1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zdrowie

Zdrowe warzywa na jesień. Dynia, cukinia, kabaczek

Zobacz galerię 4 Zdjęcia
Właśnie rozpoczął się sezon na warzywa dyniowate. Dyniowate doskonale sprawdzają się w kuchni. Łączą w sobie niską kaloryczność, dużą zawartość składników odżywczych i minerałów oraz wyborny smak. By zachować walory tych warzyw na dłużej, można przyrządzić z nich marynaty i przetwory.

Miąższ, pestki i olej z dyni

Dynia ma bardzo mało kalorii (17-32 kcal w 100 g miąższu), szybko syci i stanowi doskonałe źródło błonnika. Może być spożywana przez osoby odchudzające się. Jest szczególnie bogata w beta-karoten, który chroni przed wolnymi rodnikami. Zawiera wit. B i szereg składników odżywczych: kwas foliowy, cynk, fosfor, wapń i potas.  Ponadto wzmacnia system immunologiczny. Jest polecana w żywieniu dzieci oraz osób chorych na miażdżycę, choroby wątroby, niewydolność nerek, otyłość i zaburzenia przemiany materii, a to ze względu na niską zdolność wiązania azotanów z gleby.  Może być także wykorzystywana jako środek przeciwwymiotny dla ciężarnych kobiet.  

Niezwykle cenne są również pestki dyni – mają wysoką zawartość cynku i lecytyny. Zwiększają przemianę materii oraz korzystnie wypływają na czynności mózgu. Powstaje z nich tłoczony na zimno olej, który oprócz mnóstwa witamin (A, C, D i witaminy z grupy B), zawiera też fitosterole –substancje obniżające poziom cholesterolu i zwalczające wolne rodniki. Jest bogaty w potas, selen, cynk, wapń i żelazo. Należy pamiętać, że olej z pestek dyni nie nadaje się do obróbki termicznej. Fot.123rf

Cukinia – na wrażliwy żołądek

Także cukinia ma wyjątkowo niską wartość energetyczną – zaledwie 13 kcal na 100 g i – podobnie jak dynia  – zawiera mnóstwo witamin (C, A, K i wit. z grupy B) i składników mineralnych (przede wszystkim magnez, potas i żelazo). Ma również pozytywny wpływ na układ krążeniowy i pokarmowy – łagodzi objawy nadkwaśności. Zalecana osobom o wrażliwym układzie pokarmowym. Zawarte w cukinii związki zasadowe działają alkalizująco i wpływają korzystnie na proces trawienia. Dodatkową zaletą cukinii jest to, że w jej owocach nie odkładają się metale ciężkie.

Może być stosowana w diecie małych dzieci, już od ukończenia 6 miesiąca życia. Przyrządza się z niej zupy, zapiekanki, leczo, nadaje się także do grillowania. Co ciekawe, cukinia równie dobrze smakuje  na surowo. W niektórych regionach, za przysmak uchodzą też jej jadalne kwiaty, np. smażone w cieście naleśnikowym. Fot.123rf

Kabaczek – odkwasi organizm

To niskokaloryczne warzywo zawiera duże ilości cukrów, wit. C, PP, B1 i karotenu. Ponadto jego owoce nie kumulują metali ciężkich. Odkwasza organizm oraz sprzyja przemianie materii. Niezaprzeczalną zaletą kabaczka jest znakomity smak. Kabaczki podaje się na surowo, smażone, pieczone, duszone czy gotowane. Przyrządza się z  nich zupy, surówki, sałatki, napoje, desery i marynaty. Trzeba jednak pamiętać, aby większe kabaczki o grubszej skórce obierać.Fot.123rf
Źródło: mat. kampanii „Pora na pomidora, czyli jak tu nie kochać polskich warzyw i owoców”.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
Reklama
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze