1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Rosenthal świętuje jubileusz 30 lat w Polsce

Zobacz galerię 4 zdjęcia
Niemiecka manufaktura porcelany to ponad 130 lat intrygującej historii, która jest też częścią historii wzornictwa. Już od 30 lat jest ona pisana także w Polsce!

Trzydzieści lat temu powstał pierwszy salon Rosenthal w Poznaniu, a wkrótce również w Warszawie oraz Krakowie. W kolejnych latach propozycje marki były dostępne w większości dużych miast na terenie kraju, a w 2019 roku Rosenthal otwiera swój flagowy salon w Warszawie, na ul. Pięknej 18.

Początek opowieści o bawarskiej manufakturze sięga 1879 roku. Philip Rosenthal Senior założył wtedy w zamku Erkersreuth pracownię dekorowania porcelany, która zatrudniała zaledwie 10 pracowników, ale w krótkim czasie rozrosła się i została przeniesiona do Selb. Właśnie tam Rosenthal otworzył pierwszą własną fabrykę. Wchłaniając lokalne wytwórnie szybko przekształciła się ona w prawdziwe „porcelanowe imperium”. To właśnie tutaj w 1916 roku powstała „Maria” - jeden z najbardziej cenionych wzorów wszechczasów.

Klasyka gatunku

„Maria” to prawdziwy fenomen! Serwis z białej porcelany można bez wahania określić jednym z najbardziej znanych zestawów, o czym świadczy 5.000.000 filiżanek i 15.000.000 talerzy sprzedanych zaledwie w ciągu ostatnich 25 lat. Kolekcję na przestrzeni ponad 100 lat pokryło aż 200 różnych dekoracji, a dziś składa się na nią aż 80 elementów dostępnych w regularnej ofercie. Wśród nich znajdują się zarówno tradycyjne części, jak i prawdziwe perełki kuszące koneserów kultury stołu, np. koziołek pod nóż czy korek do karafki. Pojawiające się co roku nowości dowodzą, że „Maria” idzie z duchem czasu nieustannie zaskakując miłośników „białego złota” nowymi formami i motywami.

Nowoczesne poszukiwania

O ile za sukcesem klasycznych linii porcelany Rosenthal stoi założyciel manufaktury Philip Rosenthal Senior, o tyle nie do przecenienia w kontekście nowoczesnych poszukiwań jest rola jego syna. Rosenthal Senior miał już dwie córki z pierwszego małżeństwa, kiedy w 1916 roku na świat przyszedł jego upragniony potomek. Nazwany tym samym co ojciec imieniem, Philip Rosenthal Junior otworzył zupełnie nowy etap w historii „porcelanowego imperium”. Po II wojnie światowej Philip Junior powrócił do Europy i początkowo pełnił funkcję rzecznika prasowego firmy. Dynamiczna osobowość i talent sprawiły, że szybko objął on stanowisko szefa zarządu fabryki, która niegdyś należała do jego ojca. Doceniając znaczenie tradycji i produkowanych od lat klasycznych serwisów, dostrzegał siłę współpracy z projektantami. W 1961 roku Rosenthal Junior utworzył dział Studio-Line. Dzięki kontaktom z artystami, którym dawał nieograniczone możliwości eksperymentowania z tradycyjnym tworzywem, Philip Junior odmienił wizerunek marki: przy całym szacunku dla tradycji zrewolucjonizował myślenie o porcelanie i wprowadził manufakturę na zupełnie nowe tory - z producenta porcelany użytkowej stała się ona firmą, która pozwala ludziom… „żyć ze sztuką”.  W myśl idei młodego Philipa, w kręgu Rosenthal pojawiały się takie sławy, jak sam założyciel szkoły Bauhaus – prof. Walter Gropius. Realizując zlecenie zaprojektowania budynków fabrycznych, podjął się on również stworzenia przedmiotów użytkowych, stając się autorem ikonicznego serwisu „TAC” z 1969 roku. Zestaw z czarnej i białej porcelany jest ucieleśnieniem idei Bauhausu. Kształt poszczególnych elementów jest inspirowany podstawowymi figurami geometrycznymi, a jedyną dekorację stanowi efekt kontrastu czerni i bieli oraz zestawienie części szkliwionych i matowych.

 

Grono współpracowników Rosenthala Juniora zasilili twórcy ze Skandynawii czy artyści tego formatu, co mistrz surrealizmu Salvador Dalí oraz twórca pop-artu - ekscentryczny Andy Warhol. Dzisiaj poszukiwania Studio-Line prowadzone są przez projektantów tej rangi co Patricia Urquiola czy Sebastian Herkner. Wielkim sukcesem okazała się być rozpoczęta w latach 90. XX wieku współpraca z włoskim projektantem mody Giannim Versace, która zaowocowała liniami porcelany, szkła i sztućców o wyrafinowanej formie i dekoracjach inspirowanych dawnymi kulturami.

Świętujemy!

Z okazji jubileuszu Rosenthal przygotował wyjątkową ofertę dla Klientów. To doskonała okazja, by poszerzyć własną kolekcję o ulubione porcelanowe przedmioty, które w dniach 6-31 maja 2019 dostępne są z rabatem 30%!

 

Szczegóły: www.rosenthal.pl

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze