Co mówi o tobie twoja przestrzeń?

Sens

Wrażenie na ludziach wywołujesz nie tylko słowami, wyglądem i gestem.
Umiejętne wykorzystywanie przestrzeni może ustalać hierarchię lub zmieniać opinię na twój temat. Kuszące, prawda?

Stół w sali konferencyjnej, luźne zebranie zespołu. Siedzimy wygodnie rozparci, łokcie na blacie, swobodna dyskusja, ktoś się przeciąga… Wchodzi pani prezes. Widzę, jak wszyscy przyjmują pozycję pionową, zsuwają się, prostują. Szefowa jest wysoka, roztacza woń mocnych perfum, gestykuluje. Weszła i naturalnie zagarnęła terytorium. Pomyślałam wówczas, że styl wykorzystywania przestrzeni to dobry temat na artykuł. Bo obok dotyku, komunikacji ciałem, słów, wzroku, mimiki – jest istotnym elementem komunikacji pozawerbalnej. Kilka prostych zasad pomoże wpłynąć na to, jak postrzegają cię inni.

Wiele osób albo nie zdaje sobie sprawy z tego, jakie wywiera na innych wrażenie, albo wywiera zupełnie inne, niż zamierza. Poobserwuj swój styl gospodarowania przestrzenią, zrozumiesz może, skąd kłopoty ze skutecznym komunikowaniem się. Gdy ktoś ma silną, dominującą osobowość, jest pewny siebie – nie zajmuje się analizą swojego wizerunku ani stylem zagospodarowywania przestrzeni. Zachowuje się naturalnie, instynktownie zawłaszczając większą przestrzeń niż inni ludzie. W ten sposób uzurpuje sobie prawo do większego terytorium i ustala, jaki dystans chce zachować wobec adwersarza. Na przykład pewny siebie szef, gdy wchodzi do pokoju, staje w centralnym miejscu. Jeśli chce dodatkowo umocnić poczucie dystansu, zadba o to, by zablokować przejścia – tak aby podwładni musieli go omijać (zmuszanie do omijania to ważna metoda wykorzystywania przestrzeni). Mówi głośno, ładnie i mocno pachnie. Taki szef aranżuje niezwykle dużo przestrzeni i wynika to właśnie z jego osobowości. Czasem lider grupy rozdziela przestrzeń między innych ludzi: „Proszę tu usiąść” – mówi do jednej osoby i wszyscy natychmiast robią jej miejsce. Poprzez sposób użytkowania przestrzeni można bardzo łatwo zademonstrować
władzę, utrwalić hierarchię.