fbpx

Tylko 8% z nas osiąga swoje noworoczne cele – dlaczego?

Tylko 8% z nas osiąga swoje noworoczne cele - dlaczego?
fot.123rf

Z badań wynika, że 80% z nas robi sobie listę postanowień noworocznych, aby wprowadzić zmiany w swoim życiu. Udaje się to jednak tylko 8%. Dzieje się tak dlatego, że do zmiany podchodzimy emocjonalnie, działamy chaotycznie i poddajemy się już przy pierwszym potknięciu. Większość z nas rezygnuje z postanowień już na przełomie stycznia i lutego. Zatem to właśnie ten czas, kiedy musimy mieć się na baczności.
Oto kilka zasad, których musimy przestrzegać, aby odnieść sukces podczas realizacji postanowień – nie tylko tych z okazji nadejścia Nowego Roku.

1. Właściwie sformułowanie postanowienia

Tu może się przydać model SMART. Zapisz swój cel tak, aby był dla Ciebie konkretny(mierzalny), realny do osiągnięcia, atrakcyjny i określony w czasie. W ten sposób wyjdziesz poza strefę marzeń i pobożnych życzeń – a zaczniesz realizować konkretne zadanie. Łatwiej będzie Ci też opracować plan działania. Zatem zamiast „wreszcie schudnę” – zapisz np: „do 31 maja 2015 będę ważyła 65 kg”.

2. Odpowiednio zapisuj postanowienia

Pamiętaj, aby pisząc o swoim postanowieniu używać form budzących pozytywne skojarzenia i dających poczucie sprawczości – np. „chcę”, albo jeszcze lepiej – „zrobię”, a nie „muszę” czy „powinienem”. Zamiast pisać „w tym roku muszę rzucić palenie” – napisz „Rok 2015 będzie rokiem zdrowego życia. Do końca lutego rzucę palnie.” Wtedy poczujesz, że to od Ciebie zależy co zrobisz. To Ty podejmiesz decyzję.

3. Nie daj się oszukiwać

Jeśli nasłuchałeś się, że cele osiąga się szybko, bez wysiłku i możesz mieć wszystko, czego tylko zapragniesz – bądź ostrożny. Zmiana to pewnie proces, który wymaga czasu, zaangażowania i pracy. Na tej drodze ku lepszemu życiu możesz napotkać przeszkody. Może się też zdarzyć tak, że stare nawyki będą brały górę. Jeśli weźmiesz to pod uwagę – będziesz mógł się zabezpieczyć, opracować plan awaryjny i nie poddasz się przy pierwszym potknięciu.

Marzenia się nie spełniają – to MY SPEŁNIAMY SWOJE MARZENIA – dlatego po planowaniu przystąp do działania!

4. Zbadaj sytuację

Zrób sobie tabelkę, w której rozpiszesz, co już masz, co umiesz, kto cię wspiera – czyli jakie są Twoje zasoby na drodze do realizacji celu. W osobnej kolumnie zapisz czego Ci brakuje. Zrób to uczciwie i sumiennie. To narzędzie ma Ci pomóc ocenić to, na jakim jesteś etapie i gdzie musisz włożyć najwięcej pracy.

5. Poszukaj wsparcia

Opowiedz o swoich planach osobom, które w Ciebie wierzą i będą Cię motywować. Mogą to być bliscy z rodziny lub przyjaciele, ale nie tylko. Istnieje wiele grup tematycznych, np. fora, na których możesz znaleźć osoby mające podobne plany.. Wtedy razem będziecie dążyli do wyznaczonych celów. Możesz też skorzystać z pomocy coacha, który nie tylko zmotywuje, ale też pomoże przejść cały proces zmiany.

6. Podziel swój cel na mniejsze części

Przebiegniecie maratonu dla kogoś, kto nigdy nie biegał może wydawać się nieosiągalne i powodować frustrację. Jeśli jednak opracujesz dietę, codzienne rozgrzewki i realne dystanse do pokonania podczas treningów – możesz nawet nie zauważyć, kiedy udział w maratonie stanie się dla Ciebie tylko kolejnym krokiem.

7. Zaplanuj nagrody po każdym etapie – i przyznawaj je sobie!

Z tak opracowanym planem działania – MUSI SIĘ UDAĆ.

Monika W. Perdjon

Dyplomowany coach i trener. Pomaga klientom zrozumieć stres, pokonać jego objawy psychoso-matyczne, odzyskać spokój i harmonię. StressCoach w Klinice Stresu. Właścicielka VictoriaCoaching www.stresscoaching.com.pl

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze