„Potrzeba odwagi, by nieustannie poszukiwać” – mówi Thomas Phifer, architekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Najlepszym potwierdzeniem tych słów jest biały gmach muzeum, który przez ostatnie lata rósł na naszych oczach. I współpraca MSN z marką Audi, dzięki której instytucja może szczycić się mianem „muzeum otwartego”.
Najważniejsze wydarzenie tego roku w świecie polskiej sztuki? Bezapelacyjnie – otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Po 19 latach od momentu oficjalnej decyzji o jego budowie i walki z różnymi przeciwnościami, 25 października 2024 r. przestrzenie placówki wypełniło 9 wielkoskalowych dzieł wybitnych artystek oraz liczni odwiedzający. Ramię w ramię z nimi gmach budynku przy Marszałkowskiej 103 przekroczyła marka Audi, pełniąc zaszczytną funkcję partnera strategicznego MSN. Jednocześnie troszcząc się o to, by przez kolejne miesiące każdy mógł zwiedzić polską perełkę wśród instytucji sztuki bez żadnych ograniczeń.
(Fot. Maja Wirkus)
(Fot. Maja Wirkus)
Nowoczesne i otwarte dla wszystkich
Idea „Muzeum Otwartego” to jedna z tych korzyści płynących ze współpracy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie z Audi, której nie sposób nie docenić. Wsparcie finansowe Audi pozwala bowiem, by wszystkie wydarzenia otwarcia nowej siedziby muzeum oraz również te odbywające się na parterze budynku w przyszłości były dostępne dla publiczności bezpłatnie. A będzie z czego wybierać, bo już podczas trzech pierwszych tygodni od otwarcia program składał się z blisko 100 wydarzeń, dzięki którym zwiedzający poznawali walory architektoniczne nowego budynku, brali udział w fascynujących spacerach, koncertach, wykładach, warsztatach edukacyjnych, pokazach kinowych czy performensach.
(Fot. Marta Ejsmont)
Trzyletnie partnerstwo Audi z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to długofalowa inwestycja w kulturę i sztukę. W najbliższych latach planowany jest szereg międzynarodowych projektów artystycznych. (Fot. Maja Wirkus)
Współpraca Audi i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie płynie ze wspólnej wiary w przyszłość, godzenia odwagi w myśleniu i działaniu z szacunkiem wobec otaczającego nas świata. Nie jest to projekt chwilowy – wspólne działania mają, na ten moment, trwać aż trzy lata. Czego więc możemy się spodziewać w przyszłości? Przede wszystkim międzynarodowych projektów na pograniczu sztuki, technologii oraz designu, tworzących unikalne doświadczenia dla jak najszerszej publiczności. Czyli dokładnie tego, co połączyło Audi i MSN.
Dwa światy
Sztuka i nowoczesna technologia. Z pozoru różne, a oba odgrywają kluczową rolę zarówno w rozwoju współczesnej sztuki, jak i przemysłu motoryzacyjnego. Audi, znane z innowacyjnych rozwiązań, eleganckiego designu i dążenia do zrównoważonego rozwoju, idealnie wpisuje się w misję muzeum, które promuje nowatorskie podejście do sztuki i współczesnych wyzwań. Partnerstwo z MSN to dla Audi okazja, by wspierać kulturę i sztukę, a także prezentować swój unikalny wkład w łączenie estetyki z zaawansowaną technologią.
„Pasja do tworzenia innowacji, poszukiwania nowatorskich rozwiązań oraz ponadczasowego designu to wartości, które od wielu lat są fundamentem naszej działalności i doskonale wpisują się w partnerstwo z Muzeum Sztuk Nowoczesnych w Warszawie. MSN to jedna z najważniejszych instytucji na mapie kulturalnej nie tylko stolicy, ale również całego kraju, która podejmuje dialog na temat najbardziej aktualnych idei społecznych. Zaangażowanie marki Audi w troskę o zrównoważony rozwój wpisuje się w idee przyświecające działalności muzeum, czego dowodem będą planowane przez nas wspólne działania” – mówi Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce.
(Fot. Maja Wirkus)
(Fot. Marta Ejsmont)
A co designem?
Design i sztuka od zawsze idą w parze. Podobnie jak design i motoryzacja. „Głównym celem muzeum jest stworzenie miejsca, w którym ludzie doświadczają sztuki i spotykają się ze sobą. Doskonały detal to taki, który szanuje naturę materiału. Wówczas można uchwycić charakter zmieniającego się światła. To łączy nas z danym miejscem. To łączy nas ze światem natury. Dlatego w architekturze szukamy sposobów, by wzbogacić to doświadczenie, rozbudzić zmysły słuchu, wzroku i dotyku” – mówi Thomas Phifer, architekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, w materiale wideo promującym współpracę Audi i MSN. I dodaje: „Potrzeba odwagi, by nieustannie poszukiwać, nie poprzestawać na pierwszym pomyśle, lecz sięgać po dziesiąty i dopracowywać go. To, czego nadal poszukujemy w samochodzie, to doświadczenie z jazdy, w którym wszystko jest na swoim miejscu. Podobnie w architekturze. Technologia stopniowo usuwa to, co nas rozprasza. Potęguje radość i piękno podróżowania w przestrzeni. Projektowanie jest katalizatorem, który rozbudza zmysły”.
Owa synergia jakościowej architektury i dobrego designu, czyli sedna współpracy Audi i MSN, wprost bije z otwartego od kilku tygodni Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Doskonale widać ją też na fotografiach Mai Wirkus i Weroniki Ławniczak, które możecie podziwiać w tym artykule. Jest na nich sztuka, technologia oraz design. I wszystko to jest na swoim miejscu. „To, czego poszukujemy w samochodzie, to doświadczenie z jazdy, w którym wszystko jest na swoim miejscu. Podobnie w architekturze. Technologia usuwa to, co nas rozprasza. Potęguje radość i piękno podróżowania w przestrzeni” – mówi Thomas Phifer, architekt MSN.
„To, czego poszukujemy w samochodzie, to doświadczenie
z jazdy, w którym wszystko jest na swoim miejscu. Podobnie w architekturze. Technologia usuwa to, co nas rozprasza. Potęguje radość i piękno podróżowania w przestrzeni„ – mówi Thomas Phifer, architekt MSN. (Fot. Weronika Ławniczak)