Rolą nauczyciela jest przygotowanie ucznia do funkcjonowania we współczesnym świecie, w którym ceni się
kreatywność i inicjatywę. Nie tylko przekazywana wiedza, ale też sposób, w jaki to robi, powinien być dostosowany do
potrzeb ucznia.
Aby nadążyć za swoimi uczniami, nauczyciel powinien więc także ustawicznie rozwijać swoje kompetencje w zakresie
nowych technologii. Badanie* wśród nauczycieli klas 1-6 wykazało, że istotnie tak się dzieje. Podczas lekcji najczęściej używa się laptopów (83%), projektorów (75%) i tablic interaktywnych (73%). Połowa badanych nauczycieli deklaruje, że kilka razy w tygodniu korzysta z
Internetu jako pomocy naukowej podczas lekcji.
„Internet podczas lekcji to idealne rozwiązanie, dzięki któremu mogę dziecko zainteresować tematem lekcji i błyskawicznie odpowiadać na jego zainteresowania. Zamiast rysować na tablicy rzymskie
Koloseum, mogę pokazać całej klasie, jak ono wygląda w rzeczywistości. Dziecko w domu po lekcji raczej samo tego nie sprawdzi, bo pochłaniają je gry i inne rozrywki”, mówi Alicja, nauczyciel historii w jednej z warszawskich podstawówek.Wśród nauczycieli zauważalna jest otwartość i gotowość na korzystanie z narzędzi cyfrowych w nauczaniu. 90% z nich twierdzi, że istnieje wiele przydatnych informacji dostępnych online, a 81% uważa, że Internet ułatwia pracę nauczyciela. Mamy jednak do czynienia z wykorzystywaniem zasobów Internetu „na własną rękę. Zaledwie 54% nauczycieli zna i korzysta z dedykowanych programów i aplikacji do nauczania, a 87% z nich chciałoby zobaczyć program edukacyjny, który będzie angażował dzieci w takim stopniu jak gry komputerowe. Na to zapotrzebowanie odpowiada Squla.pl, która zadebiutowała na polskim rynku edukacyjnym na początku roku szkolnego 2015/16.„Chcemy być dla nauczycieli partnerem, a nie konkurencją. Dla nauczyciela Squla to narzędzie do wykorzystania podczas lekcji, co do którego może mieć pewność, że jest dostosowane do poziomu wiedzy jego ucznia. Dziecko może w Squli kontynuować powtarzanie materiału szkolnego także w domu poprzez gry, które tak uwielbia, a jego rodzic ma wgląd do jego postępów w nauce”, tłumaczy André Haardt, założyciel platformy, która oferuje online tysiące gier i quizów edukacyjnych zgodnych z podstawą programową.
*Badanie „Generacja Z od A do Z” zrealizowane przez Gemius Polska na zlecenie platformy edukacyjnej Squla.pl przeprowadzone na dzieciach w wieku 6-12 lat i nauczycielach szkół podstawowych klas 1-6, sierpień 2015r.