1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Reklamacja towaru przez Internet

123rf.com
123rf.com
Otwarty rynek to także możliwość kupowania w sklepach internetowych za granicą. Niewielu klientów decyduje się jednak na takie zakupy. Powstrzymuje ich obawa przed trudnościami w przypadku reklamacji towaru przez Internet.

Wspólny europejski rynek to 500 mln potencjalnych klientów. Określenie „potencjalnych” jest jak najbardziej na miejscu, bo zaledwie 6 proc. Europejczyków decyduje się na zakupy za granicą. Towary poza własnym krajem kupuje 2 proc. Polaków. Dlaczego? I tu wynik badania też nie zaskakuje – obawiamy się skomplikowanego sposobu reklamacji towaru i tego, że nie będziemy umieli porozumieć się w tej sprawie w obcym języku.

Problem ma już wkrótce rozwiązać system Online Dispute Resolution. Internetowa platforma będzie pomagała rozwiązywać spory pomiędzy klientami i sprzedawcami z różnych krajów, a także ułatwi reklamowanie towaru. Naszą sprawę będziemy mogli opisać w specjalnie przygotowanym elektronicznym formularzu dostępnym w jednym z unijnych języków. Również w ojczystym języku będziemy mogli porozumieć się z zatrudnionymi w obsługującymi system konsultantami.  Brak bariery językowej ma zachęcić Europejczyków do zakupów na terenie całej Unii.

Dodatkową zaletą systemu będzie polubowne rozstrzyganie sporów. To znacznie przyspieszy procedury i pozwoli uniknąć kosztów sądowych. Warunkiem będzie to, że i sprzedający,  i kupujący będą pochodzili z Unii Europejskiej i zgodzą się na rozstrzygnięcie sporu w ten sposób.

Online Dispute Resolution jest częścią tzw. Regulacji ADR, która w sposób całościowy ustala zasady pozasądowego rozwiązywania sporów w Unii. Parlament Europejski ma zatwierdzić nowe przepisy do końca tego roku. Potem kraje członkowskie będą miały 18 miesięcy na ich wdrożenie.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze