1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Planujesz zakupy na Black Friday? Sprawdź, czy marka jest etyczna

Przed każdymi zakupami warto sprawdzić, czy marka jest etyczna. Pomóc w tym mogą internetowe wyszukiwarki, na przykład: Fashion Checker czy aplikacja na telefon Good on You. (Fot. iStock)
Przed każdymi zakupami warto sprawdzić, czy marka jest etyczna. Pomóc w tym mogą internetowe wyszukiwarki, na przykład: Fashion Checker czy aplikacja na telefon Good on You. (Fot. iStock)
Choć maksymalizm w dzisiejszych czasach jest passé, wciąż w okolicach Black Friday galerie handlowe przepełniają się tysiącami głodnych okazji ludzi. Nie chcemy nakłaniać do rezygnacji z zakupów w ogóle, bo często to dobry moment na kupno czegoś, czego potrzebujemy od dawna. Pragniemy natomiast zachęcić do zakupów z poszanowaniem praw człowieka i dobrych dla środowiska. Pomóc w tym mogą internetowe wyszukiwarki etycznych marek.

Zaczęło się od USA, gdzie koniec listopada przyjął się być czasem zakupowego szaleństwa i ogromnych wyprzedaży. Kilka lat temu ten trend dotarł również do naszego kraju. W zwyczajowo ostatni piątek listopada (który stał się nawet całym tygodniem wyprzedaży!) zaczęliśmy szukać największych promocji i najkorzystniejszych ofert, a producenci rozpoczęli wyścig na najskuteczniejsze akcje marketingowe, które często z obniżkami nie mają nic wspólnego, a zamiast tego niejako wymuszają lawinowe zakupy i ogromne zyski. Efekt? Pomiędzy pojęciami Black Friday a narastająca nierozsądna konsumpcja możemy postawić znak równości. Klienci tracą pieniądze na rzeczy, których nie potrzebują, w efekcie czego dodatkowo traci planeta i wszystkie osoby zatrudnione w łańcuchach dostaw.

Umiar. To on jest jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania konsumpcjonizmowi. Kolejna, równie ważna, to przemyślane zakupy u etycznych marek. Jak je znaleźć pośród gąszczu tych, które stosują greenwashing? Pomóc w tym mogą internetowe wyszukiwarki, takie jak Fashion Checker czy aplikacja na telefon Good on You.

Każda z nich działa na podobnej zasadzie. Wystarczy wpisać do niej nazwę firmy i po jednym kliknięciu uzyskamy wynik, który pokaże, jak wypada, jeśli chodzi o ekologię, transparentność i prawa pracowników. Wyszukiwarki biorą pod uwagę między innymi stosowanie certyfikowanych materiałów organicznych, korzystanie z tekstyliów pochodzenia z recyklingu, utrzymywanie transparentnego łańcucha dostaw marki, zapewnienie pracownikom godnej wypłaty i publiczne zobowiązania w tym zakresie. Każdy świadomy konsument powinien szukać tych informacji podczas zakupów. Bo tylko razem możemy sprawić, że bezmyślne kupowanie stanie się całkowicie passé.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze