fbpx

Praktyka jogi: pozycja Utthita Trikonasana – Asana Rozciągniętego Trójkąta

fot. Radek Polak

’Utthita' oznacza “rozciągnięty”, 'trikona' oznacza “trójkąt”. Mistrzowie jogi twierdzą, że joga to budowanie swoim ciałem trójkątów i prostych linii. Doskonałym przykładem tej tezy jest pozycja rozciągniętego trójkąta, w której ciało tworzy trzy trójkąty, a plecy, głowa, ramiona i nogi tworzą prostą linię.

Ta asana jest szczególnie skuteczna i zalecana, gdy jesteśmy zestresowani, podenerwowani, zniecierpliwieni, gdy nasz układ nerwowy jest osłabiony. W miarę regularnej praktyki, kiedy wykonujemy ją z lekkością i bez żadnych napięć ciała, łączy w nas doznanie piękna, czystości i świadomości, doskonale wycisza umysł. Szczególnie skutecznie wzmacnia mięśnie nóg, pomaga nam też w zwiększeniu fizycznej równowagi i wytrzymałości.

Instrukcja:

  • Stań w szerokim rozkroku (ok. 1 do 1,5 metra), stopy ustaw równolegle do siebie
  • Wyciągnij ramiona tak, aby były równoległe do podłogi i weź wdech przez nos
  • Podczas wydechu zrób skłon do dołu w prawą stronę, jednocześnie kładąc prawą dłoń na prawej kostce lub na podłodze z tyłu prawej stopy
  • Wyciągnij lewe ramię do góry, tak, aby było prostopadłe do podłogi,
  • Jednocześnie przesuń tułów w taki sposób, żeby klatka piersiowa była skierowana do przodu
  • Głowa, plecy, lewe ramię są w jednej linii
  • Oddychaj głęboko i pozostań w tej pozycji 30 sekund, powoli wydłużaj czas do 3 minut
  • Zmień strony i powtórz to samo ćwiczenie
  • Dla osób początkujących: zamiast kłaść dłoń na podłodze lub na kostce, połóż ją na krześle.

Korzyści:

  • Wzmacnia wytrzymałość fizyczną
  • Rozluźnia i wzmacnia okolice miednicy
  • Wzmacnia mięśnie nóg i kolana
  • Działa terapeutycznie na płaskostopie
  • Pomaga przy dolegliwościach spowodowanych siedzącym trybem życia, np. sztywny kark
  • Poprawia trawienie, apetyt i krążenie

Przeciwwskazania:

  • Miesiączka
  • Bóle głowy
  • Niskie ciśnienie
  • Bezsenność
  • Depresja
  • Chroniczne bóle pleców