1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda
  4. >
  5. Panterka pasuje do wszystkiego. Nic dziwnego, że jest ciągle w modzie

Panterka pasuje do wszystkiego. Nic dziwnego, że jest ciągle w modzie

Kate Moss podczas paryskiego tygodnia mody w 2018 roku. (Fot. BEW)
Kate Moss podczas paryskiego tygodnia mody w 2018 roku. (Fot. BEW)
Dla jednych eleganckie i wyrafinowane, dla innych nadal są uosobieniem wszystkiego, co efekciarskie i tandetne. Być może właśnie dlatego lamparcie nadruki są obecnie jednym z najbardziej rozchwytywanych wzorów w modzie.

Kiedy zeszłej wiosny w drugim obiegu kupiłam spodnie o luźnym kroju z nadrukiem w cętki, z miejsca stały się one moim ulubionym elementem garderoby na wszelkie okazje. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że tak samo dobrze komponują się z luźną szarą bluzą dresową i białymi płóciennymi trampkami, elegancką czarną lnianą tuniką, wizytową białą koszulą i krótką kurtką w militarnym stylu. Przypomniało mi się wtedy, że już kilka lat temu Jenna Lyons, projektantka mody, ikona stylu i wieloletnia dyrektor kreatywna amerykańskiej marki J Crew, głosiła, że jej zdaniem lamparci wzór (tak brzmi uniwersalne określenie na wszystkie nadruki dużych kotów, w tym geparda, ocelota i jaguara) jest neutralny, przez co, tak samo jak czerń, biel, beż i granat, pasuje do wszystkiego. Coś musi być na rzeczy, skoro najważniejsze domy mody, od Diora po Céline, oraz popularne firmy odzieżowe kolejny już sezon z rzędu decydują się na umieszczenie w kolekcjach akurat tego wzoru. W zeszłym roku projektanci marki Marc Cain uczynili cętki jedynym motywem przewodnim jubileuszowej kolekcji zaprezentowanej z okazji 50. urodzin niemieckiej firmy. Lamparcie nadruki już dawno temu stały się podstawowym wzorem kultowej skandynawskiej marki Ganni, a jej dyrektor kreatywna Ditte Reffstrup porównała je do klasycznej małej czarnej.

Roberto Cavalli Resort Lato-wiosna 2023. (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE) Roberto Cavalli Resort Lato-wiosna 2023. (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)

Panterka: gra przeciwieństw

Jo Weldon, autorka wydanej w 2018 roku książki „Fierce: The History of Leopard Print”, zdefiniowała nadruk jako „wzór, który pomaga zwierzętom wtopić się w otoczenie, a ludziom się wyróżnić”. Właśnie po to cętki trafiły do mody w XVIII wieku. Nadruki na luksusowych francuskich jedwabiach imitujących egzotyczne futra miały świadczyć o wysokim statusie noszących, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Popularyzacja druku na tkaninie sprawiła, że od początku XX wieku motyw lamparta na stałe zagościł w garderobie gwiazd Hollywood i bywalczyń europejskich salonów, takich jak Carole Lombard i Josephine Baker, która spacerowała z ulubionym gepardem Chiquitą na smyczy wysadzanej diamentami.

Josephine Baker pozuje razem ze swoim gepardem Chiquitą, początek lat 30. XX wieku. (Fot. Getty Images) Josephine Baker pozuje razem ze swoim gepardem Chiquitą, początek lat 30. XX wieku. (Fot. Getty Images)

W latach 40. i 50. XX wieku lamparcie nadruki pojawiały się na damskiej bieliźnie i dwuczęściowych strojach kąpielowych. Prezentowały je głównie modelki pin-up, przez co cętki zaczęły kojarzyć się z frywolnością i erotyzmem.
Co ciekawe, w tym samym czasie nadruki dzikich kotów wkroczyły w świat haute couture. Christian Dior, pod wpływem swojej muzy i współpracowniczki Mitzah „Mizza” Bricard, w debiutanckiej kolekcji „New Look” z 1947 roku pokazał garderobę z lamparcim wzorem.

„Aby nosić panterkę, trzeba mieć pewien rodzaj kobiecości, który jest nieco wyrafinowany. Jeśli jesteś uczciwa i słodka, nie noś tego” – miał powiedzieć kiedyś projektant. W kolekcji Prefall 2021 obecna dyrektor kreatywna francuskiego domu mody, Maria Grazia Chiuri powraca do tej historii i projektuje współczesną wersję ikonicznego żakietu „Bar” Diora ozdobionego właśnie ulubionym wzorem Bricard.

Panterka: klasyka gatunku

Międzynarodowy sukces kolekcji „New Look” sprawił, że cętki stały się synonimem elegancji oraz wyrafinowania i od tamtej pory zaczęły pojawiać się regularnie w kolekcjach najważniejszych projektantów drugiej połowy XX wieku, zastosowali je m.in.: Yves Saint Laurent, Pierre Balmain, Hubert de Givenchy. W 1962 roku pierwsza dama Stanów Zjednoczonych Jackie Kennedy podczas podróży do Indii została sfotografowana w płaszczu z naturalnej skóry lamparta projektu Olega Cassiniego. Doprowadziło to do ogromnego wzrostu popytu na futra dzikich kotów, co podobno wywołało u projektanta ogromne poczucie winy. W podobnych płaszczach widziano potem arystokratki (królową Elżbietę II, księżniczkę Iranu Sorajję Esfandijari Bachtijari) oraz gwiazdy kina (Elizabeth Taylor, Ginę Lollobrigidę). Pochodzące z klasy robotniczej miłośniczki stylu Jackie sięgały po lamparcie sztuczne futerka.

Królowa Elżbieta II, 1962 rok; Elizabeth Taylor, 1963 rok; Jackie Kennedy, 1962 rok. (Fot. Getty Images) Królowa Elżbieta II, 1962 rok; Elizabeth Taylor, 1963 rok; Jackie Kennedy, 1962 rok. (Fot. Getty Images)

Panterka: wzór z charakterem

W latach 60. XX wieku panterka nabrała zupełnie nowych znaczeń. Podczas gdy w wyższych sferach nadal kojarzyła się z władzą, bogactwem i luksusem, młodzi hipisi utożsamiali ją z niezależnością, przygodą i wolnym duchem, a dla członków subkultury punk cętki stały się symbolem buntu i odrzucenia norm społecznych. „Panterkowy wzór wyrażał wszystko, co było antysystemowe, dzikie, bezpośrednie i anarchiczne” – pisała w wydanej w 2018 roku książce „Leopard Fashion’s Most Powerful Print” znana brytyjska dziennikarka mody Hilary Alexander.

Joan Collins jako Alexis Colby w serialu „Dynastia”. (Fot. Aaron Spelling Prods/Courtesy Everett Collection) Joan Collins jako Alexis Colby w serialu „Dynastia”. (Fot. Aaron Spelling Prods/Courtesy Everett Collection)

Płaszcze, koszule i dodatki w cętki celowo stały się ważnym elementem stylu największych gwiazd muzyki, m.in. członków zespołu Sex Pistols, Keitha Richardsa, Iggy’ego Popa, Kurta Cobaina, a także Debbie Harry, Alison Mosshart, Madonny czy Amy Winehouse.

Simon John Ritchie, lepiej znany jako Sid Vicious, basista punkrockowego zespołu Sex Pistols, 1977 r. (Fot. Adrian Boot/urbanimage.tv) Simon John Ritchie, lepiej znany jako Sid Vicious, basista punkrockowego zespołu Sex Pistols, 1977 r. (Fot. Adrian Boot/urbanimage.tv)

Na początku lat 90. lamparcie wzory powróciły na paryskie wybiegi. W 1991 roku Azzedine Alaïa przygotował pokaz, który przeszedł do historii mody: na wybiegu pojawiły się supermodelki Naomi Campbell, Linda Evangelista i Christy Turlington ubrane w cętki od stóp do głów. W kolejnych latach lamparcie wzory stały się znakiem rozpoznawczym estetyki takich projektantów jak Gianni Versace, duet Dolce & Gabbana i Roberto Cavalli.

Dolce & Gabbana wiosna-lato 2024. (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE) Dolce & Gabbana wiosna-lato 2024. (Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)

Kobieta uosabiająca ducha tych włoskich marek to silna, pewna siebie i świadoma swojej seksualności femme fatale. Mniej więcej w tym samym czasie za sprawą zespołu Spice Girls i głoszonego przez jego członkinie hasła „Girl Power” wzór w panterkę stał się symbolem feminizmu lat 90. Ponownie modne zaczęły być płaszcze w panterkę, które nosiły m.in. księżna Diana, ikona minimalizmu Carolyn Bessette-Kennedy oraz brytyjskie wielbicielki stylu vintage – Kate Moss i Sienna Miller.

Miu Miu jesień-zima 2020. Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE) Miu Miu jesień-zima 2020. Fot. Spotlight. Launchmetrics/Agencja FREE)



„Przez cały XX wiek lampart był polaryzującym nadrukiem, którego znaczenie kształtowali zarówno ci, którzy go noszą, jak i ci, którzy go nie noszą. Nadruk w panterkę może być modny i drogi, może być kiczowaty i tandetny, może się wyróżniać i może być neutralny” – pisze na stronie Museum of Youth Culture dr Lauren Eglen z Uniwersytetu w Nottingham. I to właśnie czyni cętki najbardziej zaskakującym, różnorodnym i nieoczywistym wzorem, który nigdy nie wyjdzie z mody. 

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze