Choć maksymalizm w dzisiejszych czasach jest passé, wciąż w okolicach Black Friday galerie handlowe przepełniają się tysiącami głodnych okazji ludzi. Nie chcemy nakłaniać do rezygnacji z zakupów w ogóle, bo często to dobry moment na kupno czegoś, czego potrzebujemy od dawna. Pragniemy natomiast zachęcić do zakupów z poszanowaniem praw człowieka i dobrych dla środowiska. Pomóc w tym mogą internetowe wyszukiwarki etycznych marek.
Zaczęło się od USA, gdzie koniec listopada przyjął się być czasem zakupowego szaleństwa i ogromnych wyprzedaży. Kilka lat temu ten trend dotarł również do naszego kraju. W zwyczajowo ostatni piątek listopada (który stał się nawet całym tygodniem wyprzedaży!) zaczęliśmy szukać największych promocji i najkorzystniejszych ofert, a producenci rozpoczęli wyścig na najskuteczniejsze akcje marketingowe, które często z obniżkami nie mają nic wspólnego, a zamiast tego niejako wymuszają lawinowe zakupy i ogromne zyski. Efekt? Pomiędzy pojęciami Black Friday a narastająca nierozsądna konsumpcja możemy postawić znak równości. Klienci tracą pieniądze na rzeczy, których nie potrzebują, w efekcie czego dodatkowo traci planeta i wszystkie osoby zatrudnione w łańcuchach dostaw.
Umiar. To on jest jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania konsumpcjonizmowi. Kolejna, równie ważna, to przemyślane zakupy u etycznych marek. Jak je znaleźć pośród gąszczu tych, które stosują greenwashing? Pomóc w tym mogą internetowe wyszukiwarki, takie jak Fashion Checker czy aplikacja na telefon Good on You.
Każda z nich działa na podobnej zasadzie. Wystarczy wpisać do niej nazwę firmy i po jednym kliknięciu uzyskamy wynik, który pokaże, jak wypada, jeśli chodzi o ekologię, transparentność i prawa pracowników. Wyszukiwarki biorą pod uwagę między innymi stosowanie certyfikowanych materiałów organicznych, korzystanie z tekstyliów pochodzenia z recyklingu, utrzymywanie transparentnego łańcucha dostaw marki, zapewnienie pracownikom godnej wypłaty i publiczne zobowiązania w tym zakresie. Każdy świadomy konsument powinien szukać tych informacji podczas zakupów. Bo tylko razem możemy sprawić, że bezmyślne kupowanie stanie się całkowicie passé.