1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Odpręż się w święta metodą coachingową Release

123rf.com
Podczas przygotowań do świąt przebywamy w stanie świadomości beta, czyli na najszybszych wibracjach fal mózgowych. Działania wykonujemy szybko i automatycznie. Zresztą żyjemy w stresie nie tylko przed Bożym Narodzeniem. Dlatego właśnie w święta podarujmy sobie w prezencie stan alfa. Po co nam jest to potrzebne i jak to zrobić - wyjaśnia coach Kasia Wezowski.

Czy wiesz, o czym myślisz w ciągu dnia? Ile myśli cię wspomaga, a ile utrudnia ci życie? Jak często myślisz w kółko o tym samym wydarzeniu z przeszłości, którego i tak już nie zmienisz? Albo jak często martwisz się czymś, co się stanie w bliższej lub dalszej przyszłości i nie możesz przez to delektować się chwilą teraźniejszą? Według badań mamy około 60 tysięcy myśli dziennie i w 95 proc. są to te same myśli, które mieliśmy wczoraj. Jakość i temat naszych myśli ma tymczasem znaczący wpływ na to, jak będzie przebiegał nasz dzień. Czy otoczymy się negatywnymi myślami, które wprowadzą nas w pesymistyczny nastrój, czy wręcz przeciwnie, będziemy sobie dodawać otuchy.

Czy zdarzyło ci się, że nie zasnęłaś w nocy z powodu ważnego spotkania, które miało się wydarzyć następnego dnia? Czy ten nocny proces myślowy przysłużył ci się w tym spotkaniu, w czymś pomógł, był potrzebny? Prawdopodobnie po prostu wiele różnych zagrażających scenariuszy kołatało ci po głowie i coraz bardziej nakręcało do obmyślania, jak na to możesz zareagować. Być może rano obudziłaś się niewyspana i bez entuzjazmu.

My, ludzie, za dużo myślimy

I tu nie chodzi o myślenie twórcze, które zdarza się nam raz na jakiś czas i jest bardzo pomocne, ale myślenie o zagrożeniach. Jeżeli przyjrzałabyś się kotu lub psu, zauważyłabyś że zwierzęta przez większość czasu potrafią się relaksować, a i tak zachowują gotowość w momencie zagrożenia. Człowiek działa zupełnie inaczej - dużo myśli o zagrożeniach, które w 90 proc. nigdy się nie wydarzają. A dzieje się tak dlatego, że ma tak wyrafinowaną wyobraźnię, że rzeczywistość za nią nie nadąża. Z drugiej strony tego typu myślenie wcale nie ułatwia nam przygotowania się do trudnych sytuacji. Bo kiedy myślimy pod wpływem stresu, negatywne emocje przesłaniają nam widzenie świata i nie potrafimy podjąć kreatywnych decyzji.

Kiedy mamy problem, myślimy tunelowo, czyli widzimy tylko ułamek rzeczywistości, naznaczony przez nasze emocje. To mniej więcej wygląda tak, jakbyś jechała nocą po nieoświetlonej drodze - widzisz wtedy tylko to, co przed tobą, a możesz nie zauważać lasu, domów, jeziora i innych szczegółów, jeżeli nie oświetla ich reflektor. Pokonać problem można tylko wtedy, kiedy spojrzymy z szerszej perspektywy. Na tym właśnie polega nasza metoda coachingowa Release, którą stworzyłam z moim partnerem, Patrykiem Wezowskim, aby wyjść poza schemat emocjonalny, w którym tkwimy podczas stresu.

W stresie działamy na autopilocie, kierujemy się pewnym schematem zachowania. Niektórzy wtedy wybuchają złością, albo obwiniają cały świat, albo objadają się i wycofują. Towarzyszą też temu pewne myśli, jakie mamy na temat siebie, które jeszcze napędzają to błędne koło. Na przykład: Boję się rozmowy z szefem. - Nie jestem dość dobra. - Zwolni mnie z pracy. - Wtedy to już zupełnie nikt mnie nie zatrudni. Efekt? Jeszcze bardziej boję się rozmowy z szefem. Jeżeli włada nami stres, nie przychodzi nam do głowy, że może szef chciał się tylko zapoznać z naszą opinią na temat nowego projektu.

Metoda Release

oparta jest na przepracowaniu polarności, inaczej mówiąc skrajności, które się wiążą z problemem, kiedy z jednej strony mamy perspektywę negatywną, na przykład boimy się porażki, a z drugiej strony spodziewamy się wielkiego sukcesu i euforii. Ani jedna, ani druga perspektywa nie jest realistyczna, ponieważ jest skrajna. Dzięki jednak temu, że możemy wizualizować i przyjrzeć się obu możliwościom, łatwiej jest nam dotrzeć do nowej perspektywy, która jest zgodna z tym, co naprawdę czujemy i co naprawdę chcemy osiągnąć w danej sytuacji. I właśnie to nowe doświadczenie staje się podstawą do zaplanowania działań i celów bardziej zgodnie z tym, co chcemy i co jest możliwe. Warunek? Jeżeli się nie boimy.

Warto podkreślić, że w momencie, kiedy odczuwamy stres, jesteśmy bardzo mało uważni na otaczający świat i dochodzące z niego sygnały. Zauważamy tylko to, co jest zgodne z naszym stanem ducha. Miałam taką sytuację w wakacje, kiedy po ciężkim miesiącu pracy przyjechaliśmy na wyspę Bali i przemieszczając się drogą z jednego miasteczka do drugiego, pamiętałam tylko korek i brzydkie budynki z odrapanymi reklamami na przedmieściach. Dopiero, kiedy po dwóch tygodniach odpoczęłam, na tej samej trasie zobaczyłam piękne zielone pola ryżowe, kolorowe stroje i uśmiechy Balijczyków oraz niesamowite rzeźbione kapliczki.|

Stan beta

jest naszym codziennym stanem świadomości. Wtedy nasze fale mózgowe wibrują najszybciej, a nasze działania wykonywane automatycznie: sprawdzamy e-maile jak tylko wejdziemy do pracy, pijemy kawę czyli robimy podobne

rzeczy w podobny sposób. W stresie działamy jeszcze bardziej mechanicznie, a przy skrajnym stresie możemy mieć luki w pamięci. Jeżeli chcielibyśmy się odprężyć, musimy zwolnić nasze fale mózgowe i wejść w stan alfa, bo tylko wówczas jesteśmy zdolni do myślenia perspektywicznego i kreatywnych rozwiązań. Wielcy twórcy, artyści, naukowcy największych osiągnięć dokonują właśnie wtedy. W metodzie Release w stanie alfa można zobaczyć swoją sytuację z całkowicie nowej, pełniejszej perspektywy.

Jeżeli codziennie przeznaczysz przynajmniej 20 minut na medytację lub inną formę relaksacji, możesz znacząco zmienić jakość swoich myśli i myśleć bardziej twórczo oraz z większym entuzjazmem stawiać czoła problemom. To jest też właśnie powód, dlaczego podczas mojego wyjazdu na 10 dni medytacji w ciszy parę lat temu, kiedy jako „starszy uczeń”, czyli osoba, która uczestniczy już nie pierwszy raz, dostąpiłam zaszczytu medytowania w oddzielnym pokoiku, po 20 minutach złapałam się na tym, że mebluję moje nowe mieszkanie. Tyle właśnie potrzebujesz czasu, co najmniej 20 minut wyciszenia, aby zacząć twórczo myśleć.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze