1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda
  4. >
  5. Minimalizm po japońsku

Minimalizm po japońsku

Alena Strejckova Head of Womenswear w UNIQLO Europe.
Alena Strejckova Head of Womenswear w UNIQLO Europe.
Z Uniqlo związana jest od ponad dekady. Wystarczająco długo, aby wpisaną w DNA marki filozofię LifeWear poznać od podszewki. Opowiadając o wyjątkowej koncepcji inspirowanej tradycjami Kraju Kwitnącej Wiśni, innowacje żeni z długowiecznością, a prostotę odziera z banału. Touché! Z Aleną Strejckovą rozmawia Anna Tobiasz.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Polska jest pierwszym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej ze stałym sklepem UNIQLO. Czy zauważyłaś jakieś szczególne upodobania i nawyki tej nowej grupy docelowej?

Polska jest unikalnym rynkiem, a pojawienie się UNIQLO w Europie Środkowo-Wschodniej było dla nas zarówno ekscytujące, jak i pouczające. Szybko zauważyliśmy, że jakość i funkcjonalność ubrań jest dla polskich klientów niezwykle ważna. Cenią oni klasykę i przywiązują wagę do swojego wyglądu w każdej sytuacji. Do zakupów podchodzą bardzo świadomie – nie patrzą jedynie na styl, ale poszukują wartości dodanej. Zwracają uwagę na wykorzystane materiały i technologie. Dlatego nasze kluczowe produkty, takie jak T-shirt AIRism czy wełniane swetry, zostały tak dobrze przyjęte.

W jaki sposób UNIQLO dostosowuje swoje produkty do konkretnych potrzeb i preferencji danego rynku?

W UNIQLO wierzymy, że zrozumienie i dostosowanie się do specyficznych potrzeb rynku jest kluczem do sukcesu. Aby to osiągnąć, prowadzimy badania rynku, zbieramy opinie klientów, a także bierzemy pod uwagę względy kulturowe oraz klimatyczne. Potem musimy być po prostu elastyczni i stale udoskonalać naszą ofertę – upodobania klientów nie są monolitem i mogą ulec zmianie.

Mimo rozbudowanej struktury korporacyjnej w UNIQLO najważniejszy jest głos klienta. Możesz podać przykład sytuacji, w której konsumencki feedback doprowadził do wprowadzenia realnych zmian w oferowanym asortymencie?

Takich sytuacji było naprawdę dużo – słuchanie głosu klientów nie jest czymś, co robimy od czasu do czasu, to integralna część naszego procesu twórczego. Co roku dostajemy około 30 milionów opinii i staramy się brać pod uwagę wszystkie. Przykładem może być historia powstania przędzy Souffle Yarn. Została ona opracowana w odpowiedzi na uwagi klientów co do naturalnej drapliwości takich materiałów jak wełna czy kaszmir. Pozyskanie włóczki w odpowiedniej jakości trwało ponad rok, ale udało się. Jest ona niezwykle delikatna dla skóry i cieszy się dużą popularnością, również w Polsce.

Warto także wspomnieć o naszej linii HEATTECH. Klienci w chłodniejszych klimatach prosili o więcej opcji, które oferują dodatkowe ciepło bez zwiększania objętości. Z tego powodu wprowadziliśmy nowe wersje HEATTECH o zwiększonych właściwościach termicznych.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Ostatnie lata należą do estetyki cichego luksusu. Wiele marek wyraźnie inspiruje się trendem na wysokogatunkową, bezpretensjonalną prostotę, ale dla UNIQLO ponadczasowy design, jakość i trwałość, to coś znacznie więcej niż chwilowa, popkulturowo ugruntowana fascynacja. Czym dla Ciebie jest definiująca markę filozofia LifeWear?

Chcemy tworzyć wysokiej jakości ubrania, które po prostu są dla ludzi i odpowiadają na ich codzienne potrzeby. Co roku przeglądamy wszystkie produkty i w razie potrzeby je aktualizujemy. Zmieniamy kształt dekoltu, typ guzików czy szerokość rękawa – to pozornie drobnostki, ale zastanawiamy się nad każdym elementem. Dzięki temu nasza oferta ewoluuje wraz z oczekiwaniami klientów, a nie stale zmieniającymi się trendami. W tym roku zmieniliśmy na przykład długość naszej kamizelki Ultra Light Down, bo klienci uważali, że jest za krótka na mocniejszą zimę. To właśnie to podejście definiuje dla mnie filozofię LifeWear.

W jaki sposób ta wielopłaszczyznowa koncepcja wpływa na warstwę projektową oferowanych przez markę produktów?

Filozofia LifeWear ma głęboki wpływ na warstwę projektową naszych produktów. Kieruje nas ku prostocie i funkcjonalności, jednocześnie zapewnia, że każdy element jest wszechstronny i trwały. Stawiamy na ponadczasowy design, który można łatwo wkomponować w każdą garderobę. Chyba najlepiej podsumowuje to nasze hasło „Made for all” – dla każdego człowieka i na każdą okazję.

Zgodzisz się ze stwierdzeniem, że minimalizmu pod żadnym pozorem nie należy mylić z nudą? Różnorodność krojów oraz szeroką rozpiętość kolorystyczną oferty UNIQLO ARKADIA uzupełni przecież UTme! – usługa pozwalająca tworzyć unikatowe T-shirty i torby z własnymi grafikami, hasłami lub gotowymi wzorami od znanych artystów i marek.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Całkowicie się zgadzam. Według mnie jest wręcz przeciwnie. Proste kroje dają naprawdę wielkie pole do popisu. Minimalistyczną bazę można przecież wzbogacić, bawiąc się akcesoriami, kolorami, fakturami czy proporcjami. W taki sposób uzyskamy stylizację, która jest jedyna w swoim rodzaju i pozwala na wyrażenie swojej osobowości.

Nie oznacza to jednak, że UNIQLO oferuje jedynie minimalistyczne ubrania. Przykładem może być nasza wzorzysta współpraca z Marimekko czy wspomniana przez Ciebie usługa UTme! Chcemy, aby każdy znalazł u nas coś dla siebie.

W jaki sposób zespołowi projektowemu UNIQLO udaje się tworzyć uniwersalne elementy garderoby, które pozostają aktualne przez lata, unikając przy tym zarówno banału, jak i powtarzalności?

Uważam, że niektóre elementy garderoby są po prostu ponadczasowe. Gdy tworzymy nową kolekcję, to właśnie one są dla nas ogromną inspiracją. Wiemy, że za 10 lat będą tak samo modne jak dzisiaj, ponieważ były równie aktualne dekadę temu. Nie bylibyśmy jednak sobą, gdybyśmy nie próbowali ich jeszcze ulepszyć. W UNIQLO głęboko wierzymy w to, że perfekcja nie istnieje. Nie przeszkadza nam to jednak w tym, aby stale ją gonić. Tutaj ogromnym wsparciem są nasi partnerzy – dyrektor kreatywny kolekcji UNIQLO U Christoph Lemaire czy nasza nowa dyrektorka kreatywna głównej linii Clare Waight Keller. Przynoszą oni świeże spojrzenie, które pozwala nam odkrywać klasykę na nowo z każdym kolejnym sezonem.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Innowacyjne technologie stały się znakiem rozpoznawczym marki. Czym jeszcze planujecie zaskoczyć w najbliższym czasie?

Nieustannie poszukujemy nowych sposobów na zwiększenie komfortu, funkcjonalności i ekologii naszych produktów. W tym sezonie połączyliśmy naszą odzież termiczną HEATTECH z kaszmirem, tworząc mieszankę zaawansowanej technologii i najwyższej jakości materiałów. Aby zmniejszyć zużycie puchu, stworzyliśmy Puffertech. Te lekkie kurtki świetnie nadają się do użytku w lekkim deszczu, ponieważ są szybkoschnące, odporne na wilgoć, która nie wpływa na ich właściwości izolacyjne. Linia ta została znacznie rozszerzona w tym sezonie i sprzedaje się świetnie również w Polsce. Ale nie poprzestajemy na tym – mamy jeszcze wiele ekscytujących pomysłów.

Według raportów publikowanych przez największe firmy badawcze kobiety w Europie obejmują obecnie jedynie około 35 procent stanowisk zarządzających. Twoja pozycja w firmie to zatem ogromne osiągnięcie i świetna inspiracja, ale także bardzo wymierna moc sprawcza. Jakie są osobiste cele i marzenia Aleny Strejckovej dotyczące rozwoju marki UNIQLO?

Dziękuję, to bardzo dużo dla mnie znaczy. Obecnie odzież męska jest motorem napędowym marki, szczególnie w sezonie wiosna-lato. Moim marzeniem jest tworzenie jeszcze piękniejszych produktów z myślą o wszystkich kobietach i stanie się na tej podstawie numerem jeden w Europie. Wiem, że to długoterminowy cel, ale wierzę, że nasza filozofia LifeWear pozwoli go spełnić. Nasza oferta ewoluuje wraz z oczekiwaniami klientów. W tym roku zmieniliśmy na przykład długość kamizelki Ultra Light Down, bo klienci uważali, że jest za krótka na mocniejszą zimę. To właśnie to podejście definiuje dla mnie filozofię LifeWear.

Fot. Materiały prasowe Fot. Materiały prasowe

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze