1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Iggy Pop w obiektywie Jarmuscha. „Gimme Danger” już w kinach

Iggy Pop w obiektywie Jarmuscha. „Gimme Danger” już w kinach

Materialy prasowe Gutek Film
Materialy prasowe Gutek Film
Co może wyniknąć ze spotkania Iggy’ego Popa oraz Jima Jarmuscha? Świetny dokument na temat legendarnego zespołu The Stooges.

Jak to możliwe, że Iggy Pop miał w dzieciństwie większy samochód niż dom? Skąd wzięła się nazwa zespołu The Stooges? Jaki pomysł na teksty piosenek podsunął zespołowi Andy Warhol? Skąd pomysł lidera grupy na zakładanie psiej obroży podczas występów na scenie? Na te i inne pytania znajdziecie odpowiedź w filmie „Gimme Danger”.

Obraz, którego tytuł zaczerpnięto z jednego z utworów The Stooges, powstał na kanwie kilkunastu godzin współcześnie przeprowadzonych rozmów z członkami zespołu oraz historycznych nagrań koncertów i codziennych sytuacji z życia grupy. Wyrażeniu absurdalności i humoru niektórych epizodów posłużyły fragmenty starych filmów oraz - niejako w kontrze do nich - nowoczesne krótkie animacje Jamesa Kerra, które swoją komiksowością przełamują monotonię dokumentu i świetnie wpasowują się w narrację. A ta ostatnia jest momentami prześmieszna! Iggy Pop okazuje się mistrzem ciętej riposty. Wtórują mu pozostali członkowie The Stooges. Z drugiej strony film ten jest nie tylko zabawną opowieścią o nietuzinkowych chłopakach, którzy trochę dla żartu, a trochę na przekór wszystkim stali się jednymi z prekursorów punkrocka (wszak chcieli tylko „zabić muzykę lat 60.”!). Jest to równocześnie zapis pewnej kończącej się już dziś epoki oraz historia wspaniałej przyjaźni, która przetrwała próbę czasu. Obraz jest o tyle cenny, że większość z wypowiadających się w nim osób już odeszła i to właśnie im jest on dedykowany.

Film jest świetnie zbalansowany pod względem wizualnym i narracyjnym. Opowieści towarzyszą wyświetlające się daty, które pozwalają prześledzić dokładnie historię zespołu: od pierwszych kroków na scenie w Chicago w 1967 roku, przez lata muzycznej świetności, ale również uzależnienie od narkotyków i rozpad grupy w połowie lat 70., po wielki powrót na początku XXI wieku.

Jarmuschowi zależało, aby film był czystą opowieścią o The Stooges, dlatego nie znajdziemy w nim żadnych wypowiedzi krytyków, znawców czy dziennikarzy – tylko i wyłącznie zespołu oraz przyjaciół. Chciał również pokazać, jak bardzo złożone i nieoczywiste były inspiracje muzyczne członków grupy: od punku, przez hip hop, aż po jazz. Nie starali się jednak nikogo kopiować, uciekali od zaszufladkowania. I myślę, że wszystko to udało się zawrzeć w „Gimme Danger” – niezwykłą przyjaźń, nietuzinkowe osobowości i ogromną miłość do muzyki.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
  1. HBO GO

"Banksy: Sztuka wyjęta spod prawa" - street art zaangażowany politycznie

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Banksy: Sztuka wyjęta spod prawa". (Fot. materiały prasowe HBO)
Dokument „Banksy: Sztuka wyjęta spod prawa” przedstawiają fenomen jednego z najbardziej kontrowersyjnych streetartowych twórców na świecie.

Film dokumentalny o Banksy’m, jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie twórców street artu, którego zaangażowana politycznie sztuka oraz liczne prowokacje oburzały establishment przez ponad dwie dekady. Prezentujący wywiady z Banksy’m obraz jest opowieścią o tym, jak wyjęty spod prawa artysta stworzył rewolucyjny ruch i imperium o wartości wielu milionów dolarów, podczas gdy jego tożsamość pozostała kompletną tajemnicą. Wyreżyserowany przez Elio Espanę ("Hamilton: One Shot to Broadway") portret kontrowersyjnego artysty, którego działania od blisko dwóch dekad nie schodzą z pierwszych stron gazet.

  1. HBO GO

"Kolektyw" - w cieniu tragedii

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Kolektyw". (Fot. materiały prasowe HBO)
Dokument "Kolektyw" śledzi wydarzenia po pożarze w Bukareszcie w Colectiv Club w 2015 roku i śledztwo dziennikarskie, które odkrywa masowe nadużycia w rumuńskim systemie opieki zdrowotnej.

Film dokumentalny będący zapisem wydarzeń po pożarze w klubie nocnym Colectiv w Bukareszcie, w którym zginęło 27 osób, a 180 zostało rannych. Pożar był ogólnonarodową tragedią. Kiedy kolejne ofiary poparzeń zaczęły umierać w szpitalach od ran, które nie zagrażały ich życiu, jeden z lekarzy poinformował o tym zespół dziennikarzy śledczych. Stopniowo zaczęto odkrywać kolejne oszustwa w służbie zdrowia. Twórcy dokumentu towarzyszyli z kamerą w dochodzeniu przedstawicielom lokalnych władz oraz dziennikarzom próbującymi dotrzeć do prawdy. Dokument okrzyknięty rewelacją festiwali w Wenecji, Toronto i Sundance, nazwany został przez Rolling Stone „arcydziełem o władzy, korupcji i kłamstwach”. Jego reżyserem jest wielokrotnie nagradzany niemiecko-rumuński Alexander Nanau ("Toto i jego siostry").

  1. Kultura

Kryminalne zagadki MDAG - nowa sekcja podczas 18. Millennium Docs Against Gravity

W ramach nowej sekcji Kryminalne zagadki Millennium Docs Against Gravity zaprezentuje m.in. film
W ramach nowej sekcji Kryminalne zagadki Millennium Docs Against Gravity zaprezentuje m.in. film "Śledztwo w domu spokojnej starości". (Fot. materiały prasowe)
Zobacz galerię 5 Zdjęć
Podejrzani bohaterowie, zawiłe intrygi, trzymająca w napięciu atmosfera tajemnicy. Takie właśnie będą filmy dokumentalne, które znalazły się w nowej sekcji Kryminalne zagadki MDAG. 

Podczas tegorocznej edycji Festiwal Millennium Docs Against Gravity zaprezentuje cztery opowieści z różnych stron świata. Cześć z nich opowiedziana jest z przymrużeniem oka, inne są przerażające i obnażają mroczne strony ludzkiej natury. Wszystkie prezentują najwyższy poziom sztuki filmowej, a ich misterne konstrukcje narracyjne dorównują najlepszym filmom szpiegowskim i thrillerom.

W filmie „Śledztwo w domu spokojnej starości” ("The Mole Agent", reż. Maite Alberti), który otrzymał nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny, do prywatnego detektywa zgłasza się kobieta. Podejrzewa, że jej matka może być maltretowana w domu spokojnej starości, w którym się znajduje. Detektyw wysyła na miejsce swojego szpiega, który zostaje wyłoniony z castingu spośród kandydatów w wieku 80-90 lat. Kret senior musi opanować nowoczesne techniki śledcze, co okazuje się nie takie proste. Film staje się nieoczekiwanym połączeniem komedii szpiegowskiej z opowieścią o wykluczeniu osób starszych oraz ich samotności.

„Śledztwo w domu spokojnej starości” ('The Mole Agent', reż. Maite Alberti). (Fot. materiały prasowe) „Śledztwo w domu spokojnej starości” ("The Mole Agent", reż. Maite Alberti). (Fot. materiały prasowe)

Drugim filmem, który podchodzi do spraw poważnych z ciepłym dystansem, jest „Tajemnicze zniknięcie DB Coopera” ("The Mystery of DB Cooper") Johna Dowera. DB Cooper to mężczyzna, który w 1971 roku porwał samolot lecący z Portland do Seattle, a po otrzymaniu 200 tysięcy dolarów wyskoczył z niego ze spadochronem nad Górami Kaskadowymi. Słuch o nim zaginął i do dzisiaj jest to jedyna nierozwiązana przez FBI sprawa dotycząca porwania samolotu. Jak nietrudno się domyślić, z biegiem lat okazało się, że wiele osób zaczęło informować FBI o tym, że znali DB Coopera albo… że sami nim są. Do opowieści oj genialnym przestępcy dołączyła opowieść o ludziach, którzy marzą o tym, żeby stać się kimś wyjątkowym, nawet jeśli to oznaczałoby wieloletnią odsiadkę. W filmie zostały przedstawione ich historie, które czasem wydają się niezwykle przekonujące, nawet jeśli DB Cooperem okazuje się w nich… kobieta, chociaż wszyscy świadkowie są pewni, że był to mężczyzna.

„Tajemnicze zniknięcie DB Coopera”('The Mystery of DB Cooper', reż. John Dower). (Fot. materiały prasowe) „Tajemnicze zniknięcie DB Coopera”("The Mystery of DB Cooper", reż. John Dower). (Fot. materiały prasowe)

W dużej mierze o działaniach FBI opowiada także film „FBI kontra Martin Luther King” ("MLK/FBI", reż. Sam Pollard). Nie jest to jednak jasna karta historii tej organizacji. Sam Pollard pokazuje, w jaki sposób Martin Luther King był prześladowany i jak starano się go nieustannie skompromitować w okresie, kiedy aktywnie działał w obronie praw czarnych Amerykanów. Widzowie śledzą losy nie tylko odrażającego śledztwa, ale także samą karierę jednego z najważniejszych aktywistów w historii ludzkości, od 1955 roku do momentu jego zabójstwa w 1968. Na końcu filmu pojawia się informacja, że pełne akta sprawy zostaną odtajnione dopiero w 2027 roku, więc ta opowieść będzie miała zapewne swój dalszy ciąg.

„FBI kontra Martin Luther King” ('MLK/FBI', reż. Sam Pollard). (Fot. materiały prasowe) „FBI kontra Martin Luther King” ("MLK/FBI", reż. Sam Pollard). (Fot. materiały prasowe)

Filmem zamykającym sekcję Kryminale zagadki MDAG jest „Nasienie kłamstwa” ("Seeds of Deceit", reż. Miriam Guttmann). To przerażająca historia, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2017 roki, kiedy wyszło na jaw, że niderlandzki ekspert od leczenia niepłodności, zmarły Dr Karbaat, zapłodnił swoją własną spermą ponad 65 pacjentek. Dzieci narodzone w ten sposób nazywają same siebie „połówkami” i cierpią z powodu oszustwa, które leży u podstawy ich życia. „Nasienie kłamstwa” jest wieloaspektowym portretem ludzi, których życie na zawsze zmienił człowiek opętany manią wielkości.

„Nasienie kłamstwa” ('Seeds of Deceit', reż. Miriam Guttmann). (Fot. materiały prasowe) „Nasienie kłamstwa” ("Seeds of Deceit", reż. Miriam Guttmann). (Fot. materiały prasowe)

Wzorem ubiegłego roku 18. Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w formie hybrydowej - najpierw w kinach w siedmiu miastach (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie i Bydgoszczy), a następnie online na platformie mdag.pl.

  1. HBO GO

"Witamy w Czeczenii" - walcząc z prześladowaniem

Kadr z filmu
Kadr z filmu "Witamy w Czeczenii". (Fot. materiały prasowe HBO)
Wstrząsający dokument HBO "Witamy w Czeczenii" opowiada o grupie aktywistów, którzy ryzykują życiem, próbując przeciwstawić się trwającym prześladowaniom przedstawicieli społeczności LGBTQ w Czeczenii.

Obraz śledzi grupę aktywistów, którzy narażają się na niebezpieczeństwo, aby stawić czoła nagonce na przedstawicieli społeczności LGBTQ w Czeczenii. Od 2017 roku apodyktyczny przywódca kraju, Ramzan Kadyrow, prowadzi program „oczyszczenia krwi” Czeczenów z LGBTQ, nadzorując kierowaną przez rząd kampanię mającą na celu przetrzymywanie, torturowanie i egzekucje członków tej społeczności. Bez pomocy Kremla i z minimalnym wsparciem społeczności międzynarodowej aktywiści biorą sprawy w swoje ręce. Reżyserii podjął się nominowany do Oscara David France ("Jak przetrwać zarazę").

  1. Kultura

Pandemia okiem polskich dokumentalistów na 18. Millennium Docs Against Gravity

Bohater filmu
Bohater filmu "Seal Story" Bartłomieja Błaszczyńskiego przeszedł izolację w wersji ekstremalnej. (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity)
Zobacz galerię 4 Zdjęcia
Właśnie mija rok od wprowadzenia w Polsce pierwszych ograniczeń związanych z pojawieniem się nowego wirusa. Narodowa kwarantanna zainspirowała młodych polskich filmowców - w ten sposób powstały cztery filmy dokumentalne opowiadające o pandemii COVID-19. Zobaczymy je podczas 18. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. 

Pierwszym z filmów opowiadających o samotności w czasach wielkiej izolacji, jest "Polaków portret własny" Macieja Białoruskiego, Jakuba Drobczyńskiego i Roberta Rawłuszewicza. Twórcy koncentrują się na tym, w jaki sposób bohaterowie i bohaterki, którzy dzielą się z nimi zapisem swoich prywatnych przeżyć w okresie narodowej kwarantanny, znoszą inny wirus niż COVID-19 - wirus samotności. Uzupełnieniem materiałów powstających w domu jest subiektywne spojrzenie reżyserów na to, w jaki sposób Polska jako kraj, ale też Polacy jako społeczeństwo, radzili sobie z ograniczeniami i wyzwaniami związanymi z pandemią w pierwszym roku jej trwania.

Pozostałe trzy filmy opowiadające o wydarzeniach zeszłego roku, są filmami krótkometrażowymi i będą prezentowane podczas festiwalu w jednym bloku. Pierwszym z nich jest "Seal Story" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego. Bohater filmu, Jakub, przeszedł izolację w wersji ekstremalnej. "Jeszcze przed wybuchem pandemii wyjechał w celach zarobkowych na Islandię. Zamieszkał w niewielkiej miejscowości nad Oceanem Atlantyckim, utrzymując się z pracy w Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej. Gdy nastąpił lockdown, z dnia na dzień stracił zatrudnienie oraz możliwość powrotu do Polski. W zamian za drobne prace porządkowe zamieszkał w pustym muzealnym hotelu, gdzie spędził kilka miesięcy zupełnie sam, w dodatku pośród wyludnionego wulkanicznego krajobrazu - czując się jak jedyna osoba na planecie. Film został w całości nagrany smartfonem, zaś reżyser sterował "planem" za pośrednictwem rozmów z Jakubem na Skype'ie.

Kadr z filmu 'Seal Story'. (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity) Kadr z filmu "Seal Story". (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity)

Kolejnym filmem, w którym podsłuchujemy konwersacje telefoniczne osób odizolowanych od reszty społeczeństwa, jest „Pozdrawiam” Tatiany Chistowej i Macieja Hameli. Rzecz dzieje się w Petersburgu, tuż po wprowadzeniu przez rząd bezwzględnego nakazu izolacji wszystkich osób starszych. Utworzono infolinię, której konsultantki miały za zadanie uspokajać zdesperowanych ludzi, niemających dostępu do lekarstw, a nawet jedzenia. Hasło „Zostań w domu” jest tu ukazane w wersji bez żadnego pokrycia… Dramatyczne warunki życia wielu rosyjskich seniorów ujawniają jak naprawdę wygląda codzienność wielu milionów obywateli imperium Putina.

Kadr z filmu 'Pozdrawiam'. (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity) Kadr z filmu "Pozdrawiam". (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity)

Z seniorką telefoniczne rozmowy prowadzi również Kamila Chojnacka, bohaterka i reżyserka filmu „Halo babciu”. Rejestrując swoje najbliższe otoczenie– męża oraz 1,5-rocznego synka – podczas lockdownu, dużo uwagi poświęca swojej babci, z którą kontaktuje się jedynie zdalnie. W pewnym momencie okazuje się, że babcia nie do końca przestrzega zasad izolacji…

Kadr z filmu 'Halo babciu'. (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity) Kadr z filmu "Halo babciu". (Fot. materiały prasowe Millennium Docs Against Gravity)

Festiwal Millennium Docs Against Gravity będzie miał w tym roku formę hybrydową. Najpierw odbędzie się w kinach w siedmiu polskich miastach: Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Bydgoszczy i Lublinie, a następnie zostanie zorganizowana wzorem poprzedniego roku część online. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium.