270 filmów, w tym 129 tytułów pokazywanych po raz pierwszy w Polsce, czeka na uczestników 25. MFF BNP Paribas Nowe Horyzonty. Przed nami ponad 600 seansów, do tego wystawy, koncerty, spotkania i wydarzenia specjalne. Festiwal już po raz szósty będzie można zaprosić także do swoich domów: część filmów będzie dostępna online. Dziś odkrywamy wszystkie karty: oto program festiwalu.
Tegoroczne Nowe Horyzonty otworzy rewelacja MFF w Cannes – „Tajny agent” Klebera Mendonçy Filho (brazylijski twórca odwiedzi Wrocław i osobiście zapowie film podczas gali otwarcia). Pierwszego dnia festiwalu będzie można zobaczyć również m.in „Zmartwychwstanie” Bi Gana i „Sirât” Olivera Laxe – wyróżnione na Lazurowym Wybrzeżu, a także laureata Złotego Niedźwiedzia na Berlinale – „Sny o miłości” Daga Johana Haugeruda, czy prezentowane w Cannes „Miłość, która zostaje” Hlynura Pálmasona i „Nową falę” Richarda Linklatera. Specjalnym wydarzeniem pierwszego dnia będzie pokaz „Człowieka do wszystkiego” Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala – polska premiera filmu z udziałem twórców i inauguracja retrospektywy. W ramach gali zamknięcia festiwal pokaże natomiast po raz pierwszy w Polsce nagrodzonego w Cannes „Łobuza” Harrisa Dickinsona, aktora („Babygirl”, „W trójkącie”), który debiutuje w roli reżysera.
„Miłość, która zostaje” (Fot. materiały prasowe)
„Miłość, która zostaje” (Fot. materiały prasowe)
Brazylijskie kino protestu, historie o młodych gniewnych z Korei Południowej, wizualne eksperymenty, kino gatunków (w tym przykłady z trwającego właśnie renesansu body horrorów): to elementy skrajnie różnie, ale składające się na kolorową mozaikę Nowych Horyzontów. Elementy składowe są różne, ale finalny efekt się nie zmienia: to kino autorskie, niekonwencjonalne, odważne tematycznie i formalnie. Kino, które zmienia – tak brzmi hasło tegorocznej edycji. Jak przekłada się ono na elementy programu?
W tym roku celebrujemy 25. edycję festiwalu – to dobra okazja, aby spojrzeć wstecz, na historię wydarzenia, jednak bez popadania w prosty sentymentalizm. Roman Gutek, założyciel festiwalu, oraz Jakub Duszyński, jeden z pierwszych dyrektorów artystycznych, postanowili wrócić więc do źródeł i przypomnieć te tytuły, które wywołały największe poruszenie, były najmocniej dyskutowane, a często spotykały się z niezrozumieniem czy wręcz odrzuceniem. W programie sekcji Filmy, które zostały? znalazły się m.in.: „Julien Donkey-Boy” Harmony’ego Korine’a, „Goodbye, Dragon Inn” Tsai Ming-lianga czy „Decasia” Billa Morrisona. Uzupełnieniem sekcji będzie wystawa zdjęć i nagrań.
Utalentowani, barwni, z wyraźnym autorskim stylem: to bohaterowie i bohaterki retrospektyw, w ramach których zaprezentowane zostaną dzieła mistrzów zasługujących na szeroką uwagę. W tym roku przyjrzymy się bliżej twórczości Glaubera Rochy – ikony brazylijskiego kina, kontestatora, który poprzez swoje filmy opowiadał o społecznych niesprawiedliwościach, zaś samo kino traktował jako narzędzie zmiany. Trafimy także do Korei Południowej dzięki przeglądowi twórczości (arcy!)mistrza Lee Chang-donga, portrecisty zbuntowanej młodzieży i uważnego obserwatora potrafiącego dostrzec piękno nawet w świecie ogarniętym pożogą. Zaprezentowane będą też dokonania pochodzącej ze Szwajcarii Anne-Marie Miéville, która od lat 70. funkcjonowała w twórczym dialogu z Jean-Lukiem Godardem: jako partnerka życiowa, scenarzystka, reżyserka i montażystka filmów, których autorstwo przypisuje się tylko jemu. Fokus skierujemy także na Greczynkę Athinę Rachel Tsangari, w której filmach równie ważne jak zdarzenia i przyczyny są przestrzenie – co potwierdza jej najnowsze dzieło, „Harvest”, fascynujące niczym obrazy Bruegla. Tsangari będzie gościnią festiwalu i weźmie udział w masterclassie.
Tegoroczny festiwal to również pierwsza retrospektywa twórczości Anki Sasnal i Wilhelma Sasnala, wybitnych artystów, którzy od lat odnoszą sukcesy także jako duet reżyserski. Ich kino jest intrygująco osobne, zaskakujące bogactwem filmowych form i literackich tropów. Sasnalowie będą gośćmi specjalnymi festiwalu, wezmą udział w spotkaniach i masterclassie, a retrospektywa ich twórczości będzie także okazją do rozmowy z osobami, z którymi współpracowali przez lata. Dodatkowo zapraszamy na muzyczno-filmowy wieczór w Klubie festiwalowym w Arsenale, który poprowadzi Wilhelm Sasnal.
Anka i Wilhelm Sasnal (Fot. materiały prasowe)
Podróż przez kolorowy kalejdoskop sekcji zaczniemy od wyprawy do świata budzącego się dopiero po zmroku. W Istotach Nocy spotkamy bohaterki i bohaterów, którzy porzucają konwenanse i swobodnie kroczą własnymi drogami. Razem z nimi przemierzymy nocne kluby, ulice, czy ciemne zaułki Wielkiej Brytanii. Po raz kolejny zawędrujemy też na Daleką Północ w ramach sekcji Oslo/Reykjavik, zobaczymy eksplozję barwnej twórczości z pogranicza kina i sztuki we Froncie Wizualnym, a także przyjrzymy się wszystkim odcieniom macierzyństwa w Trzecim Oku: Mommy Issues.
„Naga dusza” (Fot. materiały prasowe)
„Być kochaną” (Fot. materiały prasowe)
„BHow to Be Normal and the Oddness of the Other World” (Fot. materiały prasowe)
W ramach Shortlisty odkryjemy, że w krótkich metrażach zaklęte są wszystkie kolory świata, zaś sekcja Lost Lost Lost z tytułami zagubionymi w festiwalowym obiegu, będzie dowodem na to, że prawdziwe bogactwo kryje się poza klasyczną paletą barw. Szukacie bardziej odjechanych kolorów? Zajrzyjcie do Nocnego Szaleństwa. Koloryt europejskiego kina pokaże sekcja Smart7 z tytułami od partnerskich festiwali, barwne debiuty – Odkrycia i Fale, a Młode Horyzonty – historie dla osób, które dopiero zaczynają przygodę z kinem.
„Little Trouble Girls” (Fot. materiały prasowe)
Międzynarodowy Konkurs Filmowy Nowe Horyzonty
Konkurs to sekcja-wizytówka wrocławskiego festiwalu. Wśród 12 tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się:
- „Bądź moja wola”, reż. Julie Kowalski;
- „Chronologia wody”, reż. Kristen Stewart;
- „Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka)”, reż. Ernesto Martínez Bucio;
- „Dwanaście księżyców”, reż. Victoria Franco;
- „Glorious Summer”, reż. Helena Ganjalyan, Bartosz Szpak;
- „Królestwo”, reż. Michał Ciechomski;
- „One Girl Infinite”, reż. Lilly Hu;
- „Punku”, reż. J.D. Fernández Molero;
- „Święta elektryczność”, reż. Tato Kotetishvili;
- „Tryptyk rozbitków”, reż. Deniz Eroğlu;
- „Wiadomość”, reż. Iván Fund;
- „Wróbel w kominie”, reż. Ramon Zürcher.
„Diabeł pali (a wypalone zapałki odkłada do pudełka)” (Fot. materiały prasowe)
„One Girl Infinite” (Fot. materiały prasowe)
„Święta elektryczność” (Fot. materiały prasowe)
W tym roku laureata Grand Prix wybierze jury: Marija Kavtaradze, litewska reżyserka („Powoli”); Lucile Hadžihalilović, francuska reżyserka („Wieża z lodu”); Damian Kocur, reżyser („Chleb i sól”); Yorgos Krassakopoulos, dyrektor programowy festiwali oraz Barbara Wurm, wieloletnia selekcjonerka europejskich festiwali. Swojego laureata wybierze też publiczność.
Hity ze światowych festiwali, w tym blisko 30 tytułów z Cannes
W sekcji Pokazy Galowe oraz Mistrzynie, Mistrzowie znajdą się najważniejsze tytuły prezentowane i nagradzane na prestiżowych festiwalach. Z Cannes do Wrocławia przyjadą m.in. nagrodzony Złotą Palmą „To był zwykły przypadek” Jafara Panahiego, „Młode matki” braci Dardenne, „Dwaj prokuratorzy” Siergieja Łoźnicy, „Młodsza siostra” Hafsii Herzi czy „Romería” Carli Simón. Na wrocławskich ekranach pojawią się także: nagrodzone Złotą Muszlą w San Sebastián „Popołudnia samotności” Alberta Serry, „Niewygodna prawda” Mike’a Leigh czy „Alpha” Julii Ducournau – najnowsze dzieło autorki „Titane”.
„Romería” (Fot. materiały prasowe)
Pokazy plenerowe: Kino na Rynku i w OPT Zamek Leśnica
Ponownie zapraszamy też na bezpłatne pokazy w ramach plenerowego Kina na Rynku. Codziennie o 21:30, od 18 do 27 lipca, będzie można zobaczyć znakomite filmy z nowohoryzontowym znakiem jakości. W programie znajdą się zarówno festiwalowe przeboje – „Wrócicie do siebie” Jonása Trueby czy „Bulion i inne namiętności” Trần Anh Hùnga, jak i kultowe klasyki: „Prosta historia” – jako hołd dla zmarłego w tym roku Davida Lyncha, „Amelia” Jean-Pierre’a Jeuneta oraz „Lalka” Wojciecha Jerzego Hasa.
„Amelia” (Fot. materiały prasowe)
„Bulion i inne namiętności” (Fot. materiały prasowe)
Nowością w programie jest kino plenerowe przygotowane we współpracy z OPT Zamek w Leśnicy. To krok w kierunku udostępnienia festiwalowych filmów w pięknych miejscach oddalonych od ścisłego centrum Wrocławia. Na bezpłatne pokazy zapraszamy w trakcie dwóch przedłużonych weekendów: 18-20 lipca oraz 24-26 lipca (start 21:30). W programie m.in.: „Bogini Partenope” Paolo Sorrentino czy „Salto” Tadeusza Konwickiego.
Wśród osób, które odwiedzą w tym roku Wrocław, spotkamy m.in.: wspomnianych już Klebera Mendonçę Filho, Ankę i Wilhelma Sasnalów (razem z nimi pojawią się stali współpracownicy: Agnieszka Podsiadlik, Joanna Drozda, Rafał Maćkowiak, Małgorzata Zawadzka, Andrzej Konopka, Agnieszka Żulewska, Piotr Trojan i Roman Garncarczyk); Athinę Tsangari; Gabriela Mascaro, reżysera „Błękitnego szlaku”; Radu Jude, autora „Ośmiu pocztówek z Utopii” i „Kontinental ’25”; występującą w „Snach o miłości” Ellę Øverbye; Siergieja Łoźnicę, twórcę „Dwóch prokuratorów”; Łukasza Grzegorzka, Natalię Grzegorzek i Martę Nieradkiewicz, reżysera, producentkę i aktorkę występującą w „Trzech miłościach” czy Małgosię Belę i Marcina Maseckiego, których zobaczymy w „Muse” Pawła Pawlikowskiego, zaś Marcin Masecki zagra dla widzów po seansie filmu.
Wspólnie z BWA Wrocław zapraszamy też na wystawę Kurtyna w górę! – podróż do Wielkiej Brytanii, gdzie doświadczymy spektaklu nocy. Projekt stanowi kontynuację sekcji Istoty Nocy, zaś wystawa – skomponowana z filmów wideo, muzyki, dokumentacji performansów, osobistych manifestów i zapisów wspólnotowych doświadczeń – to metaforyczna podróż w poszukiwaniu tanecznych rewolucji, transformacyjnej siły nocy i momentów, w których zabawa nabiera politycznego charakteru stając się „znaczącym hedonizmem” i narzędziem zmiany. Wernisaż: Studio BWA Wrocław, 18 lipca, 19:00.
Już po raz dziewiąty przestrzeń IP Studio, prowadzona przez kolektyw artystyczny IP Group, w trakcie festiwalu przekształci się w Ambient Room, immersyjne środowisko z pogranicza sztuki, technologii i doświadczenia cielesnego. Jego tegoroczna odsłona, betwin, jest zawieszona pomiędzy – w stanie liminalności i niedookreślenia. Premiera: 19 lipca, 19:00.
To tu rozmawiamy do rana, tańczymy do utraty tchu, spędzamy czas w najlepszym towarzystwie. Po raz kolejny Klub Festiwalowy w Muzeum Miejskim w Arsenale – miejsce o unikatowym charakterze i po brzegi wypełnione kinofilską energią – rozgrzeje publiczność Nowych Horyzontów. Festiwalowe wieczory wypełnią sety DJ-skie i koncerty. W programie m.in.: koncert Huberta., pokaz „Wrooklyn Zoo” połączony z występem Zdechłego Osy (na eventy obowiązują osobne bilety), koncerty Kangdinga Raya czy Oxford Drama.
Dostępność to już nie nowy horyzont, ale standard, który na dobre zadomawia się na festiwalu. Pokazy po raz kolejny spełnią normy dostępności (audiodeskrypcja, napisy SDH, wsparcie asystenta). Będzie można skorzystać też z usługi early boarding dla osób ze szczególnymi potrzebami, zaś ci, którzy chcą wziąć udział w dyskusji po filmie, ale nie czują się komfortowo, aby zadać pytanie przez mikrofon, będą mogli skorzystać z aplikacji i skierować pytanie poprzez nią. Będzie też bezpłatna strefa wyciszenia oraz oznaczenia trigger warnings przy opisach poszczególnych filmów.
Nowe Horyzonty, 17-27 lipca – pokazy stacjonarne, do 3 sierpnia – seanse online. Pełny program wydarzenia jest już dostępny na stronie internetowej festiwalu. 3 lipca o godz. 12:00, rozpocznie się sprzedaż biletów i dostępów do seansów online.