1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Dziś uczeń, wkrótce naukowiec. Zakończył się 9. obóz naukowy ADAMED SmartUP

Dziś uczeń, wkrótce naukowiec. Zakończył się 9. obóz naukowy ADAMED SmartUP

(Fot. Anna Liminowicz)
(Fot. Anna Liminowicz)
Co może być ciekawsze od błogich wakacji nad morzem lub na górskim szlaku? Dla 50 niezwykle zdolnych nastolatków, którzy właśnie zakończyli obóz naukowy ADAMED SmartUP, odpowiedź jest prosta – dwa tygodnie w pracowniach i laboratoriach. Uczestnicy obozu stanowią dowód, że talentu i pasji do nauki w polskiej młodzieży nie brakuje. Oto, jakie wrażenia wynieśli.

O programie dla niezwykle uzdolnionej w obszarze nauk ścisłych młodzieży pisaliśmy już tutaj: KLIKNIJ I CZYTAJ. Sprawdźcie, jak o tegorocznej edycji mówią jej uczestnicy i uczestniczki.

50 wybranych

Społeczność programu edukacyjnego ADAMED SmartUP co roku powiększa się o kolejnych utalentowanych uczniów, którzy już w młodym wieku myślą o tym, aby związać swoje życie z nauką. Zostali wybrani spośród 9 tysięcy kandydatów, a każdy i każda z nich odznacza się imponującymi umiejętnościami, które szlifowali intensywnie przez ostatnie dwa tygodnie.

– O programie ADAMED SmartUP dowiedziałam się z internetu. Chciałam sprawdzić, jak odnajdę się w tak ambitnym i ciekawym świata środowisku, wyjść poza podstawę szkolną i móc się zaangażować. To, co z niego wyciągnęłam, to przede wszystkim dalsza motywacja do nauki, poszerzania wiedzy, do rozwoju i ciągłego szukania rozwiązań. To był naprawdę przełomowy moment w moim życiu, który bardzo mnie rozwinął – mówi Aleksandra Badora z Opola, uczestniczka obozowej grupy z fizyki i astronomii.

– Przede mną jeszcze klasa maturalna, ale zależało mi, aby wcześnie wejść w środowisko akademickie. Obecnie należę do grupy na Uniwersytecie Wrocławskim, która zajmuje się sieciami metaliczno-organicznymi. Moim marzeniem jest wzięcie udziału – jako prelegent lub wolny słuchacz – w międzynarodowej konferencji naukowej. Od jakiegoś czasu szukam możliwości rozwoju w nauce poprzez różne stypendia, a co ciekawe, w Polsce mało jest programów takich jak ADAMED SmartUP, które zapewniają wsparcie edukacyjne i mentorskie, a nie tylko finansowe – tłumaczy Natalia Skałecka z Wrocławia.

Jak wyglądał tegoroczny obóz naukowy?

Obóz naukowy ADAMED SmartUP odbył się na kampusie SGGW w Warszawie, gdzie uczestnicy korzystali z zaplecza technicznego uczelni. W laboratoriach i pracowniach pogłębiali swoje zainteresowania w jednej z czterech grup tematycznych: chemia i biochemia, medycyna i nauki medyczne, inżynieria i robotyka oraz fizyka i astronomia. Program każdej z nich skupiał na zagadnieniach, które wykraczają poza program szkolny i w dużej mierze opierał się na zajęciach praktycznych. Każdy blok tematyczny rozpoczynał się od wprowadzenia teoretycznego, po którym młodzież przystępowała do samodzielnych doświadczeń, aby zrozumieć problem poprzez własne obserwacje.

– Uważam, że zajęcia były bardzo wartościowe i przyszłościowe. Przede wszystkim było dużo praktyki i to właśnie podobało mi się w tym wszystkim najbardziej – kierowanie się zasadą „praktyka ponad teorię”. W mojej grupie pracowaliśmy projektowo. Przez pierwszy tydzień budowaliśmy i programowaliśmy roboty, które później startowały w robotycznych zawodach. W drugim tygodniu poświęciliśmy co prawda trochę więcej czasu na poznanie teorii, ale z dobrego powodu – musieliśmy dowiedzieć się, jak zbudować samolot. Oba te bloki warsztatowe zapamiętam na całe życie – opowiada Tomasz Gąsiorowski z Gdańska, należący do grupy inżynieria i robotyka.

Nauka to nie wszystko

Obóz to nie tylko nauka. Oprócz zdobywania nowej wiedzy z zakresu nauk ścisłych uczestnicy mieli okazję wziąć udział w warsztatach z wystąpień publicznych oraz zarządzania emocjami. Jednak w nauce kluczowe znaczenie mają także relacje międzyludzkie, ponieważ do niemal każdego pozytywnego rezultatu dochodzi się obecnie dzięki wspólnemu wysiłkowi. Stąd nacisk organizatorów obozu na rozwój takich obszarów jak współpraca w grupie czy networking. To niezbędne umiejętności dla każdego utalentowanego nastolatka, który marzy o karierze w innowacyjnych branżach STEM – liczą się nie tylko twarda wiedza i zrozumienie zawiłych praw wszechświata. Współczesny naukowiec musi odnaleźć się w złożonym, międzynarodowym środowisku, umieć współpracować w zespole badawczym i opowiedzieć o swojej pracy w taki sposób, aby zjednać sobie pomocnych ludzi.

W relacjach z obozu młodzież podkreśla też, jak wiele frajdy przyniosło im spędzanie czasu z rówieśnikami, którzy podzielają ich zainteresowania.

– Rzadko zdarza się, aby tak wielu nastolatków zainteresowanych nauką znalazło się w jednym miejscu. Moim zdaniem, najcenniejsze w obozie było to, że mogłam poznać inne osoby, które pasjonują się naukami ścisłymi. Jeśli nawet nie wszyscy interesują się chemią, tak jak ja, to mogłam zarazić się ich pasją i dowiedzieć się czegoś o dziedzinach, którymi oni się zajmują – przyznaje Natalia Skałecka ze Smolca, która brała udział w zajęciach grupy chemia i biochemia.

– Cieszę się też, że mogłam spędzić część wakacji z inteligentnymi ludźmi o podobnych zainteresowaniach. Po kontakcie z takim środowiskiem jestem przekonana, że moim dalszym celem będzie teraz próbować, próbować i jeszcze raz próbować – podsumowuje Eliza Zdych, piętnastolatka z Poznania, należąca do grupy chemia i biochemia.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze