1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Wychowanie
  4. >
  5. Nie trzymaj dziecka pod kloszem

Nie trzymaj dziecka pod kloszem

fot.123rf
Gdy dziecko jest bez nadzoru, zakładamy, że na pewno stanie mu się coś złego. Praktyka pokazuje, że najwięcej wypadków zdarza się dzieciom w domu pod opieką rodziców.

Dziecko nie może być trzymane cały czas pod kloszem. Kilkulatek potrzebuje czasu bez bezpośredniego dozoru i w gronie innych dzieci. Dzięki temu:

  • Uczy się, jak się pilnuje samego siebie. Rozwija koncentrację uwagi, bo musi różne czynności wykonywać samodzielnie – na przykład wejść na drabinkę czy drzewo i potem zejść.
  • Może poznać swoje potrzeby. „Chce mi się pić, jeść, jestem zmęczony, coś mi wpadło do oka”. Dowiaduje się, co go ciekawi, w czym jest dobry, a w czym nie.
  • Uczy się wyrażać emocje w sposób adekwatny do wieku.
  • Dowiaduje się, z czym ma problem i czy chce coś z tym robić, czy też mu to nie przeszkadza.
  • Może się wyżyć bez konieczności nadawania sensu swojej aktywności.
  • Może poznać swoje ciało – babrać się w błocie, obrzucać liśćmi, łamać patyki, dotykać trawy, zbiegać z górki, męczyć się, przenosząc wiaderka z piaskiem.
Co robić, by nie zagłaskać dziecka?
  • Zapisać się na jakieś zajęcia lub warsztaty rozwoju osobistego (bez dziecka).
  • Zostawiać malucha pod opieką różnych osób: babci, sąsiadki, koleżanki z pracy, innych mam. Nauczyć się, że nie tylko nasza opieka jest wystarczająco dobra.
  • Robić dziecku zdjęcia, na których jest „brudne i szczęśliwe”.
  • Nie proponować dziecku zaspokajania potrzeb, jeśli samo tego nie zgłosi. Można zasygnalizować: „Zobacz, ja tu przez cały czas będę, a ty się pobaw z dziećmi”. Jeśli będzie kłopot, dziecko samo przyjdzie.
  • Zamieniać się rolami. Na zasadzie: „Dziś ja będę dzieckiem, a ty mamą”. Można wtedy zobaczyć, jak dziecko nas widzi, co je męczy w naszym zachowaniu, co chciałoby zmienić.
  • Zadać sobie pytania: „Kiedy on ma nauczyć się radości życia? Kiedy ma się spontanicznie bawić, w co tylko chce? Kiedy powinien spędzać czas na robieniu rzeczy, które nie mają konkretnego celu?”.
Ewa Nowak pedagog, terapeutka, autorka książek dla dzieci i młodzieży

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze