fbpx

Depresja u mężczyzny – 12 faktów

Depresja u mężczyzny - 12 faktów
fot. 123rf

Choroba ta powszechnie uważana jest za przypadłość typowo kobiecą. Tymczasem wiadomo, że cierpi na nią 6 milionów mężczyzn, nie jest zbadane ilu ma depresję, nie wiedząc o tym lub ukrywając się ze wstydu, że to takie kobiece.
1. Męska perspektywa

Wiele kobiet cierpi na depresję poporodową, ale mało mówi się, co w tej sytuacji przeżywa mężczyzna. Ten, który czuje się odpowiedzialny za rodzinę. Aspekt dźwigania na swoich ramionach utrzymania partnerki, dzieci jest bardzo stresogenny. Z tej perspektywy praca mężczyzny, jego kariera nabiera szerszego znaczenia niż osobiste ambicje. Przekonanie, że musi się sprawdzić, może stać się przyczyną depresji.

2. Specyficzne objawy

Mężczyźni rzadziej niż kobiety narzekają i szukają pomocy, kiedy zaczynają im dokuczać takie objawy nieleczonej depresji jak: problemy ze snem, bóle głowy, zmęczenie, apatia czy smutek. Oni radzą sobie inaczej: zapadają się w sobie przed komputerem, krzyczą na żonę lub wściekają się na kelnera.

3. Alkohol a depresja

Badanie przeprowadzone w Yale University pokazało, że mężczyźni i kobiety inaczej reagują na stres. Kobiety – lękiem i smutkiem, mężczyźni – sięgają po alkohol, co tylko nasila objawy depresji.

4. Rola stresu

Właśnie stres jest główną przyczyną depresji u mężczyzn, a najczęściej związany jest z pracą i środowiskiem zawodowym. Napięcie to jest tak wysokie, że odbija się na zdrowiu psychicznym.

5. Pomoc innych mężczyzn

Mężczyźni, którzy świadomie przeszli przez depresję, zauważyli, że pomogło im wzajemnie się dzielenie swoimi przeżyciami z innymi facetami. Pomaga już samo mówienie o swoich stanach depresyjnych, a oni łatwiej otwierają się w tej sytuacji przed drugim mężczyzną niż kobietą, przed którą chcą być silni.

6. Wycofanie się do jaskini

Właściwości terapeutyczne dla mężczyzn ma zajęcie się sobą, ale nie w pracy, tylko na polu golfowym, podczas jazdy samochodem, samotnej podróży. Znalezienie takiej przestrzeni, gdzie facet będzie sam na sam ze sobą i rozładuje napięcie związane ze stresem.

7. Depresja a małżeństwo

Jeśli depresja zostanie rozpoznana i leczona, może stać się kryzysem, który doprowadzi do odrodzenia i rozwoju związku. Może okazać się, że relacja z ukochaną kobietą i rodzina jest ważniejsza niż spełnianie się w pracy. Jest szansa, że dotychczasowe priorytety ulegną przewartościowaniu. Nierozpoznana depresja jednak skłania do rozwodów, bo często właśnie w małżeństwie mężczyźni dopatrują się przyczyn swojego złego samopoczucia.

8. Groźba samobójstwa z powodu depresji

Mówią o tym statystyki.

  • 80 procent samobójców w Stanach Zjednoczonych to mężczyźni w średnim wieku.
  • Kobiety mają więcej prób samobójczych, ale to mężczyźni są bardziej skuteczni w odbieraniu sobie życia.
  • Mężczyźni nie proszą o pomoc przed odebraniem sobie życia.
  • Liczba samobójstw wśród młodych mężczyzn rośnie, kobiet nie.

9. Dbanie o zdrowie

Depresja leży u źródła chorób serca i udarów mózgu, na które częściej zapadają właśnie mężczyźni. Są oni z tego powodu trzy razy bardziej narażeni na śmierć niż kobiety.

10. Ćwiczenia fizyczne

Głębszy oddech, który zyskujemy dzięki ćwiczeniom, wpływa na mózg, zmniejszając poziom hormonów stresu. Dzięki temu wewnętrzne napięcie spada. Dlatego tak ważne jest, by zapracowani, zestresowani mężczyźni ruszali się, uprawiając sport. Dobrze na nich wpływa aktywność fizyczna w towarzystwie innych mężczyzn.

11. Znaczenie rozmowy

Kobiety mówią prawie trzy razy więcej niż mężczyźni, co pomaga im w uwalnianiu emocji. Dlatego mężczyzn trzeba uczyć sztuki mówienia z naciskiem na wyrażanie uczuć i dzielenie się nimi.

12. Bycie potrzebnym

Mężczyźni często zapadają na depresję, kiedy stracą pracę. Żyją bowiem w przekonaniu, że tylko pracując, są potrzebni i warci miłości. Choroba może stać się szansą, żeby nie na pracy budować poczucie własnej wartości.

 

Jak przestać wypierać emocje? Jak skontaktować się z własnymi uczuciami? Jak nie wpaść w sidła depresji? I co być może najważniejsze: co zrobić kiedy się już w nie wpadło? Na te wszystkie pytanie znaleźć można odpowiedź w książce Depresja. Jedzenie, które leczy – trzeciej już części serii poświęconej tematyce leczenia nie tylko przez pożywienie. Karolina i Maciej Szaciłło, eksperci od zdrowego żywienia oraz ekologicznego trybu życia, korzystając z najstarszego systemu medycznego ajurwedy oraz współczesnej dietetyki, radzą, w jaki sposób przeciwdziałać depresji, jak podnieść życiową energię oraz jak odróżnić depresję od okresowego spadku nastroju.

Depresja. Jedzenie, które leczy
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze