1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Jak przestać jeść słodycze? Sprawdzone rady i wskazówki

Jak skutecznie przestać jeść słodycze? Oto nasze sposoby! (Fot. Westend61/Getty Images)
Jak skutecznie przestać jeść słodycze? Oto nasze sposoby! (Fot. Westend61/Getty Images)
Obiad bez deseru dla ciebie nie istnieje? Nie wyobrażasz sobie wieczornego seansu bez paczki Delicji, a w pracy nie możesz się powstrzymać od skubnięcia kolejnego ptasiego mleczka? Jeśli twoim noworocznym postanowieniem jest wyeliminowanie – lub po prostu ograniczenie – słodyczy z diety, przeczytaj, co zrobić, żeby nie jeść słodkiego.

Jak skutecznie przestać jeść słodycze?

Zanim przejdziemy do tego, jak nie jeść słodyczy, warto, byś w ogóle zastanowiła się nad tym, jak często je jesz. A jeśli odpowiedź brzmi „bardzo często” – pomyśl, skąd u ciebie taka ochota na słodkie. Czy sięgasz po batonika, bo nie masz czasu na zjedzenie pożywnego posiłku? Może w twoim rodzinnym domu zawsze po obiedzie był deser i teraz nie wyobrażasz sobie, żeby miało być inaczej? A może pochłanianie kolejnych tabliczek czekolady to twój sposób na radzenie sobie ze stresem? Nadmierna ochota na słodkie może być też przyczyną różnych chorób, jak również niedoborów, np. chromu, cynku, manganu oraz witamin z grupy B i witaminy C. Warto więc zacząć od zrobienia podstawowych badań, żeby wykluczyć wszelkie czynniki zdrowotne.

Pamiętaj też, że jeśli do tej pory codziennie jadłaś coś słodkiego, trudno ci będzie z dnia na dzień całkowicie zrezygnować ze słodyczy. Cukier po prostu uzależnia – im częściej po niego sięgamy, tym trudniej będzie nam go odrzucić. Dlatego uświadom sobie, dlaczego właściwie to robisz – chodzi o zdrowie? Ładniejszą sylwetkę? Niech to będzie oczywiste. Gdy będziesz miała cel przed oczami, łatwiej ci będzie do niego dążyć i utrzymać się na odpowiednich torach.

Przed tobą rady i wskazówki na temat tego, jak skutecznie przestać jeść słodycze.

Co zrobić, żeby nie jeść słodkiego? 7 rad

Jak szybko przestać jeść słodycze? Po pierwsze: samoświadomość

Zanim podejmiesz próbę zrezygnowania ze słodyczy, zacznij od obserwacji siebie – tego, kiedy sięgasz po słodkie i dlaczego. Może do tej pory ciasteczka zawsze towarzyszyły ci przy wieczornym maratonie seriali i stało się to dla ciebie swego rodzaju rytuałem, który z łatwością możesz przekształcić? A może sięgasz po batonika tuż po zjedzeniu posiłku, kiedy hormony sytości jeszcze nie zdążyły dotrzeć do mózgu, a potem okazuje się, że niepotrzebnie go jadłaś, bo czujesz się przejedzona i ci niedobrze? Gdy zaczniesz obserwować swoje nawyki żywieniowe, będziesz w stanie spojrzeć szerzej na kwestię swojej diety i zbudować świadomość nawyków żywieniowych. Pomoże ci w tym punkt drugi, czyli…

Jak nie jeść słodyczy? Dziennik żywieniowy i regularne posiłki

Aby wprowadzić zmiany w swoim jadłospisie, musisz być świadoma tego, co jesz – ile kalorii dziennie spożywasz oraz jakie jest ich źródło (ile dostarczasz tłuszczu, ile białka, a ile węglowodanów). Zapisuj swoje posiłki i godziny ich spożywania, a także to, kiedy dokładnie sięgasz po słodycze.

Z pomocą dziennika żywieniowego łatwiej ci będzie opracować nowy plan i rozpisać sobie nowe pory posiłków. Jeśli zadbasz o to, żeby jeść codziennie mniej więcej w tym samym czasie, pomoże ci to utrzymać równowagę poziomu glukozy we krwi, co z kolei zmniejszy ochotę na słodycze między posiłkami. Ważne też, aby były one zrównoważone. Jeśli twoje posiłki nie będą pełnowartościowe, nie będą w stanie odpowiednio zaspokoić apetytu. Szczególnie brak węglowodanów złożonych sprawia, że organizm nie dostaje podstawowego źródła energii, czyli glukozy, i szuka jej gdzie indziej – czyli w słodyczach.

Najlepiej też jeść mniej, a częściej, czyli np. 4–5 posiłków dziennie. Gdy jesteśmy głodni, jesteśmy też bardziej podatni na słodyczowe pokusy. Pamiętaj również o piciu wody – ochota na słodycze jest bowiem często mylona z wołaniem organizmu o wodę. Pamiętaj, aby wypijać jej co najmniej 1,5 l dziennie.

Jak szybko przestać jeść słodycze? Zdrowsze zamienniki

Obecnie w sklepach znajdziesz całe mnóstwo smacznych i zdrowych przekąsek, którymi z powodzeniem zastąpisz słodycze. Jeśli masz ochotę na batonika czy ciastka, wybierz ich wersje fit, to znaczy ze zdrowszymi zamiennikami cukru oraz orzechami, siemieniem lnianym czy nasionami chia. Opcjonalnie możesz stworzyć zdrowy deser sama – Internet aż pęka w szwach od słodyczowych zamienników, które tylko na ciebie czekają.

Inną opcją są orzechy, jogurty naturalne z dodatkiem owoców czy warzywa pokrojone w słupki z dodatkiem hummusu. Szczególnie owoce – na przykład w postaci sałatki owocowej czy smoothie – są świetnym pomysłem, ponieważ nie dość, że zaspokoją naszą chęć na słodkie, to jeszcze dostarczymy sobie mnóstwo cennych składników, takich jak witaminy czy antyoksydanty.

Co zrobić, żeby nie jeść słodkiego? Nauka radzenia sobie ze stresem

Bardzo często to stres jest przyczyną naszej nadmiernej ochoty na słodycze. Dzieje się tak dlatego, że stres podwyższa poziom kortyzolu, przez co organizm produkuje więcej insuliny, która wywołuje w nas ochotę na słodycze. Zatem następnym razem, gdy będziesz chciała sięgnąć po batonika, żeby zajeść stres, wybierz świadome oddechy, kilka pajacyków czy pójście na krótki spacer. Dzięki temu przechytrzysz swój organizm, a przy okazji zrobisz dla siebie coś dobrego.

Jak skutecznie przestać jeść słodycze? Nie kupuj ich

Łatwiej zwalczyć ochotę na słodkie, gdy w domu nic słodkiego nie ma. Zrezygnuj więc z kupowania batoników, czekolad czy ciastek „na zaś”. Zamiast tego pomyśl nad zdrowymi zamiennikami (patrz wyżej).

Jak skutecznie przestać jeść słodycze? Wsparcie bliskich osób

Z pewnością w twoim otoczeniu jest przynajmniej jedna osoba, która również zastanawia się nad tym, co zrobić, żeby nie jeść słodkiego. Zróbcie więc z tego wspólny cel i motywujcie się nawzajem. Piszcie do siebie za każdym razem, gdy któraś z was będzie miała ochotę sięgnąć po słodycze, i przegadajcie, jaka pobudka za tym stoi. Razem łatwiej wam będzie pokonać chwile słabości.

Co zrobić, żeby nie jeść słodkiego? Metoda małych kroków

Przede wszystkim pamiętaj, że odpowiedzialne jedzenie słodyczy jest okej. Jasne, najlepiej byłoby całkowicie z nich zrezygnować, ale jeśli po prostu lubisz smak Snickersa, a podjadanie ptasiego mleczka sprawia ci przyjemność, nie ma powodu, żebyś musiała zrezygnować z tego do końca życia. Ograniczaj, ale nie eliminuj. Obserwuj to, jak się odżywiasz, i znajdź sposób, by z rozsądkiem wkomponować w swój jadłospis coś słodkiego. Mimo wszystko warto zastanowić się nad zdrowszymi zamiennikami. Otwórz się na nowe smaki, a może znajdziesz przekąskę, która stanie się twoją ulubioną, a niekoniecznie będzie zawierała w sobie pół szklanki cukru?

No i pamiętaj, żeby ograniczać słodycze stopniowo. Całkowite zrezygnowanie z nich z dnia na dzień zupełnie nie jest dobrym pomysłem, bo kilka dni później rzucisz się na tłuściutkie pączki i nie będziesz mogła się od nich oderwać. I nie czuj się winna, jeśli podwinie ci się noga i sięgniesz po tę kostkę czekolady – jesteśmy tylko ludźmi, a cukier to poważny przeciwnik. Powoduje bowiem uzależnienie i dostarcza silnych bodźców mózgowych, dlatego pragniemy go więcej i więcej. Jeśli zdarzy się, że wypadniesz z obranej drogi, odetchnij głęboko i po prostu na nią wróć. Stosuj się do powyższych wskazówek i bądź uważna na swoje odczucia, a z pewnością prędzej czy później to ty będziesz radziła innym, jak skutecznie przestać jeść słodycze.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze