Sposoby na zaparcia

Zdrowe sniadanie
123rf.com

Musisz się sporo namęczyć, by nasiadówka w toalecie skończyła się sukcesem? Mimo różnych sposobów na zaparcia wypróżniasz się rzadziej niż trzy razy w tygodniu? Jak rozwiązać ten problem?
Zaparcia to nie choroba, ale niedyspozycja układu pokarmowego. To ostrzegawczy objaw, że należy wprowadzić zmiany do trybu życia lub udać się do lekarza, bo przyczyny są poważniejsze niż brak dobrych nawyków.

Ale zacznijmy od dobrych nawyków. Nie do pomyślenia byłoby wyjście z domu bez starannego uczesania włosów, a dlaczego z równą troską nie traktować układu pokarmowego? Poranny posiłek to dla jelita wezwanie do pełnej gotowości. Jednak większość osób wstaje w pośpiechu, wykonuje wszystkie czynności niezbędne przed opuszczeniem domu i pędzi do pracy. Nie daje najmniejszych szans końcowemu odcinkowi jelita grubego – to nie jest dobry sposób na zaparcia. Toalety publiczne nie sprzyjają potrzebom osoby z zaparciami. I stąd kolejna zwłoka. Najlepiej więc przyjąć dłuższą wizytę w łazience przed wyjściem z domu. Normalnie po pół godzinie od śniadania stolec jest gotów na ostatni etap wędrówki.

Zaparcia to nie tylko efekt ignorowania potrzeby wypróżnienia. Często głównym winowajcą jest niewłaściwa dieta. Czyli przewaga mięs, serów i tłuszczu nad warzywami i owocami. Te ostatnie zawierają błonnik który wiąże wodę i rozluźnia stolec. Jego rolą jest także pobudzanie jelita do ruchów perystaltycznych. Zalecana dzienna ilość błonnika to 20-35 gramów, a my średnio zjadamy od 5 do 15 gramów.

Więcej płynów, ciemnego, pełnoziarnistego pieczywa, surowych warzyw, musli i owoców przynosi poprawę. Skuteczne bywają suszone śliwki. Można na noc zalać garść owoców przegotowaną wodą. Rano wodę należy wypić, a śliwki zjeść. Otręby pszenne i zmielone siemię lniane dodawane do zup i sałatek to kolejny naturalny sposób. Na zaparcia pomaga także wiele leków – od zawierających błonnik, po preparaty oleiste ułatwiające wędrówkę treści pokarmowych przez jelito grube. Ale takie sposoby na zaparcia powinny być ostatecznością. Zanim udamy się do apteki lepiej też pójść na dłuższy spacer. Ćwiczenia fizyczne w dawce po pół godziny trzy razy w tygodniu wydajnie skracają pobyty w łazience.

Jeśli te sposoby na zaparcia nie pomagają, stolce są twarde i bryłowate i masz stałe poczucie niepełnego wypróżnienia, należy pójść do lekarza. Kłopoty z wypróżnianiem towarzyszą wielu chorobom, niektóre nie są związane z układem pokarmowym (mogą być objawem niedoczynności przysadki i tarczycy, zaburzeń gospodarki potasem, wapniem i magnezem, wielu zaburzeń neurologicznych i psychicznych).