Jak radzić sobie z lękiem w związku? – 5 kroków

Lęk w relacjach działa tak, że albo jesteśmy agresywni i ze sobą walczymy, zostawiając emocjonalne zgliszcza, albo unikamy siebie nawzajem, oddalając się coraz bardziej. Wybieramy atak lub ucieczkę, a żadne z tych rozwiązań nam nie służy. Pojawia się kryzys. Jak spojrzeć w oczy temu lękowi?

1. Nadaj lękowi imię

Kiedy twój związek znalazł się w sytuacji, która wydaje ci się bez wyjścia, bo rozmowy czy kłótnie do niczego nie prowadzą, albo oddaliliście się od siebie tak bardzo, że nawet nie wiesz, jak poszukać drogi porozumienia, zastanów się, czego się boisz. Ten powód oddziela cię od rozwiązania. Zatem, czego się boisz? To lęk przed: zmianą, odrzuceniem, byciem niezrozumianą, samotnością, starzeniem się, przed tym, że twoje potrzeby będą ignorowane, przed zaufaniem, brakiem kontroli, porażką, bezradnością? Jakiś inny lęk?

2. Powiedz partnerowi, czego się boisz

Gdy już rozpoznasz swój lęk, powiedz o nim partnerowi, ale bez obwiniania. Na przykład – zamiast: „Rządzisz naszymi pieniędzmi!”, powiedz: „Boję się, że nie mam kontroli nad naszymi pieniędzmi”. Zamiast: „Ciągle wychodzisz wieczorem!”, powiedz: „Boję się, że mnie już nie kochasz, boję się, że mnie odrzucisz”.

3. Wysłuchaj, czego partner się boi

Takie wyznanie może skłonić partnera do tego, żeby odważył się powiedzieć o własnych lękach. Wysłuchaj go bez obwiniania, oceniania, komentowania, usprawiedliwiania się, tłumaczenia.