fbpx

Lęk społeczny podczas świąt

lek_spoleczny_w_boze_narodzenie
123rf

Święta z ich obowiązkami i powinnościami wobec innych ludzi często wyzwalają w nas dyskomfort psychiczny lub bunt, pod którym może kryć się społeczny lęk.
Marzysz, żeby w święta zamówić sobie tajskie jedzenie i nie widzieć nikogo z rodziny? Czujesz ścisk w żołądku na myśl o spotkaniu z bliższymi lub dalszymi krewnymi? Wolałabyś, żeby było już po świętach? Czujesz dyskomfort na myśl o sytuacjach społecznych? Jak w takiej sytuacji przeżyć święta? Jak spojrzeć temu lękowi w twarz?

1. Obniż oczekiwania do zera. Siła samospełniających się przepowiedni jest wielka. Tak działają nasze myśli, którymi wywołujemy emocje a te sprowadzają na nas wydarzenia, sprawiające, że możemy je nadal przeżywać. Dlatego nie nastawiaj się źle, nie oczekuj też wiele dobrego, tłumiąc swoje lęki. Po prostu nastaw się, że zaakceptujesz rzeczywistość, która nadejdzie.

2. Nie bierz niczego do siebie. Miej świadomość, że kaprysy ciotki czy marudzenie twojej mamy nie mają z tobą wiele wspólnego. Bądź ponadto, patrz na innych z bezpiecznego dla ciebie ale życzliwego dla innych dystansu. Staraj się, żeby nikt nie zdołał na ciebie wpłynąć negatywnie.

3. Ćwicz akceptację i bezwarunkowe współczucie.
Jeśli tylko twoje granice osobiste nie zostaną przekroczone, podejdź do bliskich w sposób wyrozumiały. Powtarzaj jak mantrę „Nikt nie jest doskonały”.

4. Ucisz swojego wewnętrznego krytyka. Jeśli głos w twojej głowie będzie ci mówił, że coś z tobą jest nie tak, z pewnością jakaś osoba na zewnątrz potwierdzi jego racje. Dlatego przed świątecznymi spotkaniami zadbaj o to, żeby czuć się dobrze psychicznie. Bądź pewna siebie.

5. Rozpoznawaj zagrożenie. Chroń się przed toksycznymi zachowaniami innych. Nie wdawaj się w dyskusje z krytycznym wujkiem, nie tłumacz się z niczego, nikogo nie przekonuj. Unikaj niewygodnych sytuacji.

6. Zadbaj o siebie. Ogranicz czas wizyt, które cię męczą, bądź zrezygnuj z nich. Zadbaj o ruch fizyczny, bo on dostarcza organizmowi endorfin, które uszczęśliwiają bez względu na okoliczności. Zwłaszcza przed świętami i w czasie ich trwania praktykuj uważność – bądź świadoma, co myślisz i czujesz, głęboko oddychaj, medytuj. Uważaj na alkohol – on nasila nastroje depresyjne i lęki.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze