
Nie zabrakło też uznania dla Polaków – Specjalną Nagrodę Jury w konkursie Orizzonti otrzymał bowiem Damian Kocur za pełnometrażowy debiut „Chleb i sól”. To historia Tymka, studenta Warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego, który wraca na wakacje do rodzinnej miejscowości. Centralnym punktem spotkań lokalnej młodzieży jest nowo otwarty bar z kebabem. Jednak niechęć do „obcych”, nietolerancja, lęk przed innością itp. znajdują tutaj swoje ujście i prowadzą do tragicznego finału.
Jury doceniło także „Blanquitę”, czyli koprodukcję Polski, Chile, Meksyku, Luksemburga i Francji. Film został wyróżniony nagrodą za scenariusz w sekcji Orizzonti.
Poniżej prezentujemy pełną listę zwycięzców.
Konkurs główny
- Złoty Lew: „Całe to piękno i krew” („All the Beauty and the Bloodshed”), reż. Laura Poitras
- Srebrny Lew – Wielka Nagroda Jury: „Saint Omer”, reż. Alice Diop
- Srebrny Lew – najlepsza reżyseria: Luca Guadagnino za „Bones and All”
- Najlepszy scenariusz: Martin McDonagh za „Duchy Inisherin” („The Banshees of Inisherin”)
- Puchar Volpiego dla aktorki: Cate Blanchett za „TÁR”, reż. Todd Field
- Puchar Volpiego dla aktora: Colin Farrell za „Duchy Inisherin”, reż. Martin McDonagh
- Nagroda Specjalna Jury: „No Bears”, reż. Jafar Panahi
- Nagroda im. Marcella Mastroianniego dla najlepszego nowego aktora lub nowej aktorki: Taylor Russell za „Bones and All”, reż. Luca Guadagnino
Konkurs Orizzonti (Horyzonty)
- Najlepszy film: „World War III”, reż. Houman Seyedi
- Nagroda Specjalna Jury: „Chleb i sól”, reż. Damian Kocur
- Najlepsza reżyseria: Tizza Covi, Rainer Frimmel za film „Vera”
- Najlepszy scenariusz: „Blanquita”, reż. Fernando Guzzoni
- Najlepsza rola męska: Mohsen Tanabandeh za „World War III”
- Najlepsza rola kobieca: Vera Gemma za „Vera”
- Najlepszy film krótkometrażowy: „Snow in September”, reż. Lkhagvadulam Purev-Ochir
Konkurs Orizzonti Extra
- Nagroda publiczności: „Nezouh”, reż. Soudade Kaadan
Konkurs VR Expanded
- Wielka Nagroda Jury za najlepszy VR: „From the Main Square”, reż. Pedro Harris
- Najlepsze doświadczenie VR: „The Man Who Couldn’t Leave”
- Najlepsza opowieść w VR: „Eggscape”, reż. German Heller
- Nagroda Lew Przyszłości za pierwszy film im. Luigiego de Laurentiisa: Alice Diop za „Saint Omer”