fbpx

Jak radzić sobie z lękiem w związku? – 5 kroków

Jak radzić sobie z lękiem w związku? - 5 kroków
fot. 123rf

Lęk w relacjach działa tak, że albo jesteśmy agresywni i ze sobą walczymy, zostawiając emocjonalne zgliszcza, albo unikamy siebie nawzajem, oddalając się coraz bardziej. Wybieramy atak lub ucieczkę, a żadne z tych rozwiązań nam nie służy. Pojawia się kryzys. Jak spojrzeć w oczy temu lękowi?

1. Nadaj lękowi imię

Kiedy twój związek znalazł się w sytuacji, która wydaje ci się bez wyjścia, bo rozmowy czy kłótnie do niczego nie prowadzą, albo oddaliliście się od siebie tak bardzo, że nawet nie wiesz, jak poszukać drogi porozumienia, zastanów się, czego się boisz. Ten powód oddziela cię od rozwiązania. Zatem, czego się boisz? To lęk przed: zmianą, odrzuceniem, byciem niezrozumianą, samotnością, starzeniem się, przed tym, że twoje potrzeby będą ignorowane, przed zaufaniem, brakiem kontroli, porażką, bezradnością? Jakiś inny lęk?

2. Powiedz partnerowi, czego się boisz

Gdy już rozpoznasz swój lęk, powiedz o nim partnerowi, ale bez obwiniania. Na przykład – zamiast: „Rządzisz naszymi pieniędzmi!”, powiedz: „Boję się, że nie mam kontroli nad naszymi pieniędzmi”. Zamiast: „Ciągle wychodzisz wieczorem!”, powiedz: „Boję się, że mnie już nie kochasz, boję się, że mnie odrzucisz”.

3. Wysłuchaj, czego partner się boi

Takie wyznanie może skłonić partnera do tego, żeby odważył się powiedzieć o własnych lękach. Wysłuchaj go bez obwiniania, oceniania, komentowania, usprawiedliwiania się, tłumaczenia.

4. Uznaj, że wasze lęki na siebie oddziałują

Zwykle jest tak, że kiedy jedno boi się utraty wolności, drugie obawia się puścić kontrolę. Jeśli któreś z partnerów ma problem z byciem blisko, drugie lęka się samotności. Zauważ, że wasze lęki na siebie oddziałują, że jesteście dwiema stronami tego samego medalu.

5. Przejmij odpowiedzialność za własny lęk

To, co możesz zrobić, to wziąć odpowiedzialność za własny lęk. Jeśli boisz się samotności, sprawdź co się pod tym kryje. Zazwyczaj jest to rana z przeszłości, która domaga się oczyszczenia a stłumione trudne uczucie ponownego, świadomego przeżycia. Może zostałaś opuszczona przez rodzica fizycznie bądź emocjonalnie i jest w tobie z tego powodu bolesne rozczarowanie, lęk przed stratą, brak wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa. Możesz opowiedzieć o tym partnerowi i poprosić go o wsparcie. Jednak to, co zrobisz ze swoimi uczuciami, zależy tylko od ciebie i należy tylko do ciebie. Jeśli zajmiesz się swoim lękiem z uważnością i odwagą, on odejdzie, a z nim problem, który wyzwala.

3 składniki miłości – TUTAJ

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>