fbpx

Dieta wysokobłonnikowa – sposób na zaparcia u dzieci

dieta dziecka
123rf.com

Dieta bogatoresztkowa jest niezastąpionym narzędziem w walce z zaparciami u dzieci. Produkty bogate w błonnik oraz odpowiednia ilość przyjmowanych płynów sprawiają, że konsystencja stolca rozluźnia się, przyspiesza pasaż jelitowy, a wypróżnianie staje się łatwiejsze i mniej bolesne.
O zaparciu mówimy wówczas, gdy oddawany przez dziecko stolec jest zbity, a maluszek przy jego oddawaniu męczy się lub płacze. Powodem do niepokoju mogą być również wypróżnienia rzadsze niż raz na 3 dni, plamienie bielizny, krew w kale, wzdęcia, bóle brzucha i nieprawidłowy przyrost masy ciała. Nieleczone zaparcia u dzieci mogą upośledzić pracę układu pokarmowego oraz doprowadzić do powstania zalegających w jelitach złogów.

Dieta bogatoresztkowa – dieta wysokobłonnikowa

Jedną z najczęstszych przyczyn zaparć u dzieci jest nieprawidłowa dieta. Zbyt mała ilość błonnika, warzyw i owoców, słodkie napoje oraz duże ilości słodyczy i czekolady sprawiają, że stolce stają się zbite, a ich wydalenie jest bolesne. Z obawy przed bólem dziecko zaczyna wstrzymywać wypróżnianie, a to sprawia, że powstają u niego zaparcia nawykowe. Z tego powodu w leczeniu zaparć u dzieci zaleca się wprowadzenie diety bogatoresztkowej.

Z diety dziecka należy wkluczyć:

  • czekoladę, kakao
  • czarną herbatę
  • słodkie napoje
  • słodycze, ciasta
  • białe pieczywo
  • czarne jagody i porzeczki
  • ryż i kleik ryżowy
  • kaszę mannę
  • śmietanę
  • smażone i przetworzone potrawy

Dieta dziecka powinna zawierać:

  • mleko, maślankę, zsiadłe mleko, kefir
  • miód
  • wodę mineralną
  • śliwkowy kompot
  • kisiel i owocowe galaretki
  • przecierowe soki owocowe
  • pomidory, szczaw, rzepę, buraki, rzodkiewki, kalarepę, zielony groszek, ziemniaki, rośliny strączkowe, ogórki
  • agrest, poziomki, winogrona, śliwki, figi, jabłka, rodzynki
  • kasze gruboziarniste: gryczaną, jaglaną, pęczak
  • pieczywo z pełnego ziarna chleb razowy lub graham
  • otręby

Dziecko na diecie bogatoresztkowej musi przyjmować także odpowiednią liczbę płynów, bowiem do prawidłowego działania w świetle przewodu pokarmowego, błonnik potrzebuje wody.

Należy też pamiętać, że zbyt duża ilość błonnika może zaburzać wchłanianie wapnia i żelaza, dlatego koniecznie należy zadbać o odpowiednią podaż tych mikroelementów.

W diecie dziecka cierpiącego na zaparcia nawykowe nie może zabraknąć:

  • zawierających wapń – mleka, jogurtów,serków, ryb, brokuł, buraków, natki pietruszki, suszonych owoców, fig, migdałów, ziaren słonecznika, dyni oraz soi
  • zawierających żelazo – mleka, kalafiora, brokuł, pomidorów, szpinaku, ziemniaków, ryb, pełnoziarnistego pieczywa, orzechów, żółtka jaja kurzego, czerwonego mięsa

Zazwyczaj sama zmiana sposobu żywienia na dietę bogatoresztkową skutecznie eliminuje występowanie u dzieci twardych stolców. A to z kolei rozwiązuje u nich problem zaparć. Oczywiście, jeśli mimo zmiany sposobu odżywiania dolegliwości dziecka nie ustępują, musimy dalej szukać przyczyn występowania u naszej pociechy problemów z wypróżnianiem się. Możliwe, że zaparcia nawykowe mają podłoże emocjonalne lub nawet genetyczne.

Tekst jest przedrukiem artykułu „Dieta bogatoresztkowa – sposób na zaparcia u dzieci”, z portalu Dzidziusiowo.pl